InfoNu.nl > Financieel > Geld > Inzage in de gegevens van je eigen BKR registratie

Inzage in de gegevens van je eigen BKR registratie

Inzage in de gegevens van je eigen BKR registratie Het BKR legt in het CKI alle persoonsgegevens en overeenkomstgegevens vast die het van zijn deelnemers krijgt aangeleverd. De deelnemende (financiële) instellingen zijn namelijk verplicht om uiterlijk vier weken na de verwerking van een verstrekte kredietovereenkomst, bepaalde persoonlijke en overeenkomstgegevens aan het BKR door te geven. Deze BKR registratie kan daarna alleen onder voorwaarden door BKR deelnemers worden ingezien, maar ook door jezelf.

Welke gegevens worden bij het BKR vastgelegd

In het CKI, het Centraal Krediet Informatiesysteem van het BKR worden de volgende gegevens geregistreerd en ook geactualiseerd wanneer van toepassing:
  • Persoonsgegevens; je naam, adres, woonplaats en geboortedatum.
  • Overeenkomstgegevens; begin en einde van de overeenkomst, daadwerkelijke beëindiging van de overeenkomst, het geleende of maximale op te nemen of te besteden bedrag, de soort overeenkomst en onverhoopte betalingsproblemen en andere bijzonderheden betreffende de overeenkomst.

Welke BKR gegevens kunnen ingezien worden

Wanneer een BKR deelnemer een kredietaanvraag krijgt, dan doet hij een BKR toetsing, waarbij hij dus om registratiegegevens van de kredietaanvrager krijgt. Dit betreft dan de persoonlijke gegevens en overeenkomstgegevens (zonder de naam van de instellingen waarmee de overeenkomst is afgesloten) zoals hiervoor genoemd. Overigens zijn de situaties waarin een BKR deelnemer een BKR toets moet doen en waarin hij een BKR toets mag doen, officieel vastgelegd. Een BKR deelnemer kan dus niet zomaar je gegevens bij het BKR opvragen. Wanneer je zelf je eigen BKR registratie gegevens aanvraagt, dan krijg je dezelfde informatie met daarnaast ook de namen van de organisaties waarmee je de overeenkomst hebt afgesloten.

Hoe kun je inzage krijgen in je eigen BKR registratie

Je kunt op basis van het recht van inzage, inzage krijgen in je eigen gegevens. Deze regel wordt zonder uitzonderingen toegepast, dus zelfs je partner zal geen inzage in je gegevens kunnen krijgen. Er zijn meerdere manieren waarop je je gegevens kunt inzien, en om te voorkomen dat een ander inzage in je registratie kan krijgen, moet je je dan ook altijd legitimeren bij je verzoek om inzage in je BKR registratie. De manieren waarop je inzage in je BKR kunt krijgen worden hier verder toegelicht.

Opvragen van BKR gegevens via een bank

Via iedere bank in Nederland die deelnemer van het BKR is, kun je inzage aanvragen. Daartoe hebben de banken de beschikking over aanvraagformulieren, die aan de brochure met de titel ‘Wat doet BKR voor mij’ zijn gehecht. Dit aanvraagformulier kun je invullen en geef je dan aan een medewerker van de bank. Hierbij moet je je met een geldig identiteitsbewijs legitimeren en je moet tevens 4,95 euro betalen voor de inzage. De betreffende bank zorgt er dan voor dat het aanvraagformulier bij het BKR komt. Binnen een periode van zeven werkdagen ontvang je dan normaliter een overzicht met de gegevens per post op je huisadres.

Ophalen van de BKR gegevens bij het BKR in Tiel

Je kunt je BKR gegevens ook bij het BKR in Tiel ophalen. De procedure werkt dan als volgt. Uiterlijk vijf dagen voordat je de gegevens wilt ophalen, moet je dit telefonisch doorgeven aan de afdeling Inlichtingen & Inzage bereikbaar onder telefoonnummer 0900-2578435 (15 cent per minuut). Er wordt dan een afspraak gemaakt en bij vertoning van een geldig identiteitsbewijs en tegen betaling van 4,95 euro krijg je dan je gegevens in handen.

Andere manieren om inzage in je BKR registratie te krijgen

Telefonisch of via internet kun je geen inzage in je eigen gegevens krijgen, omdat de privacy van je gegevens dan in het geding zou kunnen komen en je gegevens door anderen dan jezelf zouden kunnen worden opgevraagd. Omdat het BKR namelijk geen overheidsinstelling is, kan men niet met de veilige DigiD procedure werken.
Overigens is er wel een speciale procedure beschikbaar voor mensen die vanuit het buitenland inzage in hun gegevens willen. In dit geval kan men telefonisch contact opnemen met de afdeling Inzage & Inlichtingen, bereikbaar op telefoonnummer +31 (0)344-616041.

Wat als je wilt weten wie inzage heeft gevraagd

In het geval dat je wilt weten wie er gedurende het laatste jaar inzage in je BKR gegevens heeft gevraagd, dan kun je dit schriftelijk verzoeken aan het BKR. Dit verzoek met daarin je persoonlijke gegevens en met als bijlage een kopie van je identiteitsbewijs, kun je onder vermelding van ‘protocol inzage’ sturen naar BKR, afdeling Inlichtingen & Inzage, postbus 6080, 4000 HB Tiel. De kosten hiervoor bedragen ook 4,95 euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat houdt de BKR toetsing precies in?Wat houdt de BKR toetsing precies in?Meestal wordt er een BKR toetsing gedaan door de kredietverstrekker als je een nieuwe lening wilt afsluiten. Wat houdt d…
Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Met een BKR registratie kun je wel geld lenen. Geld lenen zonder BKR toetsing kan ook. Het gaat alleen op een andere man…
Wat is een BKR-registratie en hoe krijg je die?Een BKR kredietregistratie, 9 miljoen mensen in Nederland hebben er een en bijna iedereen heeft er wel eens van gehoord.…
Kan ik mijn gegevens bij het BKR opvragen?Iedereen met een leengeschiedenis, staat geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). U kunt uw eigen gegeven…
Oneens met je BKR-registratieOneens met je BKR-registratieHet zal je maar gebeuren, je vraagt een lening of hypotheek aan en uit de BKR toetsing blijkt dat je een negatieve BKR-r…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Inzage in de gegevens van je eigen BKR registratie"

Reactie

Peter Doedens, 08-11-2012 11:02 #1
Het is niet waar dat je je BKR registratie binnen 7 dagen in huis hebt. Vandaag, november 2012, geeft de BKR aan dat een aanvraag 3 weken tot een maand duurt. Houd daar dus rekening mee als u een hypotheek wilt afsluiten en laat de bank weten dat het contract tot een maand na vastleggen geldig moet blijven i.v.m. zeer lange wachttijd bij BKR in Tiel. Bij BKR in Tiel is men met een reorganisatie bezig, vandaar deze vertraging in verwerking. Het stimuleert natuurlijk niet echt de economie en de huizenmarkt dat bij de BKR ook nog eens strubbelingen zijn.

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 08-05-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: BKR en CKI
Reacties: 1
Schrijf mee!