InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Groene lening en subsidie energiebesparing is fiscaal slim

Groene lening en subsidie energiebesparing is fiscaal slim

Groene lening en subsidie energiebesparing is fiscaal slim In 2019 en 2020 investeren in energiebesparing voor de eigen woning is niet alleen zuinig maar ook fiscaal slim. U kunt vanaf 2 september 2019 en ook in 2020 tot 15.000 euro subsidie krijgen via de nieuwe Subsidie energiebesparing eigen huis (SEEH). U bespaart met zonnepanelen en dubbel glas niet alleen op de energierekening, maar kunt zo ook allerlei fiscale voordelen behalen. Het comfort neemt in huis toe, uw energierekening daalt en de Belastingdienst betaalt mee als u voor een slimme financiering kiest. Bij de juiste financiering, zijn de rentekosten fiscaal aftrekbaar.

Kies ook voor een groene lening en tot 15.000 euro subsidie voor de eigen woning

Lening voor zonnepanelen kost geld

U kunt op vele manieren ervoor zorgen dat het energieverbruik thuis afneemt. Gevelisolatie, dubbel glas, vloerisolatie, dubbel glas, een warmtepomp en zonnepanelen kunnen wonderen doen voor uw maandlasten. U verdient na verloop van tijd uw groene investering in huis volledig terug. Het fijne is ook dat het comfort thuis stijgt en zeer waarschijnlijk ook de waarde van uw woning. Maar investeren kost geld. Hebt u wat geld op uw spaarrekening staan, dan kunt u dat natuurlijk gebruiken als financiering. In veel gevallen gaan mensen naar de bank en bekijken daar de mogelijkheden om de energiebesparende maatregelen te financieren. Pakt u het slim aan, dan betaalt de Belastingdienst mee. Vaak zijn er ook subsidies te krijgen op uw investering.

Welke groene lening kiezen

Een groene lening is een lening die u gebruikt voor milieudoeleinden zoals de energiebesparing. Een groene lening kan op vele manieren worden vormgegeven. Zo kunnen zonnepanelen vaak ook op afbetaling worden gekocht. U laat de panelen plaatsen en betaalt de leverancier voor een bepaalde looptijd een vast bedrag aan rente en aflossing. Kopen op afbetaling is niet altijd de goedkoopste oplossing, maar is wel snel te regelen. U kunt ook naar de bank gaan en vragen om een persoonlijke lening of doorlopend krediet. Maar er zijn nog meer mogelijkheden.

Energiebesparing via de hypotheek

In 2018 en 2019 is de hypotheekrente laag, veel lager dan de rente op een persoonlijke lening. Omdat het aanbrengen van de juiste energiebesparende maatregelen de waarde van uw woning verhoogt, zal een bank vaak ook bereid zijn om uw hypotheek te verhogen. Zeker als u een behoorlijke overwaarde op uw woning hebt. U mag zelfs tot 105% van de waarde van uw woning lenen (2018 en 2019) als u uw woning energiezuiniger gaat maken.

Green Loans

Een bank als ABN AMRO heeft Green Loans opgericht wat u kan helpen bij het op een betaalbare manier financieren van duurzaam wonen. Daarbij worden de volgende rentes berekend bij looptijden van 60 maanden, 120 maanden en 180 maanden (januari 2019):

Green Loans ABN AMRO

leninglooptijdrente
tot 50.000 euro60 maanden4,9%
tot 50.000 euro120 maanden4,9%
tot 50.000 euro180 maanden4,9%

Een fiscaal slimme lening

Er zijn nog meer leningen die u kunt afsluiten. Zo is er de Energiebespaarlening voor woningeigenaren van het Nationaal Energiebespaarfonds NEF en bieden gemeenten vaak groene leningen aan. Voor welke lening u ook kiest, als u ervoor zorgt dat de energiebesparende maartregel nagelvast aan uw woning vastzit en de woning de woning is waar u woont, dan is de rente op de lening waarop u aflost gewoon aftrekbaar als hypotheekrente. Dit zal voor de meeste leningen met uitzondering van het doorlopend krediet van toepassing zijn. Plaatst u energiebesparende maatregelen die niet nagelvast zijn en dus gemakkelijk naar elders zijn mee te nemen, dan is de rente op de groene lening niet fiscaal aftrekbaar. Een groene investering verdient u na verloop van tijd terug, een groene investering waaraan de Belastingdienst meebetaalt via een verhoogde aftrek van de hypotheekrente, verdient u nog sneller terug. Na een aantal jaren leveren de energiebesparingen u alleen nog maar geld op.

U gebruikt spaargeld als financiering

Ook het gebruiken van spaargeld kan slim zijn. Als het spaargeld vrij besteedbaar is (u hebt het niet op korte termijn nodig), dan maakt u met een investering in duurzaamheid en energiebesparing waarschijnlijk veel meer rendement op uw spaargeld dan wanneer het geld op een spaarrekening staat. Bijkomend voordeel is dat u vervolgens minder vermogensbelasting zult betalen. Ook bij het gebruik van spaargeld, betaalt de fiscus dus mee aan de energiebesparing op uw woning.

15.000 euro subsidie van het Rijk via de Subsidie energiebesparing eigen huis (SEEH)

U kunt als particulier voor isolatiemaatregelen vanaf 2 september 2019 een subsidie aanvragen en dit kan oplopen tot 15.000 euro. Ook een Vereniging van Eigenaren VvE kan een subsidie aanvragen en voor de VvE kan de subsidie oplopen tot een veelvoud. Belangrijke voorwaarden zijn dat de aanvrager de hoofdbewoner van het pand is en dat er tenminste twee soorten van isolatie worden aangebracht (bijvoorbeeld dakisolatie en vloerisolatie). De subsidie geldt voor isolatie die na 15 augustus 2019 is aangebracht.

Budget SEEH

Er is flink wat geld beschikbaar:
  • 90 miljoen euro beschikbaar in 2019;
  • 84 miljoen euro subsidiebudget in 2020.

Voorwaarden SEEH subsidie bij isolatie in 2019 of 2020

De belangrijkste voorwaarden zijn:
  • U bent eigenaar en bewoner van de woning of deze wordt uw hoofdverblijf na renovatie.
  • Het is niet toegestaan dat de eigenaar én bewoner zelf de maatregelen uitvoert. U moet het dus laten doen door een bouwbedrijf met een KVK-inschrijving in de sectie bouwnijverheid.
  • U bent in het bezit van een geldig burgerservicenummer (BSN).
  • Voor de betreffende woning is nog niet eerder een SEEH-subsidie verschaft..
  • Er worden minstens twee energiebesparende (isolerende) maatregelen uitvoeren.
  • U kunt de subsidie pas aanvragen nadat de maatregelen uitgevoerd en betaald zijn.
  • De maatregelen zijn uitgevoerd na 15 augustus 2019.
  • Voor aan- of nieuwbouw aan uw woning geen subsidie krijgt.
  • U voldoet aan het bouwbesluit 2012.

Conclusie slim investeren in energiebesparing met hulp van de Belastingdienst

Er zijn vele manieren om uw investering te financieren, banken zijn vaak bereid om met u mee te denken. Als u kiest voor een lening, dan zal in de meeste gevallen de rente op de lening fiscaal aftrekbaar zijn in box 1 van de inkomstenbelasting waardoor u minder belasting gaat betalen. Tegelijkertijd bespaart u op de energiekosten en verhoogt u de waarde van uw woning. Betaalt u de investering in een groene woning met eigen geld, dan gaat u in de meeste gevallen minder vermogensbelasting betalen. In bijna alle gevallen zult u er zo voortaan warmpjes bij zitten. De nieuwe subsideregeling SEEH biedt u aanvullende mogelijkheden om met subsidie uw eigen woning te isoleren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Meer hypotheek mogelijk bij energiebesparing (2019 en 2020)Meer hypotheek mogelijk bij energiebesparing (2019 en 2020)Zonder energiebesparende maatregelen mag de hypotheek in 2019 en 2020 maximaal 100% van de waarde van de woning bedragen…
Subsidie energiebesparing eigen huis, tot 10.000 (2019)Subsidie energiebesparing eigen huis, tot 10.000 (2019)Wanneer je woningeigenaar bent dan weet je dat je woning nooit af is. Een huis renoveren of alleen al opknappen, zodat d…
Aftrek rijksmonument 2018, 2019 en 2020 inkomstenbelastingAftrek rijksmonument 2018, 2019 en 2020 inkomstenbelastingVoor een rijksmonument kunt u in 2018 onder voorwaarden allerlei onderhoudskosten aftrekken. In 2019 en 2020 komt daar e…
WBSO en RDA subsidie: voor wie geldt de aftrek?WBSO en RDA subsidie: voor wie geldt de aftrek?De WBSO (Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk) is een subsidie in voor bedrijven. De RDA (Research en Development…
Aftrek studiekosten 2020Aftrek studiekosten 2020U kunt u in 2020 een deel van de studiekosten en scholingsuitgaven aftrekken zodat u een deel van de gemaakte studiekost…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Groene lening en subsidie energiebesparing is fiscaal slim"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 20-08-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lenen 2019
Schrijf mee!