InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Kan ik mijn gegevens bij het BKR opvragen?

Kan ik mijn gegevens bij het BKR opvragen?

Iedereen met een leengeschiedenis, staat geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). U kunt uw eigen gegeven inzien door deze op te vragen. Voordat kredietinstellingen een lening gaan verstrekken, gaan ze de aanvrager eerst natrekken bij het BKR. Dit doen zij om te voorkomen dat mensen teveel schulden op hun naam krijgen. Een tweede reden is om de kredietinstellingen te beschermen tegen wanbetalers die al elders betalingsproblemen hebben (gehad). De registratie vindt dus plaats in het belang van beide partijen. In het geval de kredietinstellingen zich niet zou kunnen beschermen tegen slechte betalers, zouden ze minder snel krediet verstrekken en ook tegen een hoger rentepercentage in verband met het risico dat ze in dat geval lopen.

Wat wordt er vastgelegd bij het BKR?

Gegevens met betrekking tot de persoon worden vastgelegd. Het gaat hierbij om de naam, adres en de woonplaats en de geboortedatum van de persoon die leningen op naam heeft staan. Over de lening zelf worden gegevens vastgelegd als de hoogte van het kredietbedrag en de looptijd van de lening. Van lopende leningen en van leningen die inmiddels beëindigd zijn (blijft 5 jaar staan) worden gegevens bijgehouden.

Wat wordt gezien als een lening?

Onder de noemer lening vallen niet alleen doorlopende kredieten en persoonlijke leningen. Ook bijvoorbeeld een uitgestelde betaling wordt geregistreerd bij het BKR. Een uitgestelde betaling is namelijk gewoon een lening. Een auto kopen waarbij u nu de helft moet betalen en over twee jaar de tweede helft is een lening en zal geregistreerd worden. Dit geldt zelfs in het geval u in de uitgestelde periode geen rente hoeft te betalen.

Wie kan mijn BKR gegevens opvragen?

Dit mag u zelf uiteraard doen, het zijn namelijk uw eigen gegevens. Indien u een krediet aanvraagt bij een financiële instelling, dan mogen zij ook uw gegevens opvragen. Dit mogen zijn niet zomaar doen om bijvoorbeeld iemand na te trekken zonder dat daar een goede reden (bijvoorbeeld een kredietaanvraag) aan ter grondslag ligt.

Hoe kan ik mijn gegevens inzien?

U kunt een verzoek hiertoe indienen bij uw bank. Zij laten u een aanvraagformulier invullen. Bij het inleveren bij een medewerker van de bank moet u zich legitimeren. De gegevens worden namelijk uitsluitend verstrekt aan de persoon zelf. Bij het aanvragen van uw gegevens uit het register moet u 4,95 betalen. Tegen hetzelfde bedrag is het ook mogelijk om uw gegevens in te zien bij het BKR in Tiel.

Wie heeft mijn gegevens opgevraagd bij het BKR?

Uitsluitend aangesloten instellingen kunnen gegevens opvragen bij het BKR. Dit zijn instellingen die inzicht moeten hebben in uw financiële positie in verband met producten en diensten die zij aanbieden. U kunt bij het BKR ook opvragen wie het afgelopen jaar uw gegevens heeft opgevraagd.

Verwijderen van een negatieve registratie bij het BKR

In het geval u onterecht negatief geregistreerd staat, kunt u contact opnemen met het BKR. Over het algemeen zullen zij u verwijzen naar de financiële instelling die de negatieve registratie heeft vastgelegd. Deze partij moet er voor zorgen dat deze negatieve signalering weer gecorrigeerd gaat worden.

Zie ook:
Schulden van een ex partner
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kan ik mijn gegevens bij het BKR opvragen?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 02-03-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!