InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Nationaal Energiebespaarfonds woning: energiebespaarlening

Nationaal Energiebespaarfonds woning: energiebespaarlening

Nationaal Energiebespaarfonds woning: energiebespaarlening Energiebespaarlening in 2018 afsluiten, energieneutraal bouwen? Dit kan. Het Nationaal Energiebespaarfonds NEF maakt het mogelijk om uw woning goedkoop met deze lening te isoleren (energieneutraal maken) en brengt een verplicht energielabel eigen woning dichterbij. In dit fonds zit 300 miljoen euro en het start op 1 december 2013 of begin 2014. Elke huiseigenaar kan zo met een groene lening van het NEF energiebesparende maatregelen treffen. Het Nationaal Energiebespaarfonds geeft geen subsidie, maar geeft u een lening van 2.500 euro tot 25.000 euro tegen 3 procent of 3,5 procent rente om een verdere energiebesparing van huizen mogelijk te maken. Het is wat anders ook dan de eerdere Blok hypotheek. Het Energiebespaarfonds is een gevolg van de afspraken in het woonakkoord in het voorjaar van 2013. Voor een energieneutrale nieuwbouwwoning zijn er ook mogelijkheden om extra te lenen.

Wat is het Nationaal Energiebespaarfonds NEF?

Het Nationaal Energiebespaarfonds NEF is een stichting met kapitaal van de overheid en twee banken. Het rijk stort 75 miljoen euro, de Rabobank 175 miljoen en de ASN bank ook 75 miljoen euro. Bij dit fonds kunt u voor de isolatie van uw huis een lening aanvragen voor bedragen van 2.500 tot 25.000 euro en tegen een gereduceerde rente. De lening moet u binnen 7 of 10 jaar terugbetalen. Hoe kleiner de lening hoe sneller terug kan worden betaald. Doordat u rente betaalt, verdient het fonds zich terug en kunnen we spreken van een revolverend fonds (self revolving), zolang de vraag naar deze leningen niet te groot wordt. Wordt de vraag naar geld bij dit fonds groter dan er in kas zit, dan loopt u de kans dat het NEF neen moet verkopen.

Welke kosten van energiebesparing worden gefinancierd met deze energiebespaarlening?

Het Nationaal Energiebespaarfonds, 300 miljoen euro, mag u een lening geven voor de volgende energiebesparende maatregelen:
  • Dakisolatie;
  • Gevelisolatie;
  • Vloerisolatie;
  • Dubbel glas, hoog rendement beglazing HR++;
  • Energiezuinige kozijnen;
  • Energiezuinige deuren;
  • Energiezuinige gevelpanelen;
  • Het plaatsen van warmtepompen;
  • Zonneboilers;
  • Zonnepanelen;
  • Installaties voor warmteterugwinning;
  • Gelijkstroompompen;
  • Gelijkstroomventilatoren en vraaggestuurde ventilatie;
  • Hoog rendementsketels, HR-e ketels;
  • Warmtekrachtkoppelingen.

Een hele lijst dus waarbij ook de extra kosten voor het maatwerkadvies met de lening mogen worden gefinancierd.

Fonds voor de eigenaar-bewoners

Het NEF is een fonds voor de eigenaar-bewoners en de VvE's. Wellicht komt er nog een fonds voor verhuurders. De oprichting van beide fondsen was eerder al afgesproken in het woonakkoord. Beide fondsen zullen een stimulering betekenen van de bouw en in het bijzonder de installatiebedrijven in de bouw. Voor de eigenaar zitten de voordelen in de lagere maandelijkse lasten van energie.

Voorwaarden energiebespaarlening

Enkele voorwaarden voor de lening zijn:
  • Een annuïteit als financiering waarbij u maandelijks rente en aflossing betaalt.
  • Minimaal bedrag van de lening is 2.500, maximaal 25.000.
  • Looptijd van zeven tot 10 jaar.
  • U betaalt 2% afsluitkosten.
  • Er is geen notaris nodig voor de lening.
  • Vervroegd aflossen is boetevrij toegestaan.
  • Het geleende bedrag is een bouwkrediet.

Is lenen voor energiebesparing verstandig?

De overheid en de AFM zijn er altijd als de kippen bij om aan te geven dat lenen geld kost. Welnu ook deze nieuwe groene leningen kosten geld. Het rentepercentage bedraagt in februari 2018 tussen de 2 en 2,7%. Als straks de marktrente oploopt, kan het ook een hogere rente zijn. Natuurlijk is het goedkoper dan een persoonlijke lening bij een bank, maar de subsidies die we tot voor kort konden krijgen, waren nog goedkoper dan deze leningen. Gratis namelijk. Wel is het zo dat de lening voor vele vormen van isolatie kunnen worden gegeven en dus niet voor elke vorm van energiebesparing een aparte regeling moet worden gemaakt. Maar u betaalt rente en de maandelijkse aflossing. Dat betekent dus dat u het beste kunt laten berekenen wat het u allemaal gaat kosten en wat het oplevert. Investeringen in energiebesparing verdienen zich na verloop van tijd terug en kunnen een hogere waarde van uw huis betekenen.

Energielabel eigen woning, definitief energielabel

Dit alles lijkt dan ook een opmaat tot het toch verplicht gaan stellen van een energielabel voor het geval u uw huis wilt verkopen. Eigenlijk wordt de eigenaar bewoner toch weer voor het blok gezet om nu extra uitgaven te doen, terwijl velen een huis hebben dat al onder water staat. Wie wel geld op de plank heeft liggen, kan beter zijn eigen geld voor een energiebesparende investering aanspreken. Overigens moeten de Europese Commissie en de Autoriteit Financiële Markten dit door minister Blok in het leven geroepen fonds nog goedkeuren. Zie ook: energielabel 2018 verkoop woning, voorlopig en definitief label.

Ook hogere hypotheek bij een energie neutrale woning nieuwbouw

Voor een huis dat energie neutraal is, de nul-op-de-meter-woning, mag u tot maximaal 13.500 euro extra lenen. Voorwaarde is nog dat u 29.000 euro of meer per jaar verdient. Het idee is dat u door de enorme energiebesparing de woonlasten eenvoudig kunt dragen en het huis straks een behoorlijke meerwaarde zal hebben. Dit geldt voor een nieuwbouwwoning.

Conclusie extra hypotheek voor energiezuinige en energie-neutrale woning

De overheid stimuleert dat woningen energiezuiniger worden en bij een nieuwbouwwoning is er een extra hypotheek tot 13.500 euro mogelijk. Bekijk de mogelijkheden, want een energiezuinig huis of een woning dat volledig energie-neutraal is, betaalt zichzelf na enige tijd vanzelf terug.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De energiebespaarleningDe energiebespaarleningParticuliere huiseigenaren die energiebesparende maatregelen willen nemen, kunnen daar vanaf 2014 een financieel aantrek…
Groene lening energiebesparing is fiscaal slimGroene lening energiebesparing is fiscaal slimIn 2019 investeren in energiebesparing is niet alleen zuinig maar ook fiscaal slim. U bespaart met zonnepanelen en dubbe…
Hoe energieneutraal bouwen?Hoe energieneutraal bouwen?Wetenschappelijk onderzoek wees uit dat de meerderheid van alle Europese gebouwen veertig procent van de verbruikte ener…
Energielabel: energiezuinig kopenEnergielabel: energiezuinig kopenEen energielabel op woningen is sinds 2008 in werking getreden. De energielabel op witgoed geven aan hoe zuinig het appa…
Bronnen en referenties
  • Wonen en Rijksdienst

Reageer op het artikel "Nationaal Energiebespaarfonds woning: energiebespaarlening"

Reactie

G. C. van Eijk, 31-12-2016 13:47 #1
De maximale hypotheek is in de loop van de jaren sterk teruggebracht. Als je de maximale hypotheek hebt is het dan toch mogelijk gebruik te maken van een energiebespaarlening? Reactie infoteur, 02-01-2017
Beste G. C. van Eijk,
Als een extra hypotheek wordt gebruikt om energiebesparende maatregelen toe te passen, is een hoger leenplafond toegestaan (tot 106% in 2017).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 12-02-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Goedkoop geld lenen
Reacties: 1
Schrijf mee!