InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lenen met onderpand: Meer en voordeliger lenen op onderpand

Lenen met onderpand: Meer en voordeliger lenen op onderpand

Wanneer je als consument bij een bank of financiële instelling geld leent, wordt er nauwkeurig gekeken hoeveel jij op basis van jouw inkomen en omstandigheden kunt lenen. Soms is dat helaas minder dan dat je in de praktijk nodig hebt. Een oplossing kan zijn om te lenen op onderpand. Je gebruikt dan je auto of huis als onderpand, zodat je een hoger bedrag kunt lenen dan je normaal gesproken zou mogen lenen. Wat zijn voordelen van een lening met onderpand en wat zijn de eventuele risico's?

Wat is lenen op onderpand?

Bij lenen op onderpand, gebruik je één van je bezittingen als onderpand voor de lening die je wilt gaan afsluiten. Door de kredietverstrekker, bank of financiële instelling meer zekerheid te bieden, kan die jou als consument gunstiger voorwaarden bieden. Je betaalt relatief minder rente voor een lening met onderpand dan voor een persoonlijke lening of doorlopend krediet. Ook kun je meestal een hogere lening krijgen, wanneer je bereid bent om een onderpand in de lening in te brengen. Wanneer je meer wilt lenen dan de financiële instelling wil verstrekken, kan het dus een idee zijn om te kijken of op deze manier het maximale leenbedrag kan worden verhoogd.

Welke bezittingen kunnen er worden gebruikt als onderpand?

In principe kan alles wat waarde heeft als onderpand worden gebruikt. In de praktijk zijn veel gebruikte onderpanden dan ook het eigen huis, de auto of een boot. Ook de hypotheek op deze (onroerende) goederen is echter beleenbaar en kan als onderpand worden aangeboden. Daarnaast komt het dikwijls voor dat levensverzekeringen als onderpand voor een lening worden gebruikt, wanneer die opgebouwd kapitaal in zich dragen. Aandelen en obligaties vertegenwoordigen ook waarde en worden dan ook niet zelden als onderpand geaccepteerd door de kredietverstrekker. Goud, sieraden en antiek worden ook wel geaccepteerd maar meestal niet door de grotere banken en verzekeraars.

Wat zijn de voordelen van lenen met onderpand?

Omdat de geldverstrekker minder risico loopt om zijn investering niet terug te krijgen, zullen de voorwaarden van de lening over het algemeen beter zijn. Ook kan er vaak meer worden geleend dan zonder onderpand het geval zou zijn. Wanneer je wilt lenen tegen een relatief gunstiger tarief of meer wilt lenen dan je volgens de berekeningen zou kunnen lenen, vormt een lening met onderpand een goed alternatief ten opzichte van andere vormen van lenen. Ook wanneer je voorgeschiedenis op het gebied van lenen niet vlekkeloos is, kan een lening op onderpand de kredietverstrekker doen besluiten om jou toch een lening te geven.

Zijn er risico's verbonden aan het afsluiten van een lening met onderpand?

Wanneer jij de lening niet kan terugbetalen of tijdelijk achterblijft met betalen kan de bank of financiële instelling jouw onderpand te gelde maken. Je bent dan datgene wat je als onderpand hebt ingebracht als voorwaarde voor de lening echt kwijt. Vraag je dus af of je dat risico wilt lopen met je trouwring of de antieke kast van je overleden grootmoeder. Wanneer een onderpand door de kredietverstrekker wordt verkocht, bestaat de kans dat het minder opbrengt dan dat het zou doen wanneer het onder meer normale omstandigheden zou worden verkocht. Denk bijvoorbeeld aan gedwongen executie verkopen van woningen, waarbij de opbrengst vaak veel lager is dan de normale vrije verkoopwaarde van het pand.

Wel of geen lening met onderpand?

Wanneer je zeker weet dat je de lening ook werkelijk kunt terugbetalen, is een lening op onderpand een erg goed alternatief ten opzichte van een persoonlijke lening of doorlopende krediet. Wanneer de kans bestaat dat je in gebreke blijft met terugbetalen, realiseer je dan goed dat je het onderpand ook echt zou kunnen verliezen. Gebruik in dat geval dan ook geen bezittingen als onderpand, die te hoge (emotionele) waarde voor jou of je familie hebben zoals bijvoorbeeld erfstukken en wanneer je de auto nodig hebt voor je werk zet die dan ook niet op het spel zonder nadenken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lenen met onderpand: Meer en voordeliger lenen op onderpand"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 03-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Geld Lenen
Schrijf mee!