InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Aftrek wegens geen of geringe hypotheekschuld

Aftrek wegens geen of geringe hypotheekschuld

Doordat de betaalde hypotheekrente voor de eigen woning in aftrek kan worden gebracht op het bruto inkomen, wordt de aflossing van de hypotheekschuld doorgeschoven naar de toekomst. Met de aftrek wegens geen of geringe hypotheekschuld, wordt aflossing beloond. Door ons fiscaal stelsel worden huizenbezitters aangemoedigd om de hypotheekschuld maximaal te houden. Zolang de schulden maximaal blijven, is de teruggaaf van de Belastingdienst ook maximaal. In het verleden zijn er veel hypotheekconstructies afgesloten die er volledig op gericht waren om de aflossing naar de toekomst door te schuiven.

Door een aflossingsvrije hypotheek af te sluiten in combinatie met een beleggingshypotheek, bestond de mogelijkheid dat tegen de laagst mogelijke maandlasten de hypotheek toch afbetaald kon worden na dertig jaar. In 2011 blijkt mede hierdoor dat de totale hypotheekschuld is opgelopen tot 645 miljard euro.

Huizenbezitters met een kleine hypotheekschuld

Voor deze huizenbezitters is de aftrek wegens geen of geringe hypotheekschuld ingesteld. Zonder deze aftrek zouden huizenbezitters die hun hypotheekschuld al geheel of grotendeels hebben afbetaald, benadeeld worden. De huizenbezitters met schulden, kunnen de betaalde hypotheekrente aftrekken. De mensen die de schulden wel hebben afbetaald, kunnen niet meer profiteren van dit voordeel.

Kostenpost door het eigenwoningforfait

Huizenbezitters kunnen de betaalde hypotheekrente voor hun eigen woning aftrekken. Over het eigenwoningforfait moeten ze juist een bedrag betalen. Deze forfait is gebaseerd op de voordelen die huizenbezitters uit de woning kunnen halen. In het verleden was het forfait bekend onder de naam huurwaardeforfait. De heffing is afhankelijk van de hoogte van de WOZ-waarde. Het bedraagt een percentage over de WOZ-waarde. Voor huizen met een waarde tussen de 75.000 en 1.020.000 bedraagt de heffing 0,55 procent.

Geen fiscaal voordeel wel een bijtelling uit het eigenwoningforfait

Om te voorkomen dat huizenbezitters met een kleine of geen hypotheekschuld, het eigenwoningforfait krijgen toegerekend, is de aftrek wegens geen of geringe hypotheekschuld in het leven geroepen. Deze extra aftrekpost zorgt ervoor dat eigenwoningbezitters waarvan het eigenwoningforfait hoger is dan de betaalde rente, dat ze een extra aftrek krijgen ten hoogte van het forfaitbedrag.

Voorbeeldberekening

Iemand heeft een bijna afbetaalde eigen huis waarvoor hij op jaarbasis een hypotheekrente moet voldoen van 500. Het huis heeft een WOZ-waarde van 250.000. Het eigenwoningforfait voor dit huis bedraagt: 0,55 procent van 250.000 = 1.375.
Per saldo zal de 500 fiscaal aftrekbaar zijn, maar het bedrag voor het eigenwoningforfait zal weer bij het inkomen moeten worden opgeteld.

Uitwerking door de aftrek wegens geen of geringe hypotheekschuld

Per saldo moet er een bedrag van 1.375 - 500 = 875 bij het inkomen worden opgeteld. De extra aftrek bedraagt in dit geval 875.

Aftrek wegens geen of geringe hypotheekschuld geen reden om extra af te lossen

Deze aftrek is een gunstige regeling voor mensen met een geringe hypotheekschuld, maar het zal geen reden zijn om er voor te kiezen om de hypotheek tussentijds af te lossen. Fiscaal is het veel aantrekkelijker om de aflossing zoveel mogelijk door te schuiven naar de toekomst, zodat er optimaal gebruik kan worden gemaakt van de mogelijkheid om fiscaal voordeel te behalen.
Gerelateerde artikelen
Beleggingshypotheek oversluiten naar een lineaire hypotheekBeleggingshypotheek oversluiten naar een lineaire hypotheekTot 2013 was het hypotheekadvies gericht op de laagst mogelijke maandlasten en maximaal fiscaal voordeel. Tegenwoordig w…
Wat is een lineaire hypotheek?Wat is een lineaire hypotheek?De lineaire hypotheek is een eenvoudige hypotheekvorm die zorgt voor een volledige aflossing van de hypotheek, maar gara…
Een hypotheekschuld herfinancierenEen hypotheekschuld herfinancierenIndien een hypotheekschuld niet volledig wordt afbetaald, blijft er na afloop van de looptijd van de hypotheek een hypot…
Terug naar de basis, de lineaire hypotheekEr zijn vele hypotheekvarianten te bedenken met verschillende voordelen en nadelen. De lineaire hypotheek heeft ook nade…

Reageer op het artikel "Aftrek wegens geen of geringe hypotheekschuld"

Reactie

Ruud V. D. Broek, 29-11-2011 11:58 #1
Als ik het artikel goed heb gesnapt, dan kan een woning met een kleine of geen hypotheekschuld niet leiden tot een verhoogd inkomen door het eigenwoningforfait. Dat is aardig van de overheid. Maar in de laatste alinea staat dat het geen reden is om de hypotheekschuld tussentijds af te lossen, zodat er optimaal gebruik kan worden gemaakt van de mogelijkheid om fiscaal voordeel te behalen. Ik zie geen fiscaal voordeel in geval van een kleine of geen hypotheekschuld, wel een groot nadeel: je blijft rente betalen over je schuld. Meer nog dan als je schuld groter is dan het forfait, want er wordt feitelijk niets meer afgetrokken van je inkomen. Dus misschien is het fiscaal niet aantrekkelijk om tussentijds af te lossen, maar voor de portemonnee is het wel aantrekkelijk. Toch?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 16-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!