InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen: Consumptief krediet

Geld lenen: Consumptief krediet

Geld lenen: Consumptief krediet Er zijn verschillende manieren om geld te lenen, waaronder het afsluiten van een consumptief krediet. Het krediet is voornamelijk bedoelt voor het aanschaffen van goederen die beperkt houdbaar zijn. Er zijn verschillende vormen van een consumptief krediet beschikbaar.

Consumptief krediet

Consumptief krediet is een lening met als doel een consumptieve besteding. Er dient geen specifiek doel vastgelegd te worden voor het aangaan van de lening. De voorwaarde is dat de goederen of diensten die aangeschaft worden beperkt houdbaar dienen te zijn (bijvoorbeeld witgoed, vakantie, auto,...). Het krediet kan niet gebruikt worden voor de aankoop van duurzame goederen als onroerend goed of besteedt worden aan werkzaamheden die een meerwaarde bieden als het opknappen van het huis. Voor deze zaken kan een hypothecaire lening worden afgesloten.

Afhankelijk van de vorm van krediet kan de geleende som vast zijn of variabel. Bij een variabele som wordt er een maximum toegestane limietsom vastgelegd.

Verschillende vormen krediet

Er bestaan twee vormen van consumptief krediet, het doorlopend krediet en het aflopend krediet of de persoonlijke lening.

Bij het aflopend krediet moet de lening binnen een vooraf afgesproken tijdstip afbetaald worden. Afgeloste bedragen kunnen niet opnieuw opgenomen worden. Een voorbeeld van deze vorm is de persoonlijke lening. De leensom, rente en looptijd staan vast. De looptijd kan erg uiteenlopend zijn, en de lening moet vaak voor de 70e verjaardag helemaal afgelost zijn.

Bij het doorlopend krediet wordt met de kredietverstrekker een maximumbedrag afgesproken dat geleend kan worden, dit wordt het kredietlimiet genoemd. De afnemer van de lening kan zelf bepalen hoeveel deze leent en wanneer en de mogelijkheid om het bedrag vroeger af te lossen. Eenmaal afgeloste bedragen kunnen ook weer opgenomen worden. Hierdoor is er geen vaste looptijd bij het doorlopend krediet. Er wordt wel een theoretische looptijd vastgelegd. Deze geeft de tijd weer welke de afnemer zal besteden aan de afbetaling, indien het geval dat de afnemer het volledig toegestane bedrag leent aan het begin van het contract. De werkelijke looptijd wordt beïnvloedt door de tussentijdse verrichtingen en ook van eventuele wijzigingen van het rentepercentage.

Voor- en nadelen ten opzichte van andere leningen

Consumptief krediet heeft als voordeel tegenover een hypothecaire lening, dat het bestaat uit een aanbod van doorlopend krediet en de persoonlijke lening. Er is dus de mogelijkheid tot keuze uit deze twee vormen van krediet. Ook kan het consumptief krediet gemakkelijker aangevraagd worden en het krediet kan sneller opgenomen worden.

Een belangrijk nadeel is dat het consumptief krediet vaak duurder is dan een hypothecair krediet.

Het is raadzaam om op voorhand een realistische inschatting te maken van de looptijd van de lening, de mogelijkheden tot afbetaling, en de levensduur van het product dat met deze lening gefinancierd word. Bij een langere looptijd is het voordeel dat de afnemer lagere bedragen per maand kan aflossen, maar de rente komt relatief hoger uit dan bij een kortere looptijd.
© 2013 - 2019 Misterlak, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.allesoverlenen.info
  • http://www.lening-geld-lenen.nl/

Reageer op het artikel "Geld lenen: Consumptief krediet"

Infoteur: Misterlak
Gepubliceerd: 01-08-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!