InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Financieringsmogelijkheden vergelijken, loont de moeite

Financieringsmogelijkheden vergelijken, loont de moeite

Financieringsmogelijkheden vergelijken,  loont de moeite Indien je uw bestaande onderneming wenst uit te breiden, loont een passende financiering wel degelijk de moeite. Doordat er veel financieringsmogelijkheden bestaan is het is echter niet gemakkelijk voor welke optie u moet kiezen. Niet alleen de financiële situatie is belangrijk, maar ook de grootte van het bedrijf en de kosten die daarop volgen.

Eigen vermogen

  • Bedrijf; als een onderneming over voldoende kapitaal beschikt dan kan het bedrijf zelf zijn eigen bestaande gelden inzetten om de investering te bekostigen.
  • Courant; met uw eigen geld de investering betalen van uw onderneming.

Voordelen

  • Geen schulden.
  • Hoger krediet.
  • Geen rente.
  • Geen aflossingskosten.

Nadelen

  • Voorafbetaling van de BTW.
  • Het kapitaal kan niet meer gebruikt worden voor iets anders.
  • Courant; het is risicodragend, want als uw onderneming failliet gaat dan bent u dit geld kwijt.

Vreemd vermogen

Dat is het nodige kapitaal lenen aan derden, die u moet terugbetalen volgens een overeengekomen afbetalingsplan. Dat kan via een bank en of een financier.

Voordelen

  • Spreiding van betaling.
  • Aftrekbaar.

Nadelen

  • Schulden.
  • Rente.

Krediet op afbetaling: Financiering via uw bank

Dat is een krediet dat u toegekend wordt voor een vaste looptijd. U leent tegen een vaste rentevoet een bepaalde som geld van de bank en u verbindt er zich toe deze som terug te betalen met interest, volgens het overeengekomen aflossingsplan. De looptijd (tussen de 18 maand en 20 jaar) van uw lening hangt af van het bedrag dat u ontleent en van uw terugbetalingmogelijkheden.

Voordelen

  • Het volledige bedrag dat u leent kan in één keer en onmiddellijk opgenomen worden.
  • Het is een krediet op maat.
  • De duur wordt aangepast volgens uw mogelijkheden.
  • Spreiding van betaling.
  • Interesten voor het beroepsgedeelte zijn aftrekbaar.
  • Eenvoudige administratie.
  • Weinig of geen waarborgen vereist.

Nadelen

  • Een bepaalde periode vastzitten aan een afbetalingsplan.
  • Geen rentevoetherziening.

Investeringskrediet: Financiering via uw bank

Een investeringskrediet is een krediet op middellange of lange termijn, met een vaste bepaalde duur. Deze varieert tussen de 2 en 20 jaar, rekeninghoudend met de levensduur van de investering. De ontleende bedragen, minimum125.000 euro kunnen in een keer of in verschillende keren worden opgenomen. Een investeringskrediet biedt verschillende formules. U kan kiezen voor een vaste of variabele rente. Volgens een overeengekomen afbetalingsplan kunnen de aflossingen bovendien maandelijks, trimestriële, simestriële of jaarlijks zijn. De terugbetalingen dienen wel te beginnen binnen de 3 jaar na toekenning van het krediet.

Voordelen

  • Het is een krediet op maat.
  • Verschillende formules.
  • Flexibel.
  • Formule is afhankelijk volgens de levensduur van de investering.

Nadelen

  • Vastzitten aan een krediet volgens de afgesproken looptijd.

Leasing

Leasing is een huurovereenkomst. U kiest bijvoorbeeld een lichte vrachtwagen bij een leverancier en de leasemaatschappij koopt deze vrachtwagen voor u. Er wordt tussen u en de leasemaatschappij een leasingcontract afgesloten voor een bepaalde duur. De leasemaatschappij blijft de juridische eigenaar. U krijgt het gebruiksrecht van het roerende of onroerende goed en maandelijks of driemaandelijks betaald u een leasingvergoeding. U kan boekhoudkundig als eigenaar worden beschouwd.

Voordelen

  • Grote fiscale voordelen.
  • Geen voorfinanciering van de BTW.
  • Op het einde van het leasingcontract kan je het goed soms tegen een lagere restwaarde aankopen.

Er bestaan twee belangrijke leasevormen

Financial lease
De klant is boekkundig eigenaar. Het goed wordt op uw balans geactiveerd en afgeschreven op uw resultatenrekening, indien de aankoopoptie kleiner of gelijk is aan 15%. Het doel is een eigendomsverwerving, dus een financial lease is eigenlijk een koop op afbetaling en aan het einde van de lease kan u het object kopen.

Voordelen

  • Overheidssteun mogelijk.
  • Geen voorfinanciering van de BTW.
  • Geen voorfinanciering van de BIV als de inschrijving op naam staat van de leasemaatschappij.
  • Een voorafbetaalde koopoptie.
  • Mogelijkheid tot aankoop tegen een lagere restwaarde.

Nadelen

  • Indien u de leasevergoeding niet meer kan betalen en indien er minder dan 75% van de schuld betaald is, kan de leasemaatschappij het goed terug opeisen.
  • Betalen van BIV.

Operational lease
Het goed blijft eigendom van de leasemaatschappij met inbegrip van kosten, afschrijving, rente en de verzekering. De klant geeft geen aankoopoptie dus kan het object niet geactiveerd worden op de balans. Het doel van een operationele lease is, alleen gebruiken, dus is er geen sprake van kopen op afbetaling.

Voordelen

  • Geen voorfinanciering van de BTW en de BIV.
  • Vaste kosten.
  • Volledige service inbegrepen zoals het onderhoud, reparatie, banden etc.
  • Je kan het object aan het einde van het contract soms tegen een lagere restwaarde aankopen.
  • Overheidssteun mogelijk.

Nadelen

  • Deze optie is opmerkelijk duurder.
  • U wordt geen eigenaar.

Financiële renting

Als het aankoopbudget groter is dan 15% spreken we van een financiële renting. Boekhoudkundig wordt u als huurder beschouwd. In dat geval kan het goed niet worden opgenomen in de balans en de huurfacturen worden rechtstreeks in de resultatenrekening geboekt.

Voordelen

  • Geen invloed op de kredietlijn.
  • Een fiscale optimalisatie.

Nadelen

  • De huurgelden zijn meestal hoger dan wat je bij een eigen aankoop en in eigen beheer zou betalen.
  • Er zijn onverwachte kosten zoals het onderhoud, banden etc.
© 2008 - 2019 Worm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Onroerende leasing: werking, structuur en voordelenOnroerende leasing: werking, structuur en voordelenLeasing van wagens, beroepsmateriaal of informatica is in de bedrijfswereld een gangbare praktijk. Veel minder bekend is…
Auto kopen, lenen of leasen? Voordelen en nadelenAuto kopen, lenen of leasen? Voordelen en nadelenAls je een auto wilt kopen zijn er verschillende mogelijkheden en financieringsvormen. De eerste mogelijkheid is om eenv…
Basisbegrippen van het boekhoudenBasisbegrippen van het boekhoudenHet is verplicht om de boekhouding van je bedrijf bij te houden. Het is namelijk de basis van een gezond bedrijfsbeheer…
Huur van bedrijfsruimteAan de huur van een bedrijfsruimte zijn regels gebonden. Zo moet een bedrijfsruimte voor minimaal 5 jaar worden gehuurd…

Reageer op het artikel "Financieringsmogelijkheden vergelijken, loont de moeite"

Infoteur: Worm
Laatste update: 03-04-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!