InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > De kwaliteit van de hypotheekadviseur

De kwaliteit van de hypotheekadviseur

De kwaliteit van de hypotheekadviseur Een goed hypotheekadvies kan een groot verschil maken. U moet maandelijks voor een periode van dertig jaar de maandlasten voldoen. Een klein verschil in maandelijks bedrag is een groot verschil over de volledige looptijd. Huizenkopers gaan vaak eerst drie tot vier keer een huis bekijken met verschillende personen voordat ze een huis kopen. De meest verstandige kopers laten ook nog een bouwkundig rapport opstellen om alle mogelijke bouwkundige problemen boven water te krijgen. Vervolgens gaan ze naar de eerste de beste adviseur om een hypotheek af te sluiten. In bepaalde gevallen kan dit zeer nadelig uitpakken.

U moet minimaal twee verschillende adviseurs inschakelen om de juiste hypotheek te krijgen voor uw situatie. De tweede adviseur kan namelijk komen met een voorstel die veel beter bij u past. U moet zich ook goed beseffen dat de laagste maandlasten vaak niet de beste hypotheek is.

Hypotheek afsluiten is maatwerk

U moet goed in hypotheken zitten om een advies goed te kunnen beoordelen. Er zijn namelijk veel zaken waar op gelet moet worden. Er zijn tientallen verschillende hypotheekvormen op de markt met ieder zijn eigen kenmerken. Welke hypotheekvorm de beste is hangt volledig af van de kopers van het huis, hun financiële positie en de plannen voor de toekomst. De adviseur moet daarom eerst veel informatie van de klant verzamelen om een goed advies te kunnen verstrekken.

Laagste maandlasten is vaak de slechtste hypotheek

De laagst mogelijke maandlasten krijgt u door een zo groot mogelijk deel van de hypotheek aflossingsvrij te houden. De hoogst mogelijke maandlasten krijgt u door de hypotheek zo snel mogelijk weer af te betalen. Met andere woorden, u kunt niet aan de maandlasten zien wat de kwaliteit van de hypotheek is. De truc is om de maandlasten betaalbaar te houden en de kwaliteit van de hypotheek zo hoog mogelijk te krijgen. De hypotheek moet volledig afbetaald zijn op de einddatum en de resultaten moeten niet afhankelijk zijn van beleggingsresultaten.

Invloed van de adviseur

De meeste mensen weten weinig van hypotheken. Ze gaan dus blind op het advies af van de adviseur. Dit maakt de kwaliteit van het advies zeer belangrijk. Het probleem is echter dat u niet weet wie een goed advies geeft en wie een slecht advies. In het verleden zijn er veel slechte adviezen gegeven door beleggingshypotheken aan te bevelen met een hoog beleggingsrisico. Er werden zelfs adviezen verstrekt op basis van een rendement op de beleggingen boven de tien procent. Adviseurs zijn vaak ook negatief beïnvloed door provisies van banken en verzekeraars.

Provisie hypotheken per 2013 niet meer toegestaan

De overheid heeft ingezien dat het niet verstandig is om de adviseur te laten betalen via de verzekeraar of de bank. Er werden namelijk steeds hogere provisies verstrekt aan de bemiddelaars en de kosten werden verwerkt in de hypotheken en de gekoppelde verzekeringen. Vanaf 2013 moet de adviseur de kosten rechtstreeks bij de klant in rekening brengen. Het voordeel hiervan is dat de consument de hoogte van de kosten kan vergelijken. Dit verhoogt de concurrentie tussen de adviseurs, en uiteindelijk zullen de advieskosten omlaag gaan.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De kwaliteit van de hypotheekadviseur"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 27-06-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!