InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Verschillende manieren van lenen vergelijken

Verschillende manieren van lenen vergelijken

Verschillende manieren van lenen vergelijken Verschillende manieren van lenen vergelijken is een verstandige eerste stap wanneer je een lening af wilt sluiten. Er bestaan namelijk verschillende soorten leningen met een eigen looptijd, rentetarief en te lenen bedrag. Veelvoorkomende leningen zijn de persoonlijke lening, het doorlopend krediet en het rood staan op de betaalrekening.

Wanneer je een lening wilt afsluiten is het verstandig om niet over één nacht ijs te gaan. Je doet er goed aan verschillende leningen met elkaar te vergelijken om zo tot een lening te komen die het beste bij jou past. Er bestaan namelijk verschillende soorten leningen met elk hun voordelen en nadelen. In dit artikel worden de meestvoorkomende leningen besproken.

Persoonlijke lening

De persoonlijke lening is een leenvorm die relatief vaak voor komt. Bij een persoonlijke leningen zet men bij het afsluiten van de lening het bedrag, het rentetarief en de looptijd van de lening vast. Dit betekent dat je elke maand een bepaald deel van de lening aflost. Dit bestaat uit de aflossing zelf en de bijbehorende rente. Het voordeel van deze leenvorm is dat je vantevoren weet hoe lang je er over doet de lening af te lossen, en dat je dit tegen een vaststaand rentetarief kan doen. Hierdoor verklein je de kans op verrassingen.

Doorlopend krediet

Het doorlopend krediet is een speciale leenvorm. Bij deze leenvorm spreek je met de kredietverstrekker een bepaald bedrag af dat je maximaal lenen mag. Wanneer je besluit geld op te nemen betaal je rente over dit bedrag. Bij de meeste kredietverstrekkers kan je het opgenomen bedrag weer aflossen op het moment dat je wat meer financiële ruimte hebt. Het rentetarief is variabel. Het doorlopend krediet is een erg flexibele vorm van lenen.

Rood staan op de betaalrekening

Deze vorm van lenen wordt door veel mensen niet als echt lenen beschouwd, hoewel het dit wel is. Veel banken bieden hun klanten de mogelijkheid om tijdelijk meer geld op te nemen dan zij op de betaalrekening hebben staan. Dit biedt financiële ademruimte, en rekeningen kunnen altijd afgeschreven worden. Dit is een zeer populaire leenvorm, veel mensen staan weleens rood op de betaalrekening. Rood staan op de betaalrekening is echter een zeer dure vorm van lenen. Banken rekenen namelijk over het algemeen een fiks rentetarief.

De juiste lening kiezen

Welke manier van lenen bij jou past is een zeer individuele aangelegenheid, en is afhankelijk van meerdere factoren. Zo zijn de looptijd, het renteratief en het te lenen bedrag belangrijke factoren om rekening mee te houden bij het kiezen van een lening. Sommige banken bieden verschillende rentetarieven aan voor verschillende looptijden en leenbedragen. Het is verstandig deze factoren van verschillende leningen met elkaar te vergelijken. Er zijn diverse websites die leenvergelijkingen aanbieden, waaronder Independer.

Wanneer je eenmaal besloten hebt welke leenvorm het beste bij jou past moet je een bank of instelling vinden waar je de lening af gaan sluiten. Onderling kan er nog best veel verschillen zijn tussen eenzelfde soort lening. Sommige banken bieden voordelige rentetarieven aan voor mensen die reeds andere producten bij hun bank hebben afgenomen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.homefinance.nl

Reageer op het artikel "Verschillende manieren van lenen vergelijken"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 01-08-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!