InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Dure lening oversluiten: Goedkopere lening of hypotheek

Dure lening oversluiten: Goedkopere lening of hypotheek

Wanneer de rente laag is, kan het heel gunstig zijn om een dure hypotheek of lening over te sluiten. Op dit moment zijn de leenrente en hypotheekrente heel erg laag en oversluiten kan dus enorm veel voordeel opleveren. Hoe weet je nou wanneer je bestaande leningen moet oversluiten? Wat zijn de voordelen? En zijn er kosten aan verbonden? Hoe pak je zelf in de praktijk het overhevelen van leningen of een hypotheek naar een nieuwe aanbieder aan?

Wat zijn de voordelen van het oversluiten van leningen of een hypotheek?

Wanneer je op dit moment een relatief hoge rente betaalt voor je hypotheek of bestaande persoonlijke leningen, kun je tot ongeveer 20% besparen op je maandlasten door een dure lening of leningen over te sluiten bij een andere aanbieder of naar een andere leningvorm of hypotheekvorm. Wat zijn nou precies de voordelen van oversluiten van je hypotheek of lening:

  • Je betaalt een relatief lagere rente en verlaagt dus je maandlasten
  • Je krijgt een gunstigere leenrente wanneer je bestaande leningen samenvoegt
  • Je kunt een lening met een historie afstoten
  • Je kunt een nieuwe hypotheek afsluiten tegen voorwaarden die beter passen bij je huidige wensen
  • Je krijgt de kans om van aanbieder te wisselen als je dat zou willen.

Wanneer is het een gunstig moment om een lening of hypotheek over te sluiten?

De rente is op dit moment heel erg laag voor leningen. Wanneer je eerst bijvoorbeeld 9% rente per maand betaalde op een persoonlijke lening, kun je nu al een nieuwe lening afsluiten tegen een leenrente van slechts 5% tot 6%. Ook de hypotheekrente is historisch laag en is er dus geen beter moment om te onderzoeken of je niet veel voordeliger uit kunt zijn door die hypotheek of te dure lening over te sluiten. Naar een nieuwe hypotheek of één overkoepelende nieuwe lening.

Zijn er kosten verbonden aan het oversluiten van leningen?

Soms moet je boeterente betalen, wanneer je bij je huidige kredietverstrekker vertrekt. Er is dan in de kredietovereenkomst of hypotheek overeenkomst een zogenaamde boeteclausule opgenomen, die aangeeft dat je een vast bedrag of een percentage van de lening moet betalen, wanneer je zou overstappen. Het is dus heel erg belangrijk om af te wegen of de voordelen van het oversluiten opwegen tegen de kosten ervan.

Wanneer is het gunstiger om een bestaande lening of hypotheek elders onder te brengen?

Het is belangrijk dat de rente gunstig is maar dit is niet het enige dat telt. Ook de voorwaarden van de hypotheek of persoonlijke lening zijn belangrijk in de beslissing. Zijn er bijkomende kosten verbonden aan de nieuwe lening? Moet je een onderpand inbrengen om een gunstig rentepercentage te kunnen krijgen? Kom je wel in aanmerking voor de meest gunstige leenrente of heb je een BKR registratie? Je moet altijd de combinatie van rente en voorwaarden in overweging nemen om te weten of een lening of hypotheek in de praktijk goedkoper is of niet.

Is oversluiten van een te dure lening of hypotheek iets voor mij en hoe pak ik dat aan?

Oriënteer je bij verschillende aanbieders en vraag offertes aan om zeker te weten dat je de gunstige rente, waarmee wordt gestunt, ook krijgt op basis van jouw persoonlijke omstandigheden en leenverleden. Kijk naar rente maar ook naar voorwaarden en eventuele bijkomende kosten van de nieuwe lening of hypotheek. Ga na of er in de offerte van de oude persoonlijke lening of hypotheek een boeteclausule is opgenomen of niet. Weeg de voordelen van de gunstigere rente af tegen eventuele bijkomende kosten of boete en maak dan pas een definitieve beslissing.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypotheek oversluiten: lagere renteHypotheek oversluiten: lagere renteJe hypotheek oversluiten is een optie als je voor een lagere rente kan kiezen. Als je een nieuw renteaanbod krijgt van d…
Oversluiten spaarhypotheek of leningOversluiten spaarhypotheek of leningMet het goedkoop oversluiten van uw hypotheek of lening kunt u in 2019 veel geld verdienen. Het oversluiten van lening o…
Hypotheek oversluiten: Berekenen kosten, boete en batenOversluiten van een hypotheek is met name interessant, wanneer de rentestand laag is. De hypotheekrente is nu historisch…
Hypotheek oversluiten: voordelen & nadelenHypotheek oversluiten: voordelen & nadelenDe meest voorkomende reden waarom mensen hun hypotheek oversluiten is een lagere rente die geldt voor de nieuwe hypothee…
Kosten oversluiten hypotheekKosten oversluiten hypotheekAls de rente gedaald is, ligt oversluiten van een dure hypotheek voor de hand. Maar oversluiten naar een lagere rente ga…

Reageer op het artikel "Dure lening oversluiten: Goedkopere lening of hypotheek"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 28-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Leningen Oversluiten
Schrijf mee!