InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Annuïteitenhypotheek

Annuïteitenhypotheek

Annuïteitenhypotheek De annuïteitenhypotheek is vooral geschikt voor mensen, die hun maandelijkse lasten gelijk willen houden en in het begin niet te veel willen betalen. Er is bij deze vorm keuze uit vaste en variabele rente en het bedrag is aan het eind van de looptijd helemaal afgelost.

Wat is een annuïteitenhypotheek?

Je betaalt maandelijks (periodiek) een vast bedrag, dat bestaat uit rente en aflossing. Dit bruto bedrag blijft de hele rentelooptijd gelijk. In het begin betaal je veel rente en los je weinig af. Dat draait langzaam om. Wanneer je de rente kunt aftrekken van de inkomstenbelasting, zijn de netto maandlasten in het begin het laagst. Deze nemen toe naarmate je meer aflost en dus minder rente betaalt.

Een rekenvoorbeeld.

Stel dat je een bedrag leent van € 200.000,-, tegen een looptijd van 30 jaar en met een vaste rente van 7,0% per jaar. Voor de berekening gebruikt met een zogeheten annuïteitentabel: in dit geval is de maandannuïteit 150,3076. Deze wordt gebruikt om het vaste brutobedrag per maand te kunnen bepalen, in dit geval 200.000 : 150,3076 = € 1.330,60 per maand. Dit bedrag blijft gedurende de looptijd (afhankelijk van een evt. rentewijziging) gelijk.

Na de eerste maand moet een rentebedrag van 200.000 * 7,0% : 12 maanden worden betaald, gelijk aan een bedrag van € 1.166,67. Dat betekent dat er een bedrag aan 1330,60 minus 1166,67 = € 163,93 wordt afgelost. Na de eerste maand staat er dus een restbedrag van € 199.836,07 open. Na de 2e maand wordt er dan € 1.165,71 aan rente betaald, waarbij dus het aflossingsdeel € 164,89 bedraagt. Na deze maand is het restbedrag € 199.671,18. En zo gaan we verder.

Als de rente volledig aftrekbaar is vermindert de maandlast met de belastingteruggave.
Een totaaloverzicht:
RestantbedragAflossingRente (bij 7,0%)Bruto-totaalBelasting-teruggave (bij 42%)Netto-totaal
Start200.000
Na de 1e maand199.836,07163,931.166,671.330,60490,-840,60
Na de 2e maand199.671,18164,891.165,711.330,60489,60841,-
Na de 3e maand199.505,33165,851.164,751.330,60489,20841,40
Je ziet dat het netto-bedrag langzaam toeneemt, bij een gelijkblijvend bruto-bedrag. Dit netto-bedrag is bij gelijkblijvende rente bijna gelijk aan het bruto-bedrag als de 30 jaren bijna zijn verstreken.

De methode o.b.v. maandannuïteit (achteraf) is voor geldnemer voordeliger dan per kwartaal of jaar: de restanthoofdsom wordt dan nl. maandelijks kleiner.

De voor- en nadelen.

Voordelen:

  • lage (aanvangs-)lasten
  • veel inflatievoordeel

Nadelen:

  • nauwelijks vermogensvorming in de eerste jaren
  • toenemende nettolasten in de loop der jaren
  • relatief hoge rentelasten

De annuïteitenhypotheek was ooit één van de meest voorkomende hypotheekvormen. De komst van allerlei andere vormen heeft er voor gezorgd dat deze hypotheek niet meer zo populair is, omdat andere hypotheken op langere termijn fiscaal interessanter zijn.

De kosten

Hou wel rekening met de éénmalige kosten, zoals notariskosten, afsluitprovisie, verhuiskosten, taxaties. Rente en aflossing zijn kosten die maandelijks terugkomen. Dat geldt ook voor de bijkomende kosten van de woonhuisverzekering en inboedelverzekering, en eventueel een overlijdensrisicoverzekering.
© 2007 - 2019 Senger, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De annuïteitenhypotheek, voor- en nadelenDe annuïteitenhypotheek, voor- en nadelenDe annuïteitenhypotheek is een hypothecaire lening waarmee de aankoop van bijvoorbeeld een huis gefinancierd kan worden.…
Aflossing hypotheek: hoeveel heb je na zoveel jaar afgelost?Aflossing hypotheek: hoeveel heb je na zoveel jaar afgelost?Je gaat een hypotheeklening aan voor de lange termijn, waardoor je 30 jaar aan een schuld vast zit. Het aangaan van een…
Hoe reken je de annuïteitenhypotheek uit?Hoe reken je de annuïteitenhypotheek uit?De annuïteitenhypotheek levert je binnen het Lenteakkoord hypotheekrenteaftrek op. Andere hypotheekvormen behoudens de l…
Voordeel annuiteitenhypotheek of spaarhypotheekVoordeel annuiteitenhypotheek of spaarhypotheekDe besluiten van Rutte 2 en 3 voor 2017, 2018 en 2019 kosten de eigenaar van een eigen huis extra geld. U moet voor een…
Annuïteiten: periodieke aflossingAnnuïteiten: periodieke aflossingWanneer je een bepaald bedrag wilt lenen kan je ervoor kiezen dit bedrag in één keer terug te betalen of in termijnen. H…

Reageer op het artikel "Annuïteitenhypotheek"

Infoteur: Senger
Gepubliceerd: 25-06-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!