InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Tien beste tips voor het lenen van geld

Tien beste tips voor het lenen van geld

Tien beste tips voor het lenen van geld Dringend geld nodig? Houd dan rekening met deze 10 geld-lenen-tips. Leen geen geld zonder deze 10 gouden regels voor krediet en lening in acht te nemen!

Verantwoord geld lenen

Wie dringend geld nodig heeft, moet ter bescherming van zichzelf deze waardevolle adviezen in acht nemen en niet in de gebruikelijke valkuilen trappen. Een lening nemen is misschien niet altijd de beste manier om aan geld te komen. Maar als het niet anders kan, houd dan vooraf rekening met deze 10 tips. Ze helpen u verantwoord en veilig geld te lenen. De beste tip geven we nu reeds: spaar eerst om niet in een positie te raken om geld te moeten lenen.

Vergelijk álle kredietverstrekkers

Geld lenen is niet goedkoop. De rente loopt al gauw op tot 10% of meer op jaarbasis. Net als bij andere aanbieders is het daarom altijd de moeite waard om te vergelijken. En u moet niet alleen de online aanbieders, maar ook de aanbiedingen van uw huisbank in de vergelijking betrekken. Mensen weten vaak niet dat ze ook goedkoop mogen lenen van de baas, zónder BKR-toetsing.

Kontroleer de vergunning van de kredietgever

Het klinkt misschien vreemd, maar er zijn kredietverstrekkers die het met de Nederlandse wetgeving niet zo nauw nemen en geen vergunning bezitten om kredieten te verlenen. Het is handig om van tevoren even te kijken in het register op de website van de Autoriteit Financiële Markten (AFM)

Vergelijk álle kredietsoorten

Er zijn veel verschillende soorten krediet. Informeer u zorgvuldig over de voor- en nadelen ervan. Soms kan een persoonlijke lening of een rekeningcourantkrediet bij uw huisbank voordelig zijn. Voor jongeren is overigens dit met afstand de beste manier om geld (bij) te lenen.

Let op: extra verzekering is vaak onderdeel van een goedkope lening

Vindt u een goedkope lening met de juiste rente voor de gehele looptijd? Dan kan het zijn dat u zich ertoe verplicht heeft om een dure verzekering af te nemen. Let daar goed op! Vaak compenseren kredietgevers het verstrekken van een gunstige lening immers door het afsluiten van een dure schuldrestverzekering. En bedenk in dit verband kredietverlening is geen naastenliefde.

Hoeveel geld kan u überhaupt lenen?

Overdenk heel goed welke maandlast u aan kan. Oké, u zou er nog een baantje bij kunnen nemen om een hogere lening te verkrijgen. Maar vergeet niet dat u in financiële problemen raakt als u die bijbaan plotseling weer verliest.

Let goed op de looptijd van de rente

Een lening met een rente van 3% of een andere onrealistische rente? Pas dan heel goed op. Waarschijnlijk geldt dit percentage slechts voor een korte periode van de kredietduur! Het is ook mogelijk dat u bijkomende producten moet afnemen, zoals een kredietverzekering. Zoek bijvoorbeeld via Google naar ervaringen met kredietverstrekkers.

Vervroegde aflossing van het krediet kan duur uitpakken

Wie een aanbieding voor een krediet krijgt, moet ook altijd de kredietvoorwaarden en de algemene voorwaarden ontvangen. Lees de kleine lettertjes zorgvuldig. Wat geldt bijvoorbeeld als je in de gelukkige omstandigheid raakt dat je de lening vervroegd kan terugbetalen? In de regel kan dat, maar vaak alleen tegen betaling van een boete voor vervroegde aflossing.

Een krediet zonder BKR? Liever niet!

Het BKR is er niet voor niets. Wie een negatieve BKR-vermelding heeft, heeft al schulden. Overdenk dan tweemaal, liever driemaal, voordat u een nieuw krediet aangaat. Kontrole van uw kredietwaardigheid is er niet alleen voor de banken, maar ook voor u persoonlijk.

Wees eerlijk bij terugbetalingsproblemen

Kunt u het krediet niet meer conform de kredietvoorwaarden terugbetalen? Trek dan tijdig aan de bel!

Goedkoop geld lenen is en blijft riskant

Als u bedenkt dat uw geld op een spaarrekening 4% rente kan opleveren, dan is het natuurlijk niet realistisch om te veronderstellen dat geld lenen tegen die rente erin zit. Bij elke lening met een dergelijk lage rente zal de kredietverstrekker op een andere wijze aan zijn voordeel raken. U bent gewaarschuwd!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Groot geldbedrag lenenGroot geldbedrag lenenGeld lenen is tegenwoordig zo moeilijk niet meer, de advertenties voor goedkope leningen vliegen je om de oren. Maar er…
Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Met een BKR registratie kun je wel geld lenen. Geld lenen zonder BKR toetsing kan ook. Het gaat alleen op een andere man…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tien beste tips voor het lenen van geld"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 19-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Kredietwaardig
Schrijf mee!