InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Overwaarde huis benutten

Overwaarde huis benutten

Overwaarde huis benutten Dankzij de gigantische stijging van de huizenprijzen gedurende vele jaren, explodeerde de overwaarde van onze woningen. Hypotheekverstrekkers speelden daar handig op in door te stellen dat we op die manier veel geld hadden 'verdiend' waarmee we onszelf een leuk cadeau konden bezorgen. Een caravan, een tweede auto of een droomvakantie. De verleiding was erg groot.

Extra financiële ruimte door hypotheekverhoging

Als je woning in de loop der jaren flink in waarde gestegen is, volstaat in de regel een simpele handtekening om je hypotheek met een leuk bedrag te verhogen. Door de extra financiële ruimte die dat met zich meebrengt, kan je meteen naar de showroom of het reisbureau. En het leukste was dat de hypotheekrente aftrekbaar was van het inkomen. Geen vuiltje aan de lucht dus.

Aftrekbaarheid hypotheekrente vanaf 2001 beperkt

Tót de overheid in 2001 het belastingstelsel grondig op de schop nam. Daarbij werd ook de hypotheekrente-aftrek kritisch onder de loep genomen. Tot ontsteltenis van veel huiseigenaren besloot men dat de rente in enig jaar alleen nog aftrekbaar was als het geld dat bijgeleend werd, aangewend werd voor de aankoop, het onderhoud of de verbetering van de woning. Wie er dus een duur zeiljacht voor kocht, had pech.

Woningverbetering naar fiscus met facturen aantonen

Al ten tijde van bedoelde belastingherziening in 2001 werd aangekondigd dat de fiscus bij de beoordeling van de aangiftes inkomstenbelasting van tijd tot tijd extra kritisch zou kijken naar de aftrek van hypotheekrente. En omdat de belastingdienst het meestal niet bij loze kreten laat, moet men tegenwoordig kunnen bewijzen dat het geld waarmee een hypotheek wordt verhoogd, ook daadwerkelijk aan een verbouwing, een badkamer of een nieuwe keuken is besteed.

Die controles van de fiscus richtten zich met name op hypotheken die na 1 januari 1996 waren verhoogd. Mensen die vóór die tijd bij de hypotheekverstrekker aanklopten om extra geld bij te lenen, genoten het voordeel van de twijfel.

Een voorbeeld

Stel, u heeft in het afgelopen jaar uw hypotheek met 40.000 euro verhoogd om uw zilveren bruiloft op grootse wijze te vieren en aansluitend een rondreis met de kinderen door Amerika te maken. En van het restant heeft u nog een leuk pakketje aandelen gekocht. De fiscus zal dan waarschijnlijk de vraag stellen waaraan dat geld is besteed. Als u beweert dat daarvan de keuken en de badkamer zijn vernieuwd, zult u die uitgaven met facturen moeten aantonen. U zult de belastinginspecteur niet kunnen vermurwen met de opmerking dat die facturen zijn zoekgeraakt.

Rente consumptief krediet

Als u niet kunt aantonen dat het geld werd gebruikt om de woning te onderhouden of te verbeteren, wordt dit deel van je hypotheek als consumptief krediet aangemerkt. En de rente daarover is sinds 2001 niet meer aftrekbaar. Als u die 40.000 euro tegen 5 procent rente heeft geleend, betaalt u jaarlijks 2000 euro rente. Doordat die rente niet meer aftrekbaar is, lijdt u bij een belastingtarief van 42 procent netto een 'verlies' van 70 euro per maand.

Uiteraard verlaagt de schuld van een consumptief krediet wel uw vermogen in box 3 en daarmee ook de belasting die u in die box verschuldigd bent.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: AlexanderStein, Pixabay
  • Belastingkrant, in 2001 huis aan huis verspreid door belastingdienst
  • Dagblad DL

Reageer op het artikel "Overwaarde huis benutten"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 09-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!