InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekrenteaftrek en overbrugging

Hypotheekrenteaftrek en overbrugging

Hypotheekrenteaftrek en overbrugging Als je een huis koopt, zul je daar over het algemeen een lening voor moeten afsluiten. Deze lening zal in 99 van de 100 gevallen voorzien zijn van een hypotheek stelling. Om de rente op de lening te mogen aftrekken, moet de lening zijn aangegaan met het doel een woning aan te schaffen, te verbeteren of te onderhouden. In de wet staan een aantal bijzondere situaties waarin je tijdelijk van twee huizen de rente mag aftrekken. Deze regelingen komen in dit artikel aan de orde.

Hypotheekrenteaftrek en overbrugging

Als je een huis koopt, zul je daar over het algemeen een lening voor moeten afsluiten. Deze lening zal in 99 van de 100 gevallen voorzien zijn van een hypotheek stelling. Om de rente op de lening te mogen aftrekken, moet de lening zijn aangegaan met het doel een woning aan te schaffen, te verbeteren of te onderhouden. In de wet staan een aantal bijzondere situaties waarin je tijdelijk van twee huizen de rente mag aftrekken. Deze regelingen komen in dit artikel aan de orde.

Overbruggen periode aankoop en verkoop eigen woning

Zoals bekend verondersteld, mag je maar van één woning tegelijk de rente aftrekken. In bepaalde situaties kan het tijdelijk voorkomen dat je van twee huizen de rente van de (hypothecaire) lening mag aftrekken.

Situatie 1
De oude woning is nog niet verkocht, maar je woont al in de nieuwe woning.

Situatie 2
Je hebt al een nieuwe woning gekocht, maar je woont nog steeds in de oude woning.

In beide gevallen geldt als hoofdregel dat alleen de woning waarin je daadwerkelijk woont, kwalificeert als je eigen woning voor de inkomstenbelasting. In principe is de rente op de lening op de leegstaande woning niet aftrekbaar van je belastbaar inkomen.

Uitzondering één

De wet geeft je twee jaar extra aftrek van rente als je voldoet aan de volgende voorwaarden:
  • de oude woning heeft jou in het kalenderjaar of in een van de voorafgaande twee kalenderjaren als eigen woning ter beschikking gestaan;
  • de oude woning staat leeg sinds je weg bent gegaan; en
  • de oude woning staat in de verkoop.

Je moet aan alle drie de voorwaarden voldoen. Als je daaraan voldoet, kun je dus nog maximaal drie jaar de rente van de leegstaande, oude woning aftrekken.

Uitzondering twee

  • de nieuwe woning staat leeg of is nog in aanbouw; en
  • de nieuwe woning is uitsluitend bedoeld om in het kalenderjaar of in een van de daaropvolgende twee jaren jou als eigen woning te gaan dienen.

Je moet aan alle twee de voorwaarden voldoen. Als je daaraan voldoet, kun je dus maximaal drie jaar de rente van nieuwe woning aftrekken.

Aantal jaren

Afhankelijk van het moment waarop je koopt, kun je dus zelf sturen in het aantal jaren dat je de rente dubbel kunt aftrekken. Als je in december een nieuwe woning aanschaft, dan kun je maximaal 25 maanden de rente dubbel aftrekken. Als je in januari de nieuwe woning aanschaft, kun je de rente maximaal 36 maanden dubbel aftrekken. Een aanzienlijk verschil door een beetje timing!

Crisismaatregel

In verband met de crisis heeft de wetgever voor woningen in 2011 en 2012 een termijn van drie jaar (plus het kalenderjaar van aanschaf van de nieuwe woning) gegeven. Als je in 2008 of 2009 dubbele woonlasten hebt gekregen, kun je drie jaar lang de dubbele rente aftrekken.

Heb je in 2010 dubbele woonlasten gekregen, dan heb je alleen het jaar van aanschaf nieuwe woning en de twee jaren daarna als termijn.

Per één januari 2013 geldt (zoals het nu staat) de gewone termijn weer van twee jaar. Alleen als op Prinsjesdag de regering tot nieuwe inzichten komt en de maatregel verlengt, kun je ook voor latere jaren wellicht langer de dubbele rente aftrekken.
Gerelateerde artikelen
Dubbele maandlasten hypotheek beperkenDubbele maandlasten hypotheek beperkenEen nieuw huis gekocht hebben, en blijven zitten met dubbele woonlasten. Iedere koper is er huiverig voor: nieuwe huis i…
Tijdelijk twee woningen 2018 en 2019Tijdelijk twee woningen 2018 en 2019U kunt tijdelijk twee woningen in 2018 of 2019 in bezit hebben, omdat het oude huis is nog niet verkocht. Is dat voor de…
Aftrek wegens geen of geringe hypotheekschuldDoordat de betaalde hypotheekrente voor de eigen woning in aftrek kan worden gebracht op het bruto inkomen, wordt de afl…
Overbruggingshypotheek afsluitenOverbruggingshypotheek afsluitenDe overbruggingshypotheek 2019 is een tijdelijk overbruggingskrediet. Deze hypotheek is de tijdelijke financiering van u…
Lening, schulden en belasting betalenLening, schulden en belasting betalenEen lening, een hypotheek of andere schulden kunnen ook een grote fiscale aftrekpost zijn bij uw aangifte inkomstenbelas…

Reageer op het artikel "Hypotheekrenteaftrek en overbrugging"

Reacties

Cor Stoop, 02-12-2013 17:28 #2
Ik koop een huis in aanbouw voor een bedrag van 330.000,-. Dit nieuwe huis is over 2 jaar klaar voor ingebruikneming.
Mijn huidige woning heeft een waarde van 350.000,-, er zit geen hypotheek meer op en wordt verkocht op het moment dat de nieuwe woning klaar is, dan wel enige tijd later (ik wil niet tijdelijk elders wonen). Ik moet een overbruggingsfinanciering afsluiten. Is de rente en kosten van deze overbruggingsfinanciering aftrekbaar, ondanks dat mijn huidige woning een overwaarde heeft van 350.000,-? Uiteraard los ik de overbruggingsfinanciering af op het moment van verkoop van mijn huidige woning.

Ed, 13-03-2012 19:50 #1
Een van de voorwaarden is dat je huis leeg moet staan wil je in aanmerking komen voor hypotheekrenteaftrek oude woning. Wat houdt precies leeg staan in? Gas en electra afgesloten en geen meubels in huis? Of mag je wat meubels in je huis hebben ter bevordering verkoop van je oude woning? En nee het is niet voor de verhuur en je woont als eigenaar in een andere woning. Weet iemand dat? Reactie infoteur, 14-03-2012
Hallo Ed
Er mag feitelijk niemand wonen. Je mag je huis wel aangekleed laten ter bevordering van de verkoop. Dat is geen probleem. Als je gaat verhuren, dan is het een ander verhaal.

Infoteur: Belastingadvies
Gepubliceerd: 04-06-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 2
Schrijf mee!