InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Juist niet extra aflossen op uw hypotheek

Juist niet extra aflossen op uw hypotheek

Juist niet extra aflossen op uw hypotheek Extra aflossen op uw hypotheek biedt voordelen, maar zeker ook nadelen. In dit artikel treft u vijf nadelen aan van het extra aflossen op uw hypotheek. In de periode tussen 2008 en 2012 zijn de huizenprijzen sterk gezakt. Deze dalingen hebben huizenbezitters doen beseffen dat overwaarde in hun huis geen zekerheid is. In steeds meer gevallen overtreft de hypotheekschuld de waarde van het huis. Indien het huis verkocht moet worden, ontstaat er een probleem. Het huis gaat namelijk niet voldoende opleveren om de hypotheek af te kunnen lossen. Een oplossing kan zijn om extra af te lossen, uiteindelijk moet het huis toch een keer afbetaald worden. U moet wel rekening houden met de volgende nadelen van het aflossen.

Bijleenregeling heeft ook betrekking op extra aflossingen

Het geld dat u investeert in uw eigen huis, kunt u niet meer eenvoudig onttrekken aan het huis op het moment dat u het weer nodig hebt. Bij het verkopen van uw huis, moet de overwaarde opnieuw geïnvesteerd worden bij het kopen van een andere woning. Op basis van de bijleenregeling is het namelijk verplicht om overwaarde te gebruiken voor het aankopen van de volgende woning. Indien u geen huis gaat kopen, rust er geen verplichting op de gerealiseerde overwaarde. Mocht u een ander huis kopen en de gerealiseerde overwaarde niet inbrengen in de nieuwe woning, dan is de hypotheekrente niet meer volledig aftrekbaar.

Niet meer maximaal profiteren van de hypotheekrenteaftrek

Door de hypotheekschuld maximaal te houden, realiseert u het maximaal fiscaal voordeel. Door af te lossen krijgt u in de toekomst minder aftrekposten. Dit is voornamelijk nadelig als u het geld tegen een goede spaarrente kunt wegzetten.

Spaargeld is vrij besteedbaar, overwaarde in het huis niet

Door uw geld te laten staan op uw spaarrekening, kunt u er nu en in de toekomst vrij over beschikken. In het geval u onverwacht geld nodig hebt, hoeft u niet naar de bank om een lening af te sluiten, maar u kunt het bedrag gewoon opnemen van uw spaarrekening. Indien u wel gaat aflossen met spaargeld, zorg er in ieder geval voor dat er voldoende blijft staan om tegenvallers mee op te vangen.

Inflatie is voordelig voor schulden

Door inflatie wordt ons geld steeds minder waard. Hierdoor zal een hypotheekschuld ook steeds eenvoudiger afbetaald kunnen worden. Een hypotheekschuld van 250.000 gulden was in het verleden een hoge hypotheekschuld. Tegenwoordig kunt u voor een dergelijk bedrag geen huis meer kopen

Verbeteringen aan het huis betalen uit eigen middelen

Eigenaren van een koopwoning moeten blijven investeren in het onderhoud aan de woning. Geld waarmee u de hypotheek gedeeltelijk mee wenst af te betalen, kunt u ook gaan reserveren voor grote uitgaven die er ongetwijfeld op termijn aan zitten te komen. Doet u dat niet, dan moet u voor toekomstige verbouwingen mogelijk weer een tweede hypotheek aanvragen. Hierdoor moet u hoge kosten maken, terwijl u in het verleden eigen geld hebt gebruikt om de hypotheek gedeeltelijk mee af te betalen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Juist niet extra aflossen op uw hypotheek"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 22-06-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!