InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Islamitisch bankieren

Islamitisch bankieren

Islamitisch bankieren Moslims mogen niet zomaar geld lenen of sparen bij een bank. Dit is omdat zij geen rente mogen betalen, ontvangen en mogen rekenen. Dit principe is afkomstig uit de islam. Daarom zetten Islamitische banken in op andere manieren om hun geld te verdienen. In Nederland zijn er nog geen islamitische banken, maar er wordt wel onderzocht of dit mogelijk is in de toekomst. De PVV van Geert Wilders is hier uiteraard niet blij mee. Het aantal moslims in Nederland is groeiende. Daarom ontstaat er ook steeds meer behoefte aan Islamitische banken. Moslims kunnen namelijk niet normaal hun geld lenen bij een Nederlandse bank. Dat komt omdat het volgens de Islam niet juist is om rente te vragen of te betalen over een lening. Geld verdienen mag namelijk alleen door ergens voor te werken of door iets te verkopen. Het Arabische woord voor rente is Riba. Riba kan het beste vertaald worden als woekerrente. De regels zijn onder andere zo tot stand gekomen omdat handelaren in de tijd van Mohammed hoge rentes vroegen voor leningen, waardoor uiteindelijk veel mensen in de armoede raakte.

Islamitisch bankieren in Nederland

Sommige moslims sparen wel bij een Nederlandse bank, maar vragen dan om een renteloze spaarrekening. Andere schenken de rente weg aan een goed doel. Overigens is het goed op te merken dat niet alle moslims problemen hebben met het betalen of ontvangen van rente. Sommige zijn daar principiëler dan andere in. Op dit moment zijn er nog geen Islamitische banken in Nederland, maar het ministerie van Financiën heeft bij monde van Wouter Bos op Kamervragen van de PVV laten weten dat zij de mogelijkheid tot het shariabankieren onderzoekt, omdat daar onder Nederlandse moslims behoefte aan zou zijn. Wilders was hier uiteraard niet blij mee. Hij waarschuwde voor de mogelijkheid dat de banken het terrorisme zouden kunnen steunen.

Verschillende alternatieven voor een lening

Islamitische banken mogen geen rente vragen, maar ze hebben wel alternatieven bedacht, omdat ze uiteraard wel hun geld moeten verdienen. De meest voorkomende vorm heet Murabaha. Dit is een soort van handelsfinanciering. De bank koopt bepaalde goederen en verkoopt die ook weer door aan de klant voor een van te voren afgesproken krediet. Op deze manier verkoopt de bank daadwerkelijk iets en mag hier dus ook gel voor ontvangen. De tweede vorm heet Mudaraba. Dit is een vorm van risicokapitaal. Iemand wil bijvoorbeeld een fabriek beginnen en leent daarvoor geld. Voor een afgesproken aantal jaren ontvangt de bank een deel van de jaarlijkse winst, naast de lening die wordt afgelost. Als de fabriek geen winst maakt hebben alle partijen pech en dragen zij gezamenlijk het verlies. Een laatste vorm heet Musharaka. Hierbij gaat de bank met de klant een associatie aan. Beide steken een even groot kapitaal in het project. Samen draagt de bank en de ondernemer dan ook het verlies of delen de winst. Banken mogen hier ook hogere eisen aan stellen, bijvoorbeeld dat zij een groter deel dan de helft van de winst ontvangen.
Gerelateerde artikelen
Islamitisch bankierenIslamitisch bankieren is wereldwijd sterk in opkomst. Volgens de Nederlandse Bank groeit de markt met gemiddeld 15% op j…
Marokkaanse banken in NederlandMarokkaanse banken in NederlandEr komen steeds meer Marokkaanse banken in Nederland. Deze richten zich actief op de Marokkaanse gemeenschap in Nederlan…
Islamitisch bankieren is in opmarsIslamitisch bankieren is in opmarsEr is steeds meer vraag naar islamitisch bankieren en de sukuk. De waarde van alle sukuk in de wereld steeg in de period…
Bankieren conform de wetten van de IslamBankieren conform de wetten van de IslamBasis van Islamitisch bankieren is het verbod op rente; Rentedragende leningen mogen daarom geen voorwerp van Islamitisc…
Lening zonder renteLening zonder renteLenen tegen nul procent rente, dat klinkt erg verleidelijk. Meteen doen, zou je zeggen. Maar is zon renteloze lening we…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Islamitisch bankieren"

Reacties

Ab, 09-04-2014 14:16 #4
@fadoua handel is toegestaan in de islam. als ik wat verkoop mag ik er voor vragen wat ik wil. maar rente niet. dus als een tussenpersoon het huis voor je koopt en doorverkoopt met winst is dat gewoon toegestaan.

Onbekend, 21-08-2013 19:30 #3
Als je gaat sparen dan geef je daadwerkelijk jouw geld aan de bank. Andere mensen kunnen hier gebruik van maken bijvoorbeeld als ze een lening afsluiten. Jij verleent jou geld dan aan andere mensen. Als het ware mag je dan geld vragen voor iets wat je verleent want dat is niet haram. Eigenlijk zou sparen dan wel mogen?

Ali, 02-09-2012 22:26 #2
@ Fadoua
Op deze manier word er HANDEL gedreven in goederen. Je hebt dus daadwerkelijk een vastgesteld bedrag wat je aflost.
Dus wanneer men de rekening niet kan betalen dan zal er geen rente zijn die over de resterende schuld verrekend word en waardoor het bedrag altijd kan blijven stijgen.
Je zult dus geen erge negatieve risico's hebben t.o.v. de mensen die een lening aangaan.

Dit is een veel voorkomend probleem omdat mensen soms de rekening niet kunnen betalen en dan begint de rente weer op te lopen van hun schuld. Uiteindelijk is het in veel gevallen zo gegaan dat mensen ergens anders weer een lening moesten aflsuiten om alleen maar hun rente af te kunnen betalen.

Dit is een misleidende manier van banken waarop ze hun geld verdienen, het lust alleen op gierigheid en egoïsme. Het maakt ook gewoon mensen kapot omdat ze uiteindelijk niks meer kunnen doen dan alleen te werken om hun schulden af te betalen en voor de rest niks speciaals te doen in hun leven. Het zal een bank een zorg zijn of dat jij allerlei problemen hebt omdat jij je schuld niet kan afbetalen.

Ik geloof niet dat het systeem wat vele banken tot hedendaags hanteren veel goeds beloofd. Want iedereen heeft de laatste jaren wel het nieuws over allerlei banken ( wereldwijd ) gevolgd in de media. Dat is zo erg geworden dat er zelfs een land failliet is gegaan, de inwoners van zo´n land hebben het ook niet bepaald geweldig.

Islamitische banken zijn de meest stabiele banken deze tijd en hun aandeel blijft constant groeien. Niet met grote sneltrein vaart maar wel met een goed en altijd stabiel tempo. Er worden van dit soort manieren bij deze banken toegepast, dus ze zullen vast wel iets goeds doen, want vele westere banken willen nu deze manieren integreren in hun banken om ook een stabiel klimaat te kunnen creëren.

Doe er maar is een keer onderzoek naar als je er tijd voor hebt.

Met vriendelijke groet,

Anoniem

Fadoua, 17-04-2012 14:28 #1
Leuk maar als je gaat kijken is het niet echt zo heel islamitisch, want als zij bv goederen kopen betalen zij die rente, dus waar zit dat geld dan + het komt op hetzelfde neer. Je betaalt die rente gewoon anders door een tussenpersoon.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 23-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 4
Schrijf mee!