InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Snel geld lenen tegen onderpand

Snel geld lenen tegen onderpand

Snel geld lenen tegen onderpand Wie snel geld nodig heeft en dat niet bij de bank kan lenen, kan tijdelijk spullen van waarde belenen of verpanden. Met name mensen die aan het eind van de maand net iets te kort komen om bijvoorbeeld de huur te betalen, kunnen op die manier toch snel over geld beschikken.

De Stadsbank van Lening

Stel je hebt geen baan of alleen je AOW en je hebt dringend geld nodig omdat je de huurbaas even niet kan betalen. Maar je hebt wel wat sierraden liggen die je toch niet gebruikt. Dergelijke mensen kunnen bij de Amsterdamse Stadsbank van Lening snel aan geld komen door hun sierraden te belenen.

Om de spullen terug te krijgen, moeten ze het geld terugbetalen. De bank berekent zo'n 1,5% rente per maand. Deze bank heeft een sociale doelstelling en maakt dus geen winst.

Wie zijn lening niet kan terugbetalen, kan de sierraden ook door de stadsbank laten veilen. Weliswaar is men de sierraden dan kwijt maar het geld mag men houden. De bank organiseert in dit verband regelmatig kijkdagen voor mensen die op zoek zijn naar mooie horloges, ringen en kettingen. Allemaal beleende spullen, de niet afgeloste panden. Soms brengen de spullen meer geld op dan de originele eigenaar heeft geleend. In dat geval gaat het overschot terug naar de originele eigenaar.

Geld lenen bij een pandjeshuis

Mensen die in tijdelijke geldnood verkeren kunnen ook een beroep doen op de talloze pandjeshuizen zoals die in diverse grote steden bestaan. In tegenstelling tot de Stadsbank van Lening werken die meestal op commerciële basis, wat dan ook tot uiting komt in het tarief. Mensen kunnen er bijvoorbeeld hun spullen verkopen en later tegen een terugkoopvergoeding van niet minder dan 15% weer terugkopen. Bij de schuldhulpverlening is men dan ook vaak van mening dat pandjeshuizen verdienen aan de armoede van anderen.

Welke spullen kan je belenen bij een pandjeshuis in?

Het aanbod is zeer gevarieerd; Praktisch alles wat waarde vertegenwoordigt en enigszins courant (verhandelbaar) is, kunt u ter verpanding aanbieden bij het pandjeshuis. Om u een indruk te geven:
  • gouden sierraden;
  • flatscreentelevisies;
  • videocamera's;
  • spelcomputers;
  • laptops;
  • tafelzilver;
  • elektrisch gereedschap
  • telefoons.

Maar de gewone pandjeshuizen nemen niet alles aan. Voor verpanding van motorvoertuigen bestaan er bijvoorbeeld speciale pandhuizen. En men stuurt ook wel eens mensen weg. Als lieden aan de balie verschijnen zogezegd met anderhalve tand, zónder legitimatie en een telefoon van meer dan duizend euro, dan is zonneklaar dat er iets fout zit. Daar gaat men dan niet op in.

Pandjeshuis ideaal als je tijdelijke geld nodig hebt

Men richt zich niet zozeer op mensen die in dikke Mercedessen komen aanrijden en duizenden euro's willen lenen. Het gros van de klanten bestaat uit mensen die aan het eind van de maand net de hypotheek niet kunnen betalen en een paar honderd euro tekort komen. Men beleent bij wijze van spreken op vrijdag eventjes een armbandje zodat men de hypotheek betalen kan en als op dinsdag het salaris weer op de rekening is bijgeschreven, kan het armbandje weer worden opgehaald. Op die manier heeft men toch de hypotheek kunnen betalen.

Contant geld lenen bij een pandhuis voor motorvoertuigen

Het is een feit dat banken tegenwoordig een stuk terughoudender zijn in hun kredietverstrekking. Men leest dagelijks in de krant dat banken minder geld willen uitlenen. Maar je kunt in geval van nood ook gemakkelijk contant geld lenen door je auto, je motor of je boot te verpanden. Bij een pandhuis voor motorvoertuigen kan men op die manier bijvoorbeeld tot de helft van de waarde van het onderpand lenen. Maar als je terugbetaalt, komen daar wel 5% stallingskosten per maand bovenop!

Soms wordt men er geconfronteerd met zeer schrijnende gevallen zoals mensen die gedreigd worden met een huisuitzetting. Men heeft het geld op dat moment als het ware op de oprit staan, maar niet op de bank. In zo'n geval is men gered als men een mogelijkheid heeft om dat bezit om te buigen naar kontant geld.

Het merendeel van de klanten betreft kleine zelfstandigen die hun BTW-aangifte moet betalen, nog wat facturen hebben uitstaan en een tijdelijk cashprobleem hebben. In Nederland is het een vrij onbekend fenomeen maar in Engeland of Amerika is het heel normaal om in zo'n geval je auto voor enige dagen "elders" te parkeren. Maar in ons land is men dat niet zo gewend. Hier wil men liever eerst sparen dan lenen. Men geeft zijn geld niet graag uit voordat men het bezit.
Gerelateerde artikelen
Lening afsluiten zonder BKR: geld lenen met onderpandLening afsluiten zonder BKR: geld lenen met onderpandLenen is er niet makkelijker op geworden sinds de economische crisis van 2008 en de nasleep ervan. Banken zijn strenger…
Lenen met onderpand: voordelen lenen met onderpandEr zijn verschillende vormen van lenen op onderpand. De bekendste lening is de hypothecaire lening, waarbij de woning he…
Lenen  direct contant geld via stadsbank van leningLenen direct contant geld via stadsbank van leningIn 2020 direct contant geld krijgen van een bank? Dit kan, super snel door te lenen met of zonder onderpand. 100 euro, 5…
Lenen & snel geld lenen met uw auto als onderpandLenen & snel geld lenen met uw auto als onderpandAuto verpanden of snel geld lenen kan in 2020 via aanbieders Ferratum, Voorschotje en bijvoorbeeld Cashdrive. 100 euro t…
Lenen met onderpand: Meer en voordeliger lenen op onderpandWanneer je als consument bij een bank of financiële instelling geld leent, wordt er nauwkeurig gekeken hoeveel jij op ba…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Snel geld lenen tegen onderpand"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 22-07-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!