InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Het doorlopend krediet

Het doorlopend krediet

Het doorlopend krediet Het lijkt tegenwoordig zo gemakkelijk. U wilt graag verbouwen of u wilt een product aanschaffen waarvoor u momenteel geen spaargeld heeft dan zult u al snel overgaan tot lenen. Het doorlopend krediet is dan een vrij interessante lening. Mensen die graag flexibel willen zijn met hun lening zullen eerder tevreden zijn met een doorlopend krediet. U kunt tenslotte opnieuw vrij opnemen. Om u meer duidelijkheid te geven over deze vorm van lenen heb ik het doorlopend krediet verder voor u uitgelicht.

Wat houdt een doorlopend krediet in?

Bij een doorlopend krediet bepaald u helemaal zelf hoeveel en wanneer u geld afneemt van uw lening. Voordat u gebruik kunt maken van het doorlopend krediet wordt er allereerst een maximum op te nemen bedrag bepaald. Het grootste voordeel van dit krediet is dat u enkel rente betaald over het opgenomen bedrag. De maandelijkse aflossing aan de lening en de rente kunnen dus wel maandelijks verschillen. Hier dient u goed rekening mee te houden. Wel bent u ten alle tijden vrij om enkel de rente af te gaan lossen. Ook mag een doorlopend krediet, zonder extra kosten of boeten, ineens of sneller afbetaald worden.

Wanneer u het doorlopend krediet niet tussentijds sluit mag u het afgeloste geld ook weer opnieuw opnemen er staat namelijk geen vaste looptijd vast. U kunt dus zeer flexibel gebruik maken van deze vorm van lenen. Vaak wordt het doorlopend krediet daarom ook aangevraagd door personen die af en toe wat geld tekort komen en dit willen opvangen.

De interessante eigenschappen van het doorlopend krediet.

Bij andere leningen zult u de belangrijkste eigenschappen van het doorlopend krediet niet terugvinden. Denkt u dan aan de volgende eigenschappen:
  • Wanneer u wenst mag u aflossen waardoor de rente minder wordt en u meer overhoudt.
  • U geniet van een variabele rente zodat aflossing maandelijks kan verschillen.
  • Er is van tevoren een maximum bedrag bepaald. U mag echter ten alle tijden opnieuw geld opnemen van het doorlopend krediet. U bepaald dus hoeveel en wanneer u het geld nodig heeft en waarvoor het wordt gebruikt.
  • U heeft de mogelijkheid direct bij het doorlopend krediet een overlijdensverzekering aan te gaan. Hierin zult u vast toestemmen. Uw kosten zullen niet verhaald worden op uw naasten indien u overlijdt.

Verschillende vormen van het doorlopend krediet.

In het doorlopend krediet zijn er een aantal verschillende vormen te bemerken. De verschillende vormen waarvoor u uiteindelijk kunt kiezen zijn:
  • Het Ouderen krediet, speciaal naar de behoeften van de ouderen.
  • Het WOZ krediet, waarbij u uw eigen woning als onderpand geeft.
  • Het Rente krediet, waarbij u wel vast een bedrag per maand dient af te lossen en enkel rente aflost.

Doorlopend krediet: Tot slot

Wanneer u een doorlopend krediet wenst aan te gaan dient u er rekening mee te houden dat geld lenen altijd geld kost. Indien het mogelijk is kunt u beter het normaal af te lossen bedrag sparen en zo ineens uw aankopen doen. Het is tegenwoordig helaas redelijk vaak dat mensen in de problemen komen omdat zij het krediet niet meer kunnen aflossen. Wenst u toch een doorlopend krediet aan te gaan, laat uzelf dan zeer goed informeren en ga zeker na of u bij een van de bovenstaande doelgroepen hoort. Al met al is een doorlopend krediet wel een fijne lening voor personen die regelmatig wat extra geld nodig hebben.
© 2010 - 2019 Steffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Doorlopend kredietDoorlopend kredietBij het lenen van geld zijn altijd diverse mogelijkheden. Je kunt geld lenen middels het afsluiten van een hypotheek, ma…
Snel een lening afsluitenSnel een lening afsluitenSnel een lening afsluiten betekent op zoek gaan naar informatie. U wilt snel geld lenen dus overweegt u een snelle lenin…

Reageer op het artikel "Het doorlopend krediet"

Infoteur: Steffie
Gepubliceerd: 14-07-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!