Een lening afsluiten bij de kiosk. Hoe is dat mogelijk?
Naast tijdschriften, sigaretten en kauwgom kan je vanaf 2015 ook een consumptieve lening bij de kiosk afsluiten. Hoe dat mogelijk is? Wel, een kioskketen was daarover in dat jaar in onderhandeling met een bank, die de financiering uiteindelijk zou moeten verstrekken. Een nieuwe trend lijkt geboren waarbij noodlijdende kioskhouders teruglopende omzetten uit de verkoop van tijdschriften willen compenseren met kredietverstrekking. Schuldhulpverleners vrezen dat door het verstrekken van leningen bij de kiosk de drempel voor het maken van schulden, zal dalen.
Partner met banklicentie nodig
Al langere tijd was Valora, exploitant van een landelijke kioskketen in Zwitserland, op zoek naar wegen om het assortiment uit te breiden:
- zo kon in de kiosken al geld worden overgemaakt naar het buitenland;
- en Valora bood ook creditcards aan.
Vraag was of men in de loop van 2015 ook consumptieve leningen aan het assortiment van de kioskketen kon toegevoegen? Nodig was daarvoor een partner met een
banklicentie. En die vond Valora in de vorm van Glarner Kantonalbank. Valora wilde overigens, evenals de Glarner Kantonalbank, medio 2015 nog niet in detail treden over de geplande uitbreiding.
Kredietverlening aantrekkelijke markt voor kioskhouders
In welke vorm de kioskketen concreet in de kredietverlening stapt, was in augustus 2015 nog niet geheel duidelijk. Een scenario was denkbaar waarbij Valora zijn 900 verkooppunten zou benutten om aan de consument leningen te verstrekken, die worden afgewikkeld via een dochteronderneming. Later in 2015 werd duidelijk dat 'Bob Finance' die dochteronderneming van de Valora Group, zou worden.
Valora-dochter 'Bob Finance' verstrekt de leningen
Bob Finance verstrekt alle soorten leningen voor zowel particuliere als zakelijke klanten. Of het nu gaat om een consumentenkrediet, een renovatielening, een autolening of online betalingsoplossingen voor retailers, klanten hebben een breed scala aan keuzes.
Kioskhouder Valora beweegt zich als gevolg van teruglopende inkomsten uit tijdschriften en boeken al geruime tijd op nieuwe zakelijke gebieden. Kredietverlening kan dan een nieuwe positie met aantrekkelijke marges worden. Valora kent meer dan 100.000 klantcontacten per dag en de regionaal gebonden Glarner Kantonalbank kan haar bereik in een klap enorm vergroten. Dat is een slimme zet.
Controle kredietwaardigheid
Schuldhulpverleners kunnen zich voorstellen dat kioskhouders een niche zoeken die niet valt onder de wettelijke bepalingen voor consumentenkrediet. Ze zouden bijvoorbeeld leningen onder een bepaald bedrag kunnen verstrekken of leningen die binnen drie maanden moeten worden terugbetaald. In dat geval hoeft men de
kredietwaardigheid van aanvragers niet te toetsen.
Rente voor krediet zal dalen
De verwachting is dat de kioskketen de verzadigde markt voor consumentenkrediet behoorlijk zal opschudden: de
rente zal er nagenoeg zeker door dalen. Dat bij de kiosk een check van de kredietwaardigheid plaatsvindt is niet erg waarschijnlijk. Kredietverlening is immers een discrete aangelegenheid. Niemand zal aan de kioskhouder zijn inkomensgegevens openbaar willen maken. Aannemelijker is dat bij de kiosk een eerste identificatie van de betrokkene plaatsvindt en dat er alleen de leningaanvraag kan worden ingediend.
Minderjarigen voor schulden behoeden
Een gevoelig punt zien budgetadviseurs in de jeugdige klantenkring van kiosken. De herziene Wet op Consumentenkrediet in Zwitserland verbiedt uitdrukkelijk de agressieve reclame naar jeugdigen en jonge volwassenen tot 25 jaar. En dat kan, afhankelijk van de aard van de reclame in de kiosk, problemen opleveren. Eén ding staat voor schuldbemiddelingsinstanties echter vast: de drempel om een kleine lening aan te vragen, zal zeker dalen als je die samen met een zak drop, kauwgom of sigaretten kan kopen.