Hoe kom je uit de schulden?

Merel (18): 'Als ik iets leuks zie wil ik het meteen hebben. Ik heb een laptop op afbetaling gekocht, geld van mijn moeder en vriendinnen geleend en sta sinds een aantal maanden rood op de bank. Ik mag wel uitkijken dat ik geen schulden krijg. Eigenlijk heb ik die al.'

Schulden

Als je niet op tijd geleend geld terugbetaalt, ontstaan er schulden. Je leent geld bij familie, vrienden, de bank of een andere financiële instelling. Geld lenen lijkt heel aantrekkelijk, want dankzij het geleende geld kun je de computer nu kopen, in plaats van over een paar maanden.

Hoe kun je schulden voorkomen?

Bij een koopwoning is het uiteraard logisch dat je een hypothecaire lening afsluit. Maar over het algemeen geldt dat het niet verstandig is om te lenen. Sluit geen leningen af, doe geen koopjes op afbetaling. Spaar tot je die wasmachine kunt betalen, in plaats van hem te lenen. Je bent altijd duurder uit dan de koopprijs. Hetzelfde geldt voor “leaseauto’s”. Het bedrag kan echt enorm oplopen. Sluit geen abonnementen af voor je mobieltje, maar koop een prepaid kaart. Sowieso moet je erg uitkijken met het afsluiten van abonnementen. Bladen, zoals de Libelle, kun je ook lenen in de bibliotheek.

Hoe kom je uit de schulden?

Je kunt lang om de hete brij heen draaien. Je kunt je kop in het zand steken. Sommige mensen houden dat jaren vol. Maar vergeet niet dat het probleem er wel is. Al kijk jij de andere kant op, de schuldeisers doen dat zeker niet. De maatregelen gaan van kwaad tot erger. Middelen die bedrijven kunnen inzetten om je te laten betalen, zijn bijvoorbeeld het afsluiten van je telefoon, beslag leggen op je salaris, een deurwaarder op je af sturen of zelfs – je uit huis zetten. Laat het niet zover komen!

Hieronder volgt een aantal tips om je uit de schulden te werken.

  • Maak een kasboek. Dit is een boekje, waarin je al je in – en uitgaven noteert. Van het kleinste flesje shampoo tot het volgooien van de tank van je auto. Op die manier krijg je inzicht in je uitgavenpatroon. Bij veel mensen met schulden is er sprake van een structureel tekort. Elke maand komen ze bijvoorbeeld driehonderd euro tekort. Op die manier kan de schuld snel oplopen tot 3.600 euro per jaar.
  • Door zo’n kasboek kun je mogelijk erachter komen wat de oorzaak is van je schulden. Misschien zijn het ook schulden uit het verleden, die je als een zak stenen met je mee blijft sjouwen. Veranderingen in het uitgavenpatroon kunnen helpen de schulden te verminderen.
  • Roken is een enorm dure hobby, die niet alleen slecht is voor de portemonnee, maar ook voor de gezondheid. Stop hiermee. Je zult keuzes moeten maken. Heb je huisdieren? Overweeg om er een of enkele te verkopen.
  • Als je relatief hoge woonlasten hebt, kan verhuizen een optie zijn. Dit brengt echter ook veel kosten met zich mee.
  • Lage inkomsten kunnen ook ten grondslag liggen aan schulden. Kijk naar mogelijkheden om extra te werken. Misschien zijn er ook mogelijkheden om subsidies te krijgen, zoals kinderbijslag, een tegemoetkoming in studiekosten of kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
  • Als de oorzaak in je koopgedrag zit; vraag je zelf dan voortaan af: heb ik dit écht nodig? Telkens als je op het punt staat iets te kopen, stel jezelf dan deze vraag.
  • Ga voortaan boodschappen doen bij goedkope supermarkten, zoals de Aldi en de Lidl.
  • Koop kleding in de aanbieding.
  • Misschien heb je nog kleding in de kast hangen waar je niets meer meedoet, of een dvd-verzameling…. Je kunt die altijd proberen te verkopen via marktplaats of een andere handelsite.
  • Heb je een tweede auto? Doe die dan direct de deur uit. Als je schulden hebt, kun je je deze luxe simpelweg niet meer permitteren.
  • Verlaag de maandlasten van een lening. Dit kan op verschillende manieren. Zo kun je proberen om de looptijd van de lening te verlengen. Je betaalt in totaal meer rente, maar verspreid over een langere periode, zodat de maandlasten dalen. Een andere optie is om een persoonlijke lening om te zetten in een doorlopend krediet.
  • Stel een regeling voor aan de schuldeisers. Stuur ze een brief, waarin je vraagt om een regeling. Vraag of je tijdelijk mag stoppen met het terugbetalen, zodat je eerst kleinere schulden kunt aflossen.

Als het niet lukt om uit de schulden te komen

Zie je door de bomen het bos niet meer, heb je er alles aan gedaan maar lijkt niets te helpen om uit het dal van de schulden te klimmen? Zoek dan professionele hulp bij een kredietbank in de omgeving, of neem een budgetcoach in de arm.
Gerelateerde artikelen
Wat is een budgetcoach?In de media komen we de benaming budgetcoach steeds vaker tegen. Wat doet een budgetcoach en wanneer moet hij ingeschake…
Tips om schulden op te lossenTips om schulden op te lossenOp de televisie zijn regelmatig programma’s die het verhaal vertellen van een gezin met grote schulden. Het programma en…
Hulp bij schulden: Hoe kan ik mijn schuld nog aflossen?Heb je door omstandigheden teveel geleend? Sta je rood op je betaalrekening? Heb je het krediet op je creditcards vol ge…
Wat doet een budgetcoach?Wat doet een budgetcoach?Steeds meer mensen in Nederland hebben financiële zorgen. Sommigen hebben nooit geleerd hoe ze met geld om moeten gaan,…

Ondergrens voor melding BKRRegistratie bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) kan wel eens onredelijk uitvallen. Het kan namelijk gebeuren dat u…
Lenen bij het KruidvatLenen bij het KruidvatHet is sinds het begin van 2010 weer mogelijk om een lening af te sluiten via het Kruidvat. Niet iedereen is daar blij m…

Reageer op het artikel "Hoe kom je uit de schulden?"

Reacties

Patrick, 29-07-2014 12:20 #2
Je leest idd misschien erg veel over aflossen en niet werken

nou daar hebben ze een punt.

wij mijn vrouw en ik hebben een inkomen van 1800 euro per maand
das mijn uwv en belasting geld.
daarbij hebben wij kinderen.
ik en mijn vrouw zouden bijde 40 uur moeten werken om er zoon 500 euro beter van te worden per maand
maar wat zijn de kosten van kinderopvang.
en welke ouder wil dat nou zijn kind de hele dag dumpen en als je dan zelf ijndelijk tijd voor je kinderen heb.
ze weer op bed moeten voor de volgende dag

de staat is ons probleem voor een groot deel van onze schulden.
zelf dik verdienen en niet juist na denken

Jaimie, 12-01-2013 05:30 #1
Ik lees op internet erg veel artikelen over het aflossen van schulden, maar nergens wordt duidelijk genoeg benoemd dat je vooral moet gaan werken (zoveel mogelijk) om voor meer inkomsten te zorgen waarmee je sneller je schulden kunt aflossen. Hier in dit artikel wordt het gelukkig wel benoemd, maar werken, dat is echt de basis. Blijf nooit thuiszitten.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 29-05-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 2
Schrijf mee!