InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Schulden maken belonen met hypotheekrenteaftrek

Schulden maken belonen met hypotheekrenteaftrek

Schulden maken belonen met hypotheekrenteaftrek De hypotheekrenteaftrek is eigenlijk een aanmoediging om schulden op te bouwen en aan te houden. Aflossen wordt afgeraden, want dat verlaagd het fiscaal voordeel. Door de overheid worden consumenten ontmoedigd om consumptieve schulden aan te gaan. De reclames over geld lenen moeten aan strenge eisen voldoen, want ze mogen niet aanzetten tot lenen. In commercials moet benadrukt worden dat lenen geld kost. De hypotheekrenteaftrek past echter niet in deze denkwijze. Door de fiscale behandeling van hypotheekrente, worden huizenbezitters aangemoedigd om de hypotheekschuld maximaal te houden.

Waarom is de hypotheekrenteaftrek geïntroduceerd?

Om het kopen van een eigen huis aan te moedigen, is in het verleden de hypotheekrenteaftrek in het leven geroepen. Tegenwoordig woont ongeveer 60 procent van de gezinnen in een koophuis, de aanmoediging heeft dus gewerkt. De aftrekmogelijkheid wordt nu in leven gehouden, om te voorkomen dat huizenbezitters hun hypotheeklasten niet meer kunnen opbrengen.

Hoe werkt de hypotheekrenteaftrek?

Bij het kopen van een eigen huis dat als hoofdverblijf gaat dienen, zijn de kosten voor de financiering van de aankoop en onderhoud fiscaal aftrekbaar. Iemand die een huis koopt met eigen middelen heeft geen fiscaal voordeel, er moet geleend worden om de overheidssubsidie te kunnen krijgen. Het gevolg is dat huizenbezitters geen eigen geld in het huis gaan steken, maar dat ze het benodigde geld voor de aankoop, verbouwing en onderhoud gaan lenen.

Hypotheekrenteaftrek is aanzetten tot lenen

De fiscale behandeling van hypotheekrente is niet logisch. U moet een lening afsluiten om de beloning in de vorm van hypotheekrenteaftrek te kunnen krijgen. Het klinkt logischer om juist de mensen die niet gaan lenen voor de eigen woning te belonen. Het gevolg is dat de hypotheekrenteaftrek een grote jaarlijkse kostenpost is voor de Nederlandse schatkist. De Nederlandse overheid krijgt minder geld binnen, doordat huizenbezitters minder belasting betalen over hun inkomsten.

Hypotheekrenteaftrek vooral aantrekkelijk voor de rijken met dure huizen

De fiscale behandeling van hypotheekrente kent geen maximum. De betaalde hypotheekrente voor een hypotheek van honderdduizend euro is aftrekbaar, en voor een hypotheek van vier miljoen euro geldt dezelfde aantrekkelijke fiscale regeling. De grootverdieners kunnen de hypotheekrente zelfs aftrekken tegen de hoogste belastingtarief van 52 procent.

Beperken hypotheekrenteaftrek

Op lange termijn is de onbeperkte hypotheekrenteaftrek onhoudbaar. Het kost teveel geld om de regeling volledig in stand te houden. Uit angst voor de gevolgen van de beperking van de aftrekmogelijkheid, zijn er in het verleden nooit maatregelen getroffen. Een beperking kan namelijk tot gevolg hebben dat de huizenmarkt volledig gaat instorten. De gevolgen zijn voor een groot deel afhankelijk van de mate waarin er beperkingen doorgevoerd gaan worden. Waarschijnlijk zullen er in eerste instantie geen zware beperkingen doorgevoerd worden.

Aflossen stimuleren

Het zou beter zijn dat juist het aflossen wordt gestimuleerd in plaats van het aanhouden van schulden. Op deze manier gaat het om eenmalige kosten voor de schatkist in plaats van terugkerende aftrekbare lasten. De huizenbezitters hebben er ook baat bij, want het aanhouden van de maximale hypotheekschulden neemt ook de nodige risico’s met zich mee. Huizenbezitters moeten van hun maximale hypotheeklasten af om beter bestand te zijn tegen een daling van de huizenprijzen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Schulden maken belonen met hypotheekrenteaftrek"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 06-03-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!