InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Snel uw hypotheek aflossen met de lineaire hypotheek

Snel uw hypotheek aflossen met de lineaire hypotheek

Snel uw hypotheek aflossen met de lineaire hypotheek Er zijn veel verschillende hypotheekvormen met verschillende voordelen en nadelen. Een hypotheekvorm die zorgt voor een snelle aflossing is de lineaire hypotheek. De beste hypotheekvorm is sterk afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Een hypotheekvorm met als voordeel dat u zo snel mogelijk uw hypotheek gaat afbetalen is de lineaire hypotheek. Het is ook één van de meest simpele hypotheekvormen. U kunt het bedrag aan hypotheek delen door de looptijd van de hypotheek om te bepalen hoeveel u maandelijks of jaarlijks op de hypotheek moet afbetalen. Toch wordt deze hypotheekvorm weinig gesloten door de zeer hoge lasten in de eerste jaren van de looptijd.

Wat kost een lineaire hypotheek per maand?

Uitgaande van een looptijd van de hypotheek van 30 jaar en een hypotheekbedrag van 225.000, kunt u de maandelijkse aflossen uitrekening door het hypotheekbedrag te delen door de looptijd: 225.000 / 360 = 625 aan aflossing per maand. Deze aflossing moet u nog verhogen met de hypotheekrente die verschuldigd is over de resterende hypotheek. Uitgaande van een hypotheekrente van 5 procent, bedraagt de eerste maand de bruto hypotheekrente: 225.000 x 5 procent = 11.250 / 12 = 937,50. De eerste maandelijkse betaling bedraagt dus: 625 + 937,50 = 1.562,50.

De te betalen lasten worden steeds lager. Het bedrag aan aflossing blijft gelijk, maar de te betalen hypotheekrente gaat steeds minder worden. Na 10 jaren looptijd is er in totaal afbetaald op de hypotheek 625 x 10 x 12 = 75.000. De rentelasten zijn hierdoor verlaagd naar 225.000 - 75.000 = 150.000 x 5 procent = 7.500 / 12 = 625.

Waarom wordt de lineaire hypotheek weinig afgesloten?

Bij het zoeken naar een koophuis gaat u eerst na hoeveel u maximaal kunt lenen op basis van uw inkomen. De hoogte van het bedrag dat u maximaal kunt lenen zal veel lager zijn als u voor de berekening uitgaat van een lineaire hypotheek. Dat is ook logisch, want de lasten zijn de eerste jaren het hoogste en voor de berekening wordt er van de hoogste lasten uitgegaan, want u moet wel in staat zijn om deze te betalen. Uiteindelijk zakken de lasten steeds verder, maar dan moet de dure periode wel eerst financieel overbrugd kunnen worden.

Kiezen voor een andere hypotheekvorm en zelf extra af gaan lossen

De lineaire hypotheek heeft de nodige nadelen. U kunt ook kiezen voor een hypotheekvorm waarin de maandelijkse lasten de eerste jaren lager uitvallen. Het bedrag dat u extra beschikbaar hebt kunt u ook in het huis investeren door extra af te lossen. Het voordeel hiervan is dat u de lasten beter in de hand hebt. U hoeft namelijk niet jaarlijks extra af te lossen.

Met een lineaire hypotheek bent u beter beschermd tegen waardedalingen van het huis

In periode met dalende huizenprijzen, bent u met een lineaire hypotheek beter uit. Door maandelijks af te lossen verlaagd u het risico dat u in de toekomst geconfronteerd gaat worden met een restschuld bij het verkopen van uw huis. In de hypotheekvormen waarbij de aflossing wordt doorgeschoven naar de toekomst schuilt het gevaar dat de hypotheekschuld maximaal blijft.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Snel uw hypotheek aflossen met de lineaire hypotheek"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 05-07-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!