InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Personeelslening eigen woning belastingvrij

Personeelslening eigen woning belastingvrij

Personeelslening eigen woning belastingvrij Een werkgever mag een werknemer in 2015 en 2016 een personeelslening geven. De personeelslening voor een eigen woning is in 2015 belastingvrij, ongeacht de rente die u moet betalen. Uw hypotheekrente op de personeelslening mag dus laag of zelfs nul zijn van de belastingdienst. Het is dan geen belastbaar loon, maar belastingvrij. In andere gevallen geldt mogelijk de werkkostenregeling als goedkope oplossing. In 2016 verandert dit.

Een personeelslening afsluiten

Een personeelslening is een lening die een werknemer afsluit bij de werkgever bij wie hij in loondienst is. Vaak is dit een goedkope manier van lenen om bepaalde aankopen te doen, elders schulden af te lossen, een studie te financieren of bijvoorbeeld een deel van de eigen woning te betalen. We spreken over een personeelslening als het een overeenkomst voor meer dan een jaar is, anders is het een voorschot op het loon dat nog in de rest van het jaar uitbetaald zal worden. Een voorschot wordt dus niet als lening gezien.

Lage rente op personeelslening, goedkope lening?

Hoeveel rente u betaalt op een personeelslening is volledig afhankelijk van de overeenkomst tussen u en uw werkgever. Vaak zal dit een wat lage rente zijn, omdat de werkgever zijn werknemer wil steunen. De werkgever hoeft al helemaal geen rente te vragen als het gaat om de aankoop van een computer die negentig procent of meer voor de dienstbetrekking wordt gebruikt, of als het gaat om de uitgaven voor een telewerkplek thuis. Dat hoeft hij niet en de belastingdienst ziet de gederfde rente niet als belast loon bij de werknemer. Het verrassende nu is dat dit onder bepaalde voorwaarden ook mag bij een lening voor de eigen woning. Belastingvrij lenen voor de eigen woning dus.

Personeelslening, normrente en belastingdienst

De belastingdienst beoordeelt een personeelslening en stelt daarbij bepaalde voorwaarden. Ik noemde al een aantal gevallen waarin geen rente hoeft te worden gevraagd, maar in andere gevallen is een rente wel verplicht. De belastingdienst zal de rente van de lening dan vergelijken met de normrente die de fiscus voor dit soort leningen hanteert. In 2013 is de normrente 3%, in 2012 was dit nog iets minder, namelijk 2,85%. Als de rente op de lening lager is dan normrente, wordt dit verschil in rente als belastbaar loon gezien. Een rente hoger dan de normrente is wel belastingvrij toegestaan. Ook als een deel van de rente door de werkgever wordt vergoed, wordt dat als belastbaar loon gezien. Daarbij geldt wel dat de werkgever onder gebruikmaking van de werkkostenregeling 2015 wellicht een deel onder de vrije ruimte van de WKR mag brengen en dus niet alles belast hoeft te zijn.

Lening voor eigen woning zonder rente en belastingvrij

Een personeelslening voor de aankoop of verbetering van de eigen woning is belastingvrij, ook als de rente lager is dan de normrente en misschien wel gelijk aan nul. De fiscus stelt wel drie voorwaarden:
  1. De werknemer verklaart schriftelijk aan zijn werkgever waarvoor de personeelslening wordt gebruikt en hoeveel van de lening voor aftrek in de inkomstenbelasting in aanmerking komt. Het moet dus bedoeld zijn voor het huis en als er geen rente wordt betaald is er natuurlijk ook geen hypotheekrenteaftrek.
  2. De werkgever bewaart deze verklaring in zijn loonadministratie.
  3. De werkgever geeft bij de aangifte voor de loonbelasting aan dat het gegeven rentevoordeel niet door de werkgever is belast.

Personeelslening 2016

Vanaf 1 januari 2016 is een personeelslening minder aantrekkelijk geworden doordat het rentevoordeel, het verschil tussen de rente voor een vergelijkbare lening in de markt, wel fiscaal belast is. Maar het blijft een manier om een werknemer verder te helpen.

Conclusie gratis lening van de baas mag in 2015 en 2016

Een lening van de baas kan en mag in sommige gevallen rentevrij en toch onbelast. Niet helemaal gratis, maar zonder extra belasting. Dit mag bijvoorbeeld als het gaat om een lening voor de eigen woning. In andere gevallen is de rentederving ten opzichte van de normrente van de fiscus wel fiscaal belast voor zover het verschil in ruimte niet binnen de vrije ruimte van de werkkostenregeling WKR valt. Dit biedt dus voldoende mogelijkheden om goedkoop geld bij de werkgever te lenen, maar daar moet de baas dan natuurlijk wel aan mee willen werken. Daartoe is de werkgever immers niet verplicht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Personeelslening eigen woning belastingvrij"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 08-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lenen 2019
Schrijf mee!