InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek oversluiten: Berekenen kosten, boete en baten

Hypotheek oversluiten: Berekenen kosten, boete en baten

Oversluiten van een hypotheek is met name interessant, wanneer de rentestand laag is. De hypotheekrente is nu historisch laag en het is dan ook een uitstekend moment om te bekijken of oversluiten ook voor jou voordelig is. Maar hoe weet je nou of dat ook in jouw geval zo is? Hoe bereken je het voordeel in te betalen rente? Hoe bereken je bijkomende kosten en een eventuele boete? Hoe kom je erachter of oversluiten van een hypotheek inderdaad goedkoper is voor jou?

Wat is oversluiten van een hypotheek?

Oversluiten van een hypotheek betekent letterlijk een nieuwe hypotheek afsluiten bij dezelfde of een andere aanbieder tegen een lagere rente. Je lost dus eigenlijk de hypothecaire lening eerder dan gepland in om daarna opnieuw een hypotheek af te sluiten op dezelfde woning. Wanneer je een lagere rente kunt krijgen dan voorheen kan oversluiten veel lagere maandlasten met zich meebrengen en dat is natuurlijk heel erg interessant. Aan het oversluiten kunnen kosten of een boete verbonden zijn, die je moet betalen aan de aanbieder van de bestaande hypotheek en daarom is het belangrijk om uit te rekenen of de kosten zich in jouw persoonlijke geval inderdaad verhouden tot het voordeel dat het je kan opleveren.

Wanneer is oversluiten van een bestaande hypotheek gunstig?

Als de hypotheekrente op dit moment lager is dan dat de rentestand was bij het afsluiten van je hypotheek destijds, kan oversluiten een stuk voordeliger zijn. Dat is op dit moment het geval, want de rente is nu heel erg laag. Oversluiten van jouw persoonlijke hypotheek is met name interessant, wanneer:
  • De rente voor hypotheken laag is en in de toekomst weer gaat stijgen
  • Je bij het afsluiten van de bestaande hypotheek destijds een instaprente of rentekorting hebt ontvangen
  • De voordelen van de lagere rente groter zijn dan de nadelen in de vorm van kosten of een eventuele boete

Hoe bereken je of oversluiten voordeliger is qua rente en maandlasten?

Je zult allereerst moeten nagaan wat voor soort hypotheek je nu op dit moment hebt en wat voor rente daarbij hoort. Wat voor type hypotheek heb je? Een aflossingsvrije hypotheek of bijvoorbeeld een spaarhypotheek? Hoeveel rente betaal je op maandbasis en is die variabel of vast? Wat is de looptijd van je hypotheek en voor hoeveel jaar staat je hypotheekrente vast? Je kunt nu jouw hypotheek vergelijken met de rente die je nu zou betalen voor een soortgelijke hypotheek door je te oriënteren bij verschillende aanbieders. Ook kun je kijken of een andere hypotheekvorm nu beter bij je zou passen dan de vorm die je nu op dit moment hebt. Wil je nog steeds hetzelfde als destijds? Hoeveel lager zouden je maandlasten nu uitvallen=

Hoe bereken je de kosten en boeterente bij oversluiten van een hypothecaire lening?

Wanneer je je hypotheek oversluit bij dezelfde aanbieder, moet je soms kosten betalen. Ga dus na als je bij je aanbieder wilt blijven hoe hoog die kosten eventueel zijn. Ook zul je eventueel taxatiekosten, notariskosten en opnieuw afsluitprovisie moeten betalen bij dezelfde of een nieuwe kredietverstrekker. Wanneer je overweegt om weg te gaan bij de huidige aanbieder kan het bovendien zijn dat je een boete of boeterente moet betalen. Er is dan een boeteclausule opgenomen in je hypotheek offerte, waarin de details hierover te vinden zijn. Nu je weet hoe hoog de kosten voor oversluiten zijn, kun je eenvoudig berekenen of die opwegen tegen de voordelen van een lagere rente.

Hoe sluit je een bestaande hypotheek over?

Allereerst moet je dus nagaan wat de hypotheekrente, hypotheekvorm en voorwaarden zijn van je huidige hypotheek. Daarna kun je gaan kijken hoe die er uit zouden zien, wanneer je nu opnieuw een hypotheek zou afsluiten bij dezelfde aanbieder of een andere bank of financiële instelling. Oriënteer je altijd op hypotheekrente én voorwaarden bij meerdere hypotheekverstrekkers, vraag offertes op en kijk waar je het meeste voordeel kunt krijgen voordat je een keuze maakt.

Vervolgens moet je nagaan hoe hoog de kosten zouden zijn, wanneer je zou willen gaan oversluiten. Ook is het daarbij van belang om te bekijken of er al dan niet boeterente moet wordt betaald, wanneer je bij je huidige aanbieder zou vertrekken. Het is nu eenvoudig om het financiële voordeel per maand en over de looptijd af te wegen tegen de eenmalige kosten en eventuele boete. Waarschijnlijk ben je op de langere termijn tot wel 20% goedkoper uit dan voorheen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boeterente berekenen, hoeveel ben ik kwijt?Boeterente berekenen, hoeveel ben ik kwijt?Om de boeterente te berekenen bepaal je het verschil tussen de actuele hypotheekrente en de hypotheekrente die je nu bet…
Boeterente hypotheek berekenenBoeterente hypotheek berekenenWie besluit tot het oversluiten of omzetten van de hypotheek als de rentevaste periode nog niet is afgelopen, wordt geco…
Hypotheek oversluiten: BoeterenteHypotheek oversluiten: BoeterenteHet oversluiten van een hypotheek kan veel kosten besparen op de lange termijn, maar op de korte termijn zullen er waars…
Boeterente direct aftrekbaar: boeterente berekenenBoeterente direct aftrekbaar: boeterente berekenenBoetevrij aflossen is natuurlijk aantrekkelijk, maar wat is de te betalen maximale boeterente bij het oversluiten van ee…

Reageer op het artikel "Hypotheek oversluiten: Berekenen kosten, boete en baten"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 28-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Leningen Oversluiten
Schrijf mee!