Oneens met je BKR-registratie
Het zal je maar gebeuren, je vraagt een lening of hypotheek aan en uit de BKR toetsing blijkt dat je een negatieve BKR-registratie, een zogeheten BKR-codering bij je naam hebt staan die jou onbekend is. Op dat moment is het nog maar de vraag of je het aangevraagde krediet wel krijgt. Het eerste wat je in ieder geval moet doen is onderzoeken of het negatief BKR wel klopt. Ben je het oneens met de negatieve BKR- registratie, dan moet je zelf actie ondernemen.
Onjuistheid van je BKR-gegevens
Buiten het feit dat er sprake kan zijn van een negatieve BKR-registratie waarmee je het oneens bent, kan er ook sprake zijn van de registratie van een krediet dat jou geheel onbekend is. Dit betreft dan geen negatieve BKR-registratie, maar deze registratie heeft wel invloed op de financiële ruimte die je volgens de kredietverstrekker hebt om nog een krediet aan te kunnen gaan. Denk aan de situatie dat er ten onrechte een doorlopend krediet van 50.000 euro op jouw naam staat geregistreerd, waardoor je dus het door jou aangevraagde doorlopend krediet van 15.000 euro niet kunt krijgen. Dus ook op basis hiervan kan een kredietaanvraag worden geweigerd. Ook in dit geval zul je actie moeten ondernemen inzake de onjuistheid van je BKR-registratie, lees voor deze situatie verder in de alinea met de titel 'Wat te doen als je BKR-registratie onjuist is'.
Wanneer en hoe lang heb je een BKR-codering
Uit de BKR-toets die de kredietverstrekker doet, blijkt welke kredieten en dergelijke op jouw naam staan en of er problemen mee zijn of in het verleden zijn geweest. Bij problemen kun je denken aan achterstanden in de afbetalingsverplichtingen die uit een krediet voortvloeien. Alle gegevens van kredietovereenkomsten die bij het BKR worden geregistreerd, blijven overigens tot vijf jaar na afloop van de overeenkomst staan. Dit impliceert dat als je een lening met een looptijd van 10 jaar hebt gehad die vier jaar geleden is beëindigd, dat een achterstandscodering die je in het tweede jaar van die lening hebt opgelopen, nu nog als negatieve BKR registratie naar boven komt. De geschiedenis van 12 jaar geleden kan je nu dus nog parten spelen. Echter vele geldverstrekkers zullen met een dergelijke BKR-codering, wanneer je hier een plausibele verklaring voor kunt geven, toch genegen zijn om je het gevraagde krediet te verstrekken.
De gegevens van de betreffende BKR-codering achterhalen
Nadat je dus van schrik bent bekomen van je negatieve BKR-registratie, is het zaak om te bekijken of deze juist of onjuist is. De geldverstrekker die de BKR-toets heeft gedaan, zal je normaliter alle gegevens over de kredietovereenkomst die een BKR codering heeft willen geven. Het enige wat ontbreekt, is de naam van de instelling waarmee je de overeenkomst hebt of had. Misschien weet je aan de hand van de beschikbare gegevens wel welke instelling het is, anders moet je zelf een BKR inzage aanvragen. Hoe je dit kunt doen, kun je lezen in het artikel over
inzage in je eigen BKR-gegevens. Als je zeker weet op welk krediet de BKR-codering betrekking heeft, kun je zelf uitzoeken of dit negatief BKR klopt of niet.
Wat te doen als je BKR-registratie onjuist is
Je hebt je BKR-registratie verder onderzocht en je concludeert dat deze onjuist is. Je moet dan bij de betreffende kredietverstrekker om aanpassing van de gegevens vragen. Dit kun je doen door een correctieverzoek in te dienen. Je hebt namelijk het recht op correctie wanneer de kredietverlener een fout heeft gemaakt of gegevens niet heeft doorgegeven. Nu kan het zijn dat de kredietverstrekker beaamt dat hij een fout heeft gemaakt en de gecorrigeerde gegevens alsnog doorgeeft aan het BKR, dat de gegevens dan aanpast in opdracht van deze kredietverstrekker. Het kan ook gebeuren dat de kredietverstrekker dit weigert, bijvoorbeeld omdat hij ervan overtuigd is dat hij geen fouten heeft gemaakt. Dan moet je je wenden tot de Geschillencommissie BKR.
Je zaak voorleggen aan de Geschillencommissie BKR
Wanneer je je kwestie voorlegt aan de Geschillencommissie BKR, dan zal deze een uitspraak doen die voor iedereen, dus voor jou, de kredietverstrekker en het BKR, bindend is. De Geschillencommissie bestaat overigens uit deskundigen die onafhankelijk zijn. Om een klacht door de Geschillencommissie te laten behandelen, moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Je moet de zaak eerst aan de betreffende kredietverlener of het BKR hebben voorgelegd en bent er niet naar tevredenheid uitgekomen.
- Dit moet je kunnen aantonen met behulp van de stukken hierover.
- Je moet uiterlijk twee maanden nadat je correctieverzoek is afgewezen, de klacht schriftelijk melden aan de Geschillencommissie.
- Je eigen bijdrage voor het behandelen van je klacht bedraagt 22,50 euro. Wanneer je gelijk krijgt, dan krijg je deze bijdrage terug.