Ondergrens voor melding BKR
Registratie bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) kan wel eens onredelijk uitvallen. Het kan namelijk gebeuren dat u door een schuld van een paar tientjes een negatieve registratie krijgt. Hierdoor blijft u vijf jaar aanlopen tegen deze registratie met alle gevolgen van dien.
Iedereen die producten of diensten afneemt weet dat de rekening ook betaald moet worden. Toch kan het gebeuren dat u door omstandigheden tijdelijk niet in staat bent om uw rekeningen te betalen. Door een achterstand in betaling krijgt u nog geen negatieve registratie, maar door herhaaldelijk niet aan de betalingsverplichtingen te voldoen kunnen de gevolgen groot zijn. Iemand die bijvoorbeeld een lening afsluit, moet ook aan zijn financiële verplichtingen voldoen. Het kan een keer gebeuren dat u een betaling vergeet, maar door ook herinneringen en aanmaningen te negeren loopt u kans dat het bedrijf u laat registreren bij het BKR als wanbetaler.
Kleine achterstanden in betaling
Indien u uw telefoonrekening niet voldoet, kunt u ook een registratie krijgen. Hierdoor zult u vijf jaar lang op de blaren moeten zitten. Door de negatieve registratie zult u geen abonnement voor een telefoon meer kunnen afsluiten, of een product aankopen met een
uitgestelde betaling. Nog erger is het voor diegenen die een huis willen kopen met een hypotheek. Hoogstwaarschijnlijk zal er geen bank te vinden zijn die een hypotheek verstrekt aan iemand met een negatieve registratie bij het BKR. Het kan dus gebeuren dat u door een tijdelijk tekort van een paar tientjes geen huis meer kunt kopen de eerste vijf jaar. Dit is een zeer zware straf voor een dergelijk tekort.
Registratie kleine schulden achterwege laten
VVD kamerlid Frans Weekers heeft ervoor gepleit om een negatieve registratie achterwege te laten bij achterstallige betalingen met een kleine omvang. De Minister van Financiën op dat moment, de heer Jan-Kees de Jager, zag dit niet zitten. De minister was juist van mening dat mensen met registratie door kleine bedragen juist beschermd moeten worden tegen zichzelf. Naar zijn mening hebben consumenten met achterstallige telefoonrekeningen, drie keer zoveel kans op
betalingsproblemen. Iemand die al niet in staat is om dergelijke kleine bedragen af te betalen, zouden geen grotere verplichtingen aan moeten gaan. Hierbij wordt voorbij gegaan aan het feit dat het door omstandigheden toch fout kan gaan. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat u door een verhuizing de herinneringen en aanmaningen niet hebt ontvangen.
Indicatie van kredietwaardigheid
Banken, telefoonmaatschappijen en verzekeraars tillen zwaar aan de kredietwaardigheid. Indien zij bijvoorbeeld een telefoonabonnement of een lening afsluiten met consumenten, willen zij de kans dat het niet terugbetaald gaat worden zo klein mogelijk maken. Door niet kredietwaardige consumenten uit te sluiten, worden ze voordeliger voor de kredietwaardige consumenten. De betalende consumenten draaien namelijk uiteindelijk op voor de kosten van niet terugbetaalde verplichtingen.
Onterechte registratie
Indien een consument van mening is dat hij onterecht een negatieve registratie heeft bij het
BKR, moet hij zich hiervoor wenden tot de instelling die de registratie heeft ingediend. Zij zijn namelijk ook de partij die de registratie weer kan verwijderen. Bij onenigheden kunt u contact opnemen met het BKR te Tiel. U moet wel met deugdelijk bewijs komen om de registratie weer te verwijderen. Door aan te geven dat u een telefonische toezegging hebt dat u uitstel van betaling hebt gekregen, staat u niet sterk.