Het hebben van schulden, wees er eerlijk over

Het hebben van schulden, wees er eerlijk over Veel mensen die schulden hebben, verzwijgen dit voor hun omgeving. Zelfs naaste familie buiten het gezin zijn niet op de hoogte van de problemen. Het hebben van schulden hoeft op zich geen probleem te zijn. Een lening afsluiten om een noodzakelijke grote aankoop te verrichten kan soms een uikomst bieden. Het is verstandiger om eerst te gaan sparen, maar in sommige situaties kan het niet anders. In dit soort gevallen is het wel verstandig om slechts één schuld te hebben in plaats van meerdere schuldeisers. Een schulden hebben bij postorderbedrijven en op creditcard is zeer onverstandig. Deze partijen rekenen namelijk zeer hoge rentepercentages. Zodra er problematische schulden zijn ontstaan, doet u er verstandig aan om ook uw directe omgeving hiervan op de hoogte te brengen.

Hulp bij schulden

Mensen met problematische schulden hebben eigenlijk te lang gewacht om hulp in te schakelen. Grote problemen zijn namelijk moeilijk te verhelpen. Dit ontstaat vaak door gebrek aan overzicht. Men is niet goed op de hoogte van hun eigen financiële positie. Van de één op de andere dag blijkt dan dat er grote schulden zijn. Via de gemeente kunt u gratis hulp inschakelen die u gaan helpen om de zaakjes weer op orde te krijgen. Hier moet u niet mee wachten tot er deurwaarders zijn ingeschakeld. Vanaf dat moment zijn er nog maar nauwelijks mogelijkheden om de geldzaken weer op orde te krijgen.

Kop in het zand steken

Gezinnen die financieel moeilijk zitten, gaan zich vaak verstoppen. Ze gaan de post niet meer openen en proberen niet aan de problemen te denken. Dit is zeer gevaarlijk want grotere problemen liggen er op de loer. De schulden zijn in de meeste gevallen ontstaan doordat gezinnen slecht met geld omgaan. De slechte gewoonte blijft doorgaan en de consequenties worden steeds groter.

Simpele maatregelen

Iemand die zelf niet meer het overzicht heeft, kan het beste iemand uit de familie of vriendenkring om hulp vragen. Niet in de vorm van geld, maar deze mensen kunnen u helpen om in ieder geval het overzicht terug te krijgen. Buitenstaanders kijken ook met andere ogen naar uw uitgavenpatroon en kunnen u hierin corrigeren. Simpele maatregelen die veel geld maandelijks kunnen besparen is het opzeggen van abonnementen, minder uitgaan, opzeggen van loterijen, minder uit eten, naar de goedkopere supermarkten en het stopzetten van onzinnige spaarverzekeringen.

Hulp inschakelen van schuldhulpverlener

Via diverse schuldhulpverleners kunt u ook professionele hulp inschakelen. Zij gaan eerst uw financiën op een rijtje zetten om te achterhalen waar het probleem ligt. De maandlasten moeten worden teruggebracht naar een lager niveau. Met het geld wat hierdoor maandelijks beschikbaar komt, moeten de schulden worden afbetaald. Dit is echter uitsluitend mogelijk in het geval de schulden nog niet problematisch zijn. Schulden waarbij al deurwaarders zijn ingeschakeld zijn uitsluitend op te lossen door in één keer grote bedragen af te betalen. Dit kunt u doen door met één partij goede afspraken te maken en extra geld te lenen. Met dit geld kunt u de overige schuldeisers afbetalen. Een probleem is in dit geval dat banken niet meer staan te springen om u extra geld te geven in verband met de negatieve registratie bij het BKR.

Wat kost schuldhulpverlening

Bedrijven en instanties die u geld gaan vragen voor hun diensten, moet u niet mee in zee gaan. Deze vorm van hulpverlening is namelijk gratis.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het hebben van schulden, wees er eerlijk over"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 03-03-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!