Geld uitlenen via Geldvoorelkaar

Geld uitlenen via Geldvoorelkaar De site Geldvoorelkaar.nl is een aantrekkelijke site om geld uit te lenen aan ondernemers en particulieren. Zij betalen het vervolgens tegen een hoge rente weer terug. De site is een zogeheten crowdfunding-initiatief. De site bestaat sinds 2010 en de ervaringen van de deelnemers zijn goed. Intussen is er voor meer dan 30 miljoen euro aan leningen verstrekt via de site. Er zijn ook risico's aan verbonden, dus geadviseerd wordt om niet te veel geld in een bedrijf te beleggen.

Crowdfunding

Sinds 2012 is er veel meer aandacht voor crowdfunding. Het idee achter crowdfunding is dat bepaalde initiatieven die niet zomaar door de overheid of door het bedrijfsleven gesubsidieerd worden door het publiek zelf gefinancierd worden. De term is zo sterk in opkomst omdat er via het internet steeds meer mogelijkheden ontstaan. In de beginjaren van het internet werd er ook wel over gesproken, maar waren er nog weinig goede platformen die crowdfunding aanboden. Intussen is het ook veel makkelijker geworden om geld over te maken waardoor de drempel voor crowdfunding veel lager is komen te liggen. Een belangrijk markeerpunt was de verkiezing van de Amerikaanse president Barack Obama in 2008. Veel jongeren maakten toen via het internet relatief kleine bedragen over die bij elkaar toch optelden.

Geldvoorelkaar.nl

In Nederland is de website Geldvoorelkaar.nl een van de veelbelovende initiatieven. De site werd in 2010 gelanceerd oor Edwin Adams en Martijn van Schelven. Op de site kunnen ondernemers en particulieren een aanvraag doen voor het krediet. Voor particulieren vooral voor MKB-bedrijven is het veel lastiger geworden om een lening bij de bank te krijgen. Dat komt omdat banken sinds de uitbraak van de Kredietcrisis veel kritischer zijn geworden op leningen die zij verstrekken. Verder doen zij liever zaken met grote overheidsinstellingen en grote bedrijven, omdat de opbrengst veel hoger is en de kosten relatief lager. Bovendien zijn de risico’s ook minder groot. De aanvragen moeten uitgebreid worden toegelicht en worden beoordeeld door Geldvoorelkaar zelf. Zij geven een aanvraag ook een rating. Dat geeft de kans aan dat mensen de lening weer terugbetalen.

Werkwijze

Het bedrijf heeft goedkeuring van de Autoriteit Financiële Markten. Deze houden ook toezicht. Sinds de oprichting zijn er enkele honderden aanvragen ingediend. Particulieren kunnen via de site inschrijven op (een deel van) de lening. De looptijd van de leningen loopt uiteen van 6 maanden tot 60 maanden. De uitlener ontvangt elke maand een deel van de aflossing, inclusief de rente van die maand. Geldvoorelkaar rekent 0.9 procent van de omvang van de lening als bemiddelingskosten De aangeboden rente lopen op tot bijna 10 procent. Dit is een stuk hoger dan de spaarrente, dus voor particulieren is het een aantrekkelijke manier om hun geld te laten renderen. De site is dus ook populair. In mei 2014 was er al voor meer dan 30 miljoen euro aan leningen verstrekt.

Risico's van het uitlenen van geld via Geld voor Elkaar

Er zitten ook risico’s aan het uitlenen van het geld. De kans bestaat natuurlijk dat een bedrijf of particulier zijn lening niet kan terugbetalen. Geld voor Elkaar adviseert daarom om uw risico’s te spreiden door in te schrijven bij meerdere leningen. Verder adviseert zij om alleen een deel van uw vermogen te investeren dat u daadwerkelijk kunt missen. Geld voor Elkaar zal namens u er alles aan doen om een schuld te verhalen wanneer een bedrijf failliet gaat, zoals het inschakelen van een gerechtsdeurwaarder. De aanvragers van een lening zijn hoofdelijk aansprakelijk, dus ook na een faillissement zal de aanvrager u nog geld schuldig zijn. Hij moet het dan natuurlijk wel bezitten. Dat het fout kan gaan bleek in maart 2014. Het restaurant Blauw in Den Haag ging toen failliet. Via Goedvoorelkaar.nl had dit bedrijf een lening van een 125.000 euro ontvangen. Op het moment van het faillissement was nog maar een derde van die lening terugbetaald. De kans is groot dat investeerders naar hun geld kunnen fluiten. De eigenaren van Geldvoorelkaar.nl lieten weten ervan te balen, maar dat soort gevallen in de toekomst zeker ook weer zullen voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geld uitlenen via Geldvoorelkaar"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Online inkomsten
Schrijf mee!