InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Uitstel betaling hypotheek - betalingsregeling hypotheek

Uitstel betaling hypotheek - betalingsregeling hypotheek

Uitstel betaling hypotheek - betalingsregeling hypotheek Tijdelijk de hypotheek niet kunnen betalen in 2018 of 2019? Vraag dan op tijd een betalingsregeling en hulp aan als uitstel van betaling van uw hypotheek. Laat betalingsachterstanden door bijvoorbeeld werkloosheid of het wegvallen van een partner niet te ver oplopen. Denk dan aan de mogelijkheid van een rentepauze of het rente parkeren bij een bank. Vergeet ook de Woonlastenfaciliteit WLF van de Nationale Hypotheekgarantie niet als oplossing. Er zijn een paar voorbeelden voor het oplossen van te hoge hypotheeklasten door middel van een betalingsregeling. Zowel u als de bank kunnen veel baat bij een goede budgetcoach hebben.

Inhoud

Help, kan mijn hypotheek (tijdelijk) niet meet betalen

Naar schatting hebben ruim 100.500 huizenbezitters problemen met het betalen van een hypotheek en door een betalingsachterstand een negatieve registratie bij het BKR opgelopen. Door verlies van werk, een echtscheiding of andere redenen. Een groeiend aantal mensen zit zo in de problemen. Wat te doen?

Betalingsregeling als betaling hypotheek niet meer mogelijk is door betalingsachterstand

Een economische crisis, werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, overlijden van een partner. Allemaal zijn het vervelende omstandigheden die flink ingrijpen in iemands leven. Niet alleen persoonlijk, maar ook financieel. Een grote uitgavenpost die dan moeilijk of niet meer betaalbaar wordt is de hypotheek voor een huis. Als u de hypotheekrente niet meer kunt betalen moet u zo snel mogelijk met de bank contact opnemen om te zien welke oplossingen er zijn. Vaak gaat het om een oplossing van een jaar, die u tijdelijk lucht moet geven. Tegen die tijd is de situatie misschien financieel opgelost of hebt u een goed alternatief voor uw huis gevonden. Zowel de bank als u zelf zitten niet te wachten op een snelle executieverkoop die waarschijnlijk te weinig oplevert en u niet uit de problemen helpt. Vaak zal de bank een budgetcoach aanwijzen om u verder te helpen.

Hypotheek omzetten bij betalingsproblemen, hulp bij uw hypotheek

Kunt u uw hypotheek niet meer betalen, dan kan een andere soort hypotheek oplossing bieden? Soms kan het omzetten van uw hypotheek naar een andere soort van hypotheek of uw hypotheek met een langere looptijd helpen, maar er zijn ook banken die uitstel van betaling van de hypotheekrente geven.

Hypotheek hulpscan ING, hulp bij betalingsregeling

De ING heeft ook een hypotheek hulpscan waarmee u online eenvoudig een beter inzicht krijgt in uw persoonlijke situatie. Dit geeft ook een belangrijke basis om met u uw situatie te bespreken met de bank en met u te bekijken welke oplossingen er denkbaar zijn. De ING Bank beschikt over een speciale afdeling die zich hiermee bezig houdt.

ING rentepauze

Wie een hypotheek heeft bij de ING, kan ook in aanmerking komen voor de zogenaamde hypotheek rentepauze. Dit is een speciale betalingsregeling om uw hypotheek weer betaalbaar te maken. Bij werkloosheid krijgt u gedurende maximaal 1 jaar uitstel van betaling van uw totale hypotheekrente of een deel daarvan. De aflossingen gaan wel gewoon door. De rente moet u op een later moment, gedurende maximaal 5 jaar, alsnog betalen. Als u een hypotheek met NHG hebt zijn er nog aanvullende mogelijkheden via de NHG woonlastenfaciliteit. Hoeveel er mogelijk is hangt af van uw persoonlijke situatie en is dus maatwerk.

Woonlastenfaciliteit NHG, de WLF

Met de Nationale Hypotheek Garantie NHG kunt u, als u werkloos wordt, arbeidsongeschikt, bij echtscheiding of overlijden van uw partner, gebruik maken van de Woonlastenfaciliteit WLF. Dit is een overbruggingskrediet, waarbij maximaal 9% van de hypotheek mag worden bijgeschreven door een uitstel van betaling. Neem ook dan contact op met uw bank, zodat kan worden bekeken of en onder welke voorwaarden van de WLF u gebruik kunt maken van deze overbrugging van betalingsproblemen.

Obvion RenteParkeren als betalingsregeling

Hypotheekverstrekker Obvion heeft als faciliteit het rente parkeren. U betaalt dan maximaal één jaar geen of minder hypotheekrente. Na het eerste jaar wordt bekeken of de faciliteit verder kan worden verlengd. Het parkeren van de rente betekent een renteachterstand, die:
  • Of wordt terugbetaald via een betalingsregeling van maximaal vijf jaar.
  • Of wordt bijgeschreven als hypotheek.

Rente parkeren is in beginsel mogelijk voor mensen die:
  • Werkloos worden;
  • Te maken hebben met een terugval in zakelijk inkomen;
  • Tijdelijk arbeidsongeschikt worden;
  • Te maken krijgen met het overlijden van een mede debiteur, zoals de partner;
  • Een echtscheiding.

In alle gevallen moet het wel zo zijn dat een oplossing in zicht lijkt om aan de problemen tegemoet te kunnen komen.

Hypotheek ABN AMRO

ABN AMRO heeft een Hypotheek Care Team dat samen met u zal bekijken wat de mogelijkheden zijn. De bank geeft ook aan niet moeilijk te doen als u uw huis op basis van de leegstandswet voor minimaal 6 maanden verhuurt. Normaal gesproken staan banken verhuur niet snel toe, maar in de huidige economische omstandigheden wordt een uitzondering gemaakt.

Hypotheekbescherming Rabobank

De Rabobank heeft de hypotheekbescherming, waarmee u zich kunt verzekeren. Ook andere banken bieden dergelijke woonlastenbeschermers aan, zodat de hypotheekrente wordt doorbetaald en u in uw huis kunt blijven wonen.

Betalingsachterstand en BKR

Een betalingsachterstand zal wel betekenen dat de bank u aanmeldt bij het Bureau Krediet Registratie. Deze melding verdwijnt zodra de achterstand is ingelopen.

Betalingsachterstand en belastingdienst

Het niet betalen van de hypotheekrente heeft ook gevolgen voor de inkomstenbelasting. Doordat u een periode geen hypotheekrente betaalt vervalt voor die periode ook de hypotheekrenteaftrek. De rente op rente is bovendien niet fiscaal aftrekbaar. Dat betekent dus dat u bij een betalingsregeling niet moet vergeten om ook de belastingdienst te waarschuwen als u gebruik maakt van een voorlopige aanslag en zo maandelijks geld terug krijgt. Deze teruggave moet u anders straks met rente terugbetalen aan de fiscus.

Conclusie uitstel betaling hypotheek bij betalingsproblemen in 2018 of 2019

Het is goed als uw bank met u meedenkt om betalingsproblemen op te lossen. Niemand is gebaat bij een huisuitzetting. Een aantal banken hebben een speciale regeling uitstel betaling hypotheek die uitermate geschikt is als u tijdelijk uw hypotheek niet kunt betalen. Misschien is een verlenging van de looptijd van de hypotheek ook een oplossing. Bespreek ruim op tijd met uw bank wat de mogelijkheden zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Uitstel van betaling BelastingdienstUitstel van betaling BelastingdienstU kunt de Belastingdienst in 2018 en 2019 vragen om uitstel van betaling van de verschuldigde belasting. Wat als u geen…
Betalingsregeling voor de inkomstenbelastingBetalingsregeling voor de inkomstenbelastingWanneer je belasting moet betalen is het natuurlijk verstandig dit zo snel mogelijk te doen. Maar soms is het niet mogel…
Wat is surseance (uitstel) van betaling?Wat is surseance (uitstel) van betaling?Bij financiële problemen heeft een bedrijf de mogelijkheid om surseance van betaling (uitstel van betaling) aan te vrage…
Uitstel belastingaangifte 2019 (controleer gegevens)Uitstel belastingaangifte 2019 (controleer gegevens)U wilt uitstel voor uw belastingaangifte 2019 over aanslagjaar 2018. Wie 1 mei 2019 voor zijn aangifte inkomstenbelastin…
Familiehypotheek Obvion heet Met Elkaar hypotheekFamiliehypotheek Obvion heet Met Elkaar hypotheekDe familiehypotheek Met Elkaar van Obvion is geen gewone familiehypotheek. Met deze Met Elkaar hypotheek garandeert Obvi…

Reageer op het artikel "Uitstel betaling hypotheek - betalingsregeling hypotheek"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 12-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Nationale Hypotheek Garantie
Schrijf mee!