InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Hoe van je schulden afkomen?

Hoe van je schulden afkomen?

Hoe van je schulden afkomen? Veel mensen bezitten dermate hoge schulden dat ze daar alleen van afkomen via de schuldsanering. Je kan sanering van je schulden uiteraard zelf aanpakken maar gebleken is dat het merendeel van de mensen met schulden meer baat heeft bij een saneringstraject via de gemeente. Daarbij is een belangrijke taak ingeruimd voor de gemeentelijke Kredietbank, die als niet commerciële instelling ook een lening kan verstrekken aan mensen met schulden. Wordt het schuldhulptraject met goed gevolg doorlopen, dan worden overblijvende schulden bij afloop kwijtgescholden.

Voorwaarden voor gemeentelijke schuldhulp

Hoewel een schuldsanering de beste kans van slagen heeft via de gemeente, is er ook kritiek op gemeenten als het gaat om mensen met financiële problemen te helpen. Dat heeft op de eerste plaats te maken met de strenge voorwaarden waaraan schuldenaren dienen te voldoen om überhaupt in aanmerking te komen voor gemeentelijke schuldhulp. Ook de opstelling en motivatie van de schuldenaren zelf zijn een belangrijke factor voor het slagen van een schuldhulptraject. Dat is althans de conclusie van een rapport dat de Hogeschool van Utrecht samen met de Nederlandse Vereniging Voor Volkskrediet (NVVK), ook wel de nederlandse vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren genoemd, in mei 2015 het licht deden zien.

Wie komen niet in aanmerking voor gemeentelijke schuldhulp?

Volgens het rapport van de NVVK richtten tal van gemeenten de schuldhulpverlening in de loop der tijd anders in en namen ze diverse uitsluitingscriteria daarin op. Geweerd worden onder meer:
  • schuldenaren zonder vast inkomen;
  • zelfstandigen ingeschreven bij de Kamer van Koophandel;
  • schuldenaren die al eerder hun toevlucht deden tot schuldhulp;
  • personen die nog in een scheidingsprocedure verwikkeld zijn.

Bovendien stellen gemeenten zich ook steeds strenger op als het gaat om motivatie en vaardigheden bij de aanvrager.

Je schulden zelf saneren

Mensen die niet in aanmerking komen voor een gemeentelijk schuldhulptraject, hebben overigens ook mogelijkheden om zelf hun schulden te saneren, bijvoorbeeld door gebruik te maken van het fenomeen crowdfunding. Stel zelf een aflossingsplan op en financier dat met leningen of giften van familieleden en bekenden. Wie daar meer over wil weten en goede tips kan gebruiken, kan eens een kijkje wagen op de website zelfjeschuldenregelen.nl van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) en NVVK.

Finale kwijting vergt grote opofferingen

Vooral hoger opgeleide mensen met schulden voelen weinig voor een gemeentelijke schuldsanering met al haar strenge budgetregels. Om uiteindelijk in aanmerking te komen voor finale kwijting, moet in een periode van 3 jaar zoveel mogelijk worden afgelost. Van betrokkenen wordt verwacht dat ze in die periode min of meer op bijstandsniveau leven en rondkomen van pakweg 100 euro in de week. En dat valt nog niet mee voor mensen die een riant inkomen en een royaal uitgavenpatroon gewend waren.

Schaamte om financiële naar buiten te brengen

Het is overigens een wijdverbreid misverstand dat alleen bijstandstrekkers en kansarmen bij de schuldhulpverlening aankloppen. Maar helaas deinzen veel mensen met een bovenmodaal inkomen uit schaamtegevoel ervoor terug om extern hulp te zoeken voor oplossing van hun financiële problemen. Onze maatschappij verhardt en verwacht steeds meer dat mensen hun boontjes financieel zelf kunnen doppen. En met name hoger opgeleiden wordt het zwaar aangerekend als ze daarin niet slagen. Men schaamt zich en zwijgt liever over zijn schulden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: La Farfalla 22, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.zelfjeschuldenregelen.nl/
  • http://kassa.vara.nl/actueel/consumentennieuws/artikel/nieuws/gemeentelijke-schuldhulp-schiet-steeds-vaker-tekort/

Reageer op het artikel "Hoe van je schulden afkomen?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 20-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!