InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lening afsluiten met een uitkering?

Lening afsluiten met een uitkering?

Lening afsluiten met een uitkering? Geld lenen met een uitkering? Dit kan soms lastige problemen met zich meebrengen. Want wanneer men recht heeft op een uitkering, kan er vaak geen extra geld geleend worden. Er kunnen natuurlijk situaties ontstaan waarin ook iemand met een uitkering een lening nodig heeft. Gelukkig zijn er voor deze mensen een aantal alternatieven waardoor ze toch een lening kunnen afsluiten, met uitkering!

BKR (Bureau Krediet Registratie)

Voordat een lening afgesloten kan worden, zal In bijna alle gevallen eerst de BKR notering gecontroleerd worden. Bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) kan men zien of iemand een wanbetaler is, en of er onderliggende betalingsproblemen zijn. Bij een uitkering is er dan ook vaak een notitie terug te vinden bij de BKR. Hierdoor kan iemand met een uitkering bij veel instanties geen geld lenen. Gelukkig zijn er ook een aantal instanties waarbij geen BKR plaatsvind. Vaak vragen deze instanties meer rente dan andere geldverstrekkers.

Sociale lening

Speciaal voor mensen met een laag inkomen, is er de sociale lening in het leven geroepen. Als iemand met een uitkering toch een lening wilt afsluiten, is het raadzaam contact op te nemen met de SBN (Sociale Bank Nederland). Een lening bij de SBN is echt alleen bedoeld voor mensen die vanwege hun inkomen nergens anders een lening af kunnen afsluiten. Wel moet er een duidelijk plan zijn wat men met het geld wilt gaan doen.

Minikrediet

Wanneer u als uitkeringsgerechtige slechts een kleine lening nodig heeft, is het vaak mogelijk om een mini-lening af te sluiten. Bij deze mini-leningen moet u denken aan bedragen tot 500 euro. Het voordeel van deze mini-leningen is, dat er vaak niet een BKR controle wordt uitgevoerd. Zo kunt u ook met een uitkeringen een klein bedrag extra lenen. Kijk wel uit voor de vaak hoge rentes die verbonden zijn aan een dergelijke lening. De instantie moet het risico dekken wat hij loopt door geen BKR controle uit te voeren. Hierdoor zullen de rentes hoger zijn dan bij bijvoorbeeld een bank. Ook moet het bedrag, met rente, vaak binnen een maand terugbetaald worden.

Lenen met uitkering: Belangrijke punten

Wanneer men toch geld wilt lenen met een uitkering, zijn er veel aspecten waar men rekening mee moet houden. Hier een kleine opsomming van de belangrijkste punten.

  • Heb ik echt een lening nodig zolang ik een uitkering heb?
  • Kan ik deze lening wel betalen?
  • Vraagt deze instantie naar een BKR controle?

Wanneer u twijfelt over een van deze punten, is het raadzaam om (nog) geen lening af te sluiten.

Conclusie: Lenen met een uitkering

Kortom, het is niet zo simpel om geld te lenen terwijl men recht heeft op een uitkering. Bedenk altijd goed of de lening echt noodzakelijk is, en controleer vervolgens altijd goed of de lening ook in de toekomst voor u betaalbaar zal zijn. Vergelijk verschillende instanties en kijk altijd of er gekeken wordt naar een BKR notering. Wanneer men om verder gaat informeren bij een instantie, vergeet dan niet om de voorwaarden goed te lezen (en als het kan mee naar huis te nemen!) Lenen met een uitkering is niet makkelijk, maar zeker niet onmogelijk!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lening afsluiten met een uitkering?"

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 28-04-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!