InfoNu.nl > Financieel > Geld > Kasboek bijhouden

Kasboek bijhouden

Het bijhouden van een kasboek helpt u om inzicht te verkrijgen in uw uitgaven. Een kasboek kan een hulpmiddel zijn om uiteindelijk minder uit te geven. Het maken van een kasboek is eenvoudig en kan met programma’s als Excel, maar ook online. Om nog dieper in uw financiën te duiken, kunt u ook een begroting opstellen, die de inkomsten en uitgaven in kaart brengt.

Kasboek maken

U kunt schriftelijk een kasboek bijhouden of een digitaal kasboek aanmaken. MS Excel leent zich hier het beste voor, gezien de optelfunctie. U kunt ook een ander programma gebruiken en met de rekenmachine optellen. Maar er zijn ook diverse internetaanbieders waar u een kasboek kunt bijhouden.

Kasboek bijhouden

Uitgavenposten zijn te verdelen in vaste lasten, incidentele uitgaven en dagelijkse uitgaven. U kunt er ook voor kiezen om de vaste lasten buiten beschouwing te houden als u dat prettiger vindt en u vooral te richten op de dageljkse uitgaven. Bewaar de kassabonnen van alle aankopen die u doet en noteer de bedragen bij de juiste post in uw kasboek. Houd uw kasboek wekelijks bij. Na een paar maanden heeft u inzicht in uw maandelijkse uitgaven.

Vaste lasten, incidentele uitgaven en dagelijkse uitgaven

U begint met het verdelen van de uitgavenposten over verschillende categorieën.
  • Vaste lasten zijn bijvoorbeeld huur of hypotheek, gas, de energierekening en de premie voor de zorgverzekering. Ze keren op een vast tijdstip terug.
  • Incidentele uitgaven, ook wel “onregelmatige uitgaven” genoemd, zijn uitgaven die u op een zeker moment moet doen: reparatie van een auto, op vakantie gaan et cetera.
  • Dagelijkse uitgaven. Tenslotte zijn er de dagelijkse uitgaven, zoals eten en drinken, toiletartikelen, cadeautjes en zakgeld voor de kinderen.

Kasboek online

U kunt ervoor kiezen om digitaal een kasboek bij te houden als u dat prettig vindt. Hier zit echter wel vaak een prijskaartje aan verbonden. Er zijn vergelijkingssites die een overzicht bieden van de diverse aanbieders van online kasboeken. Sommige banken, zoals ING hebben speciale programma's ontwikkeld voor het bijhouden van een kasboek.

Verschil tussen kasboek en begroting

Is een kasboek hetzelfde als een begroting? Nee. In een kasboek noteert u uw uitgaven achteraf, terwijl u bij een begroting vooruitblikt. Bovendien geeft een begroting niet alleen inzicht in de uitgaven, maar geeft het ook een beeld van de inkomsten.

Begroting maken

Maak twee kolommen: voor de inkomsten en uitgaven. In tegenstelling tot een kasboek is het bij een begroting niet noodzakelijk om de exacte bedragen te noteren. Het is een ruwe, globale schatting van de gemiddelde uitgaven en inkomsten per maand. Als u de inkomsten aftrekt van de inkomsten, ziet u of u een overschot of tekort hebt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • NIBUD

Reageer op het artikel "Kasboek bijhouden"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 20-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!