InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hoeveel hypotheekrenteaftrek heb ik recht op?

Hoeveel hypotheekrenteaftrek heb ik recht op?

Bezitters van een eigen huis met een hypotheek daarop, hebben recht op hypotheekrenteaftrek. De hoogte van het fiscaal voordeel is afhankelijk van de hoogte van het inkomen. Indien u een hypotheek hebt om een huis te kopen, mag u de rente die u hiervoor moet betalen aftrekken van uw inkomen. Dit geldt echter uitsluitend voor het huis die u gaat gebruiken als uw eerste woning. Hypotheekrente betaalt voor een tweede huis is fiscaal niet aftrekbaar.

In de regering is de aftrekmogelijkheid al jaren een punt van discussie. Volledig afschaffen is echter niet mogelijk. Er zullen in dat geval teveel huishoudens in de problemen komen. Veel huizenbezitters maken gebruik van een voorlopige teruggaaf, zodat ze maandelijks een voorschot krijgen van het geld waar ze recht op hebben op basis van de hypotheekrenteaftrek.

Waar is het verschil tussen bruto lasten en netto lasten van afhankelijk?

Het bedrag dat u maandelijks aan de hypotheekbank moet betalen, zijn de bruto lasten. Het bedrag dat u maandelijks netto kwijt bent, is afhankelijk van de hoogte van de aftrek. Om te bepalen of u de maandlasten kunt dragen, zou u uit moeten gaan van de bruto lasten. Hoeveel kunt u per maand betalen voor het huis? Het is gevaarlijk om afhankelijk te zijn van de belastingteruggaaf. Dit maakt uw financiële positie namelijk zwak.

Dit is het eenvoudigst uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Een alleenstaande man heeft een inkomen van 80.000,- en valt dus ruim in de 52% belastingschijf. Per jaar betaalt hij 8.000,- aan hypotheekrente. Uitgaande van de aftrek, krijgt hij dus terug: 8.000,- x 52% = 4.160,-. Iemand die minder verdient en waarbij de betaalde hypotheekrente volledig in de 42% schijf valt, krijgt dus 3.360,- terug.

Het grootste voordeel ligt bij de grootverdieners

De hoge inkomens hebben dus de hoogste baten bij de aftrekmogelijkheid. Deze huizenbezitters hebben niet alleen een hoger percentage aan teruggave, maar doordat ze een hogere hypotheek kunnen krijgen gaat het ook om hogere bedragen. De hypotheekrente voor een hypotheek van 2 miljoen is namelijk ook nog steeds volledig aftrekbaar. Uitgaande van een hypotheekrente van 5% is de teruggave bij een hypotheek van 2 miljoen en een belastingschijf van 52%: 52.000,-

Voorlopige teruggave of jaarlijkse teruggave

Huisbezitters kunnen de Belastingdienst verzoeken om maandelijks een voorschot te verstrekken over het bedrag dat ze normaal gesproken pas terug krijgen na de aangifte het jaar opvolgend. Om in aanmerking te komen voor een voorlopige teruggave, moet u zelf actie ondernemen. Anders krijgt u het terug na de aangifte die uiterlijk 1 april binnen moet zijn bij de Belastingdienst. De uitbetaling zal rond de maand juli zijn.

U kunt er ook voor kiezen om een voorlopige teruggave te vragen over een deel van het bedrag dat u terug krijgt. Hierdoor krijgt u ook nog een bedrag in één keer het jaar opvolgend. Een tweede voordeel is dat u niet terug hoeft te betalen indien het aftrekbedrag achteraf toch lager blijkt te zijn.

Afschaffen hypotheekrenteaftrek

Het is in de toekomst niet uit te sluiten dat er maatregelen vanuit de Overheid komen ten koste van de hypotheekrenteaftrek. Een volledige afschaffen lijkt uitgesloten, maar een geleidelijke beperking ligt zeker binnen de mogelijkheden. Een beperking zou kunnen zijn dat hypotheekrente maximaal in de 42% schijf aftrekbaar is, of de aftrek geldt niet voor huizen boven de 500.000,-.
Gerelateerde artikelen
Verschil tussen bruto maandlasten en netto maandlasten?Verschil tussen bruto maandlasten en netto maandlasten?De hypotheekrente die u maandelijks moet betalen aan de geldverstrekker, zijn bruto maandlasten. De netto lasten zijn af…
Hoe hypotheekrenteaftrek aanvragen bij de Belastingdienst?Hoe hypotheekrenteaftrek aanvragen bij de Belastingdienst?Alles over de aanvraag hypotheekrenteaftrek. Stel u hebt een huis gekocht met een hypotheek, hoe kunt u dan in 2018, 201…

Reageer op het artikel "Hoeveel hypotheekrenteaftrek heb ik recht op?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 04-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!