InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Wat is een budgetcoach?

Wat is een budgetcoach?

In de media komen we de benaming budgetcoach steeds vaker tegen. Wat doet een budgetcoach en wanneer moet hij ingeschakeld worden? Bij de meeste gezinnen met grote schulden is het begonnen met het verliezen van het overzicht over de inkomsten en uitgaven. Geleidelijk komen ze er achter dat er steeds meer rekeningen moeten blijven liggen omdat er geen geld meer op de rekening staat. Het begint met betalingsherinneringen die nog genegeerd worden. Uiteindelijk zullen de incasso’s uit handen worden gegeven en worden de problemen nog groter door hoge incassokosten. De achterstanden zijn niet meer in te lopen doordat de uitgaven te hoog blijven ten opzichte van het inkomen. Mensen sluiten zich vaak af van de werkelijkheid. Ze weten dat er problemen zijn, maar proberen ze te negeren.

Wat is een budgetcoach?

Een budgetcoach is een financiële dienstverlener die ervoor kan zorgen dat gezinnen het overzicht van hun geldzaken weer terug krijgen. Hij gaat gezinnen helpen om in eerste instantie inzichtelijk te maken hoe zij er financieel voor staat. De budgetcoach wordt meestal pas ingeschakeld bij financiële problemen, om puin te ruimen.

Wanneer moet er een budgetcoach worden ingeschakeld?

Een budgetcoach zou ingeschakeld moeten worden zodra blijkt dat gezinnen geen overzicht meer hebben over de financiën en hierdoor problemen ondervinden die ze niet zelf kunnen oplossen.

Wie moet de budgetcoach inschakelen en betalen?

Via de gemeente wordt er ook hulpverlening geboden om schulden weg te werken. Hier kan echter niet iedereen terecht. Dit komt doordat de gezinnen niet voldoen aan de voorwaarden om in aanmerking te komen (bijvoorbeeld een te hoog inkomen), of omdat er een wachtlijst is. De meeste gezinnen kunnen door hun situatie niet wachten en moeten op korte termijn hulp hebben om grotere gevolgen te voorkomen. Een budgetcoach kan ingeschakeld worden door particulieren, bedrijven en instellingen.

Hoe werkt een budgetcoach?

In eerste instantie zal hij inzicht moeten krijgen in de financiële huishouding van het gezin. Alle budgetcoaches zullen eerst een intakegesprek houden om de situatie in kaart te brengen. Ook zal de budgetcoach duidelijk maken wat de cliënt mag verwachten van hem. De budgetcoach gaat een overzicht maken van de inkomsten en de uitgaven op maandbasis. Hieruit zal al snel het probleem blijken. Afhankelijk van het aangetroffen probleem wordt er een plan van aanpak gemaakt. Schriftelijk gaat vastgelegd worden hoe het gezin de financiële zorgen het beste kan oplossen. Vaak zal dit neerkomen op het treffen van regelingen met de schuldeisers. Zodra de zaken weer op orde zijn, trekt de budgetcoach zich langzaam terug. Een aantal weken later zal er over het algemeen nog telefonisch contact zijn om de voortgang te bespreken.

Wat kost een budgetcoach?

De tarieven van de diverse budgetcoaches lopen sterk uiteen. In het intakegesprek kan de coach de kosten van geval tot geval vaststellen. Bij sommige coaches moet u echter al voor het intakegesprek €55 betalen bij de andere is dit weer gratis. Een andere coach vraagt een vast tarief per uur van ongeveer €40. Via budgetdesk.nl betaalt u niets indien er niets bespaard kan worden. Indien er wel besparingen doorgevoerd kunnen worden vragen ze als tarief 50 procent van de besparing van het eerste jaar met een maximum van €300.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een budgetcoach?"

Reacties

Budgetcoach, 09-05-2011 11:22 #2
Een 'normaal' tarief voor een budgetcoach is 50 euro excl btw per uur. Een gemiddeld traject duurt 9 uur. De intake doe ik telefonisch en gratis. En inderdaad: Schakel een budgetcoach in zodra je het overzicht kwijt raakt: Wacht niet te lang!

Marco den Haan, 06-01-2010 17:17 #1
Goedendag,
Kunt u mij aangeven wat voor mij de mogelijkheden zijn om als budgetcoach te gaan werken?
Ik ga er van uit dat ik eerst een opleiding moet volgen. Weke? Waar? enz.
Alvast dank voor de tip.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 08-08-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Reacties: 2
Schrijf mee!