InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Een WOZ-krediet berekenen en afsluiten

Een WOZ-krediet berekenen en afsluiten

Een WOZ krediet berekenen en afsluiten. Een WOZ krediet is een soort doorlopende kredietvorm. Op basis van de WOZ-waarde van jouw koopwoning wordt een maximaal kredietlimiet bepaald. Een eigen koopwoning is dan ook een absolute voorwaarde om een WOZ-krediet te kunnen afsluiten. Het geld is vervolgens vrij opneembaar en je mag het uitgeven aan zaken waaraan jij dat wilt.

Wat is een WOZ-krediet?

Het WOZ-krediet is een soort doorlopend krediet. Het enige verschil tussen een WOZ-krediet en een normaal doorlopend krediet is het onderpand. Voor een WOZ-krediet moet je een koophuis hebben dat als onderpand dient. Doordat een koopwoning als achtervang aanwezig is kan de kredietverstrekker een lagere, goedkopere rente aanbieden. Een woning biedt een bepaalde mate van zekerheid bij wanbetalingen waardoor risico's kunnen worden geminimaliseerd. Als je het krediet berekent en afsluit bepaal je het maximaal gewenste leenbedrag. Vervolgens ben je geheel vrij in het bepalen hoeveel geld je wilt opnemen en waarvoor je dit wilt gebruiken. De looptijd staat niet vast. Ook kun je opgenomen geld dat is afgelost weer opnieuw opnemen, zolang het kredietlimiet nog niet is bereikt.

Wat kun je met een WOZ-krediet?

Als je een WOZ-krediet afsluit dan spreek je een kredietlimiet af. Hoeveel je precies wilt gaan uitgeven is nog niet bekend. Dit krediet wordt veel gebruikt voor woningverbetering en verbouwingen. Ook wordt dit krediet afgesloten om extra bestedingsruimte te krijgen over een langere periode. Je kunt het krediet vrij opnemen en er stortingen op doen.

Wat kost het krediet tijdens de looptijd?

Over het opgenomen krediet betaal je rente, variabele rente. Het openstaande saldo moet worden afgelost. Per maand betaal je een aflossing van ongeveer 2%. Dit is een vast percentage die vrij laag is ten opzichte van andere kredieten. Dit komt vanwege het onderpand, de koopwoning. Hoe lang je iedere maand een aflossing doet is afhankelijk van het opgenomen krediet, en of het kredietlimiet al is bereikt.

De voordelen en nadelen van deze kredietvorm

Deze kredietvorm heeft voor- en nadelen.

Voordelen WOZ-krediet

  • lage rente
  • rente verschuldigd over alleen het openstaande saldo
  • snel de beschikking over het geld
  • geen afsluitprovisie
  • geen notariskosten
  • geen taxatierapport nodig
  • mogelijkheid voor extra aflossing
  • afgeloste schuld kan opnieuw worden opgenomen

Nadelen WOZ-krediet

  • alleen mogelijk als je een koopwoning bezit
  • variabel rentetarief

Waar moet je op letten bij het berekenen en afsluiten?

Als je een WOZ-krediet wilt afsluiten doe je er goed aan op een aantal punten te letten. Zo voorkom je in de toekomst financiële problemen. Waar je zeker op moet letten zijn: je eigen financiële situatie; risico's die je loopt en aanbieders vergelijken.

Je eigen financiële situatie

Afhankelijk van je maandelijkse inkomsten kun je een bepaald bedrag reserveren voor het aflossen van het opgenomen krediet. Het is verstandig om voordat je een WOZ-krediet afsluit te bepalen hoeveel geld je maandelijks kunt missen voor de aflossing en de verschuldigde rente. Let op dat je de maandelijkse lasten kunt dragen met je inkomen.

De risico's

  • In bepaalde situaties kan het handig zijn om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Dit is mede afhankelijk van de hoogte het kredietlimiet.
  • Een ander risico is het wegvallen van een maandelijks inkomen.
  • Waar je rekening mee moet houden in de maandelijkse lasten is een stijging van het rentetarief. Deze is immers variabel en volgt de bewegingen op de geldmarkt.

Aanbieders van een WOZ-krediet vergelijken

Er zijn vele aanbieders op de markt van een WOZ-krediet. Een goede vergelijking vooraf is altijd verstandig. Let daarbij goed op de verschillen tussen de kredietverstrekkers. Een handig hulpmiddel om snel meerdere aanbieders te vergelijken is een vergelijkingssite.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een WOZ-krediet berekenen en afsluiten"

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 29-01-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!