InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek afsluiten

Hypotheek afsluiten

Hypotheek afsluiten Iedereen heeft wel eens gehoord van een hypotheek. Maar als je dit eenmaal zelf af moet gaan sluiten, wil je natuurlijk wel weten wat het precies is en wat voor hypotheek je het beste kunt nemen. Je moet wel begrijpen dat je hier elke maand een bepaald bedrag voor moet betalen. Als je dit bedrag niet hebt, kun je erg in de schulden komen of zelfs je huis kwijt raken. Daarom leg ik in dit artikel uit wat een hypotheek precies is, waarom mensen een hypotheek afsluiten en hoe je dat moet doen.

Wat is een hypotheek precies?

Een hypotheek is een soort lening. Deze lening is bedoelt om je huis mee af te betalen. Elke maand betaal je dus een geldbedrag voor je huis. Als je dit geldbedrag niet meer kunt betalen en erg in de schulden komt, wordt je huis verkocht. De bank zal jouw huis dan veilen, waardoor ze het geld van je schulden weer terugkrijgen.

Waarom moet je een hypotheek afsluiten?

Een huis kost vaak erg duur en veel mensen kunnen dit dan ook niet in één keer betalen. Als je hiervoor gaat sparen, duurt dit meestal heel lang. Het is dus beter om een hypotheek te nemen en het geld in delen te betalen.

Bereken zelf de hoogte van je hypotheek

Bedenk hoeveel geld je per maand kunt en wilt uitgeven aan een hypotheek. Dit geldbedrag zal ongeveer de hoogte van je hypotheek worden.

Hoe kies je je hypotheek?

Kies een betrouwbare hypotheekgever. Dit zijn de bekendste bedrijven en banken. Vraag bij deze hypotheekgever een offerte aan. Hierin staat hoeveel geld je gaat lenen. Zorg ervoor dat je genoeg geld hebt om deze offerte te betalen. Trek al je vaste lasten van je maandinkomen af. Daarna haal je het geld wat je nodig hebt voor overige dingen (eten, drinken, kleding) eraf. Nu trek je nog ongeveer vijfhonderd euro van dit bedrag af (om te sparen). Het bedrag wat overblijft, is het bedrag dat je maximaal kunt lenen voor je hypotheek.

Welke soorten hypotheken zijn er?

Allereerst heb je de lineaire hypotheek. Voor deze hypotheek wordt het meest gekozen. Elke maand los je hetzelfde bedrag af. De rente die je betaalt, wordt steeds berekend over de resterende schuld. Op deze manier worden de rente en de maandlasten alsmaar minder. Je kunt ook kiezen voor een annuïteitenhypotheek. De rente hiervan wordt ook berekend over het resterende bedrag, maar je betaalt wel een vast bedrag per maand. Dit bedrag bestaat uit aflossing en rente. In het begin los je weinig af en betaal je veel rente. Daarna wordt de aflossing meer en de rente minder. Tevens kun je kiezen voor een spaarhypotheek. Je betaalt dan elke maand een vastgesteld bedrag aan rente. Het geld om de hypotheek af te lossen spaar je zelf met een spaarrekening bij de bank of een levensverzekering. Als laatste heb je de beleggingshypotheek. Maandelijks betaal je een vast bedrag. De rente wordt hier afgetrokken en de rest van het geld wordt belegd. Aan het einde van de looptijd moet de opbrengst van het beleggen genoeg zijn om de hypotheek af te betalen. Met deze hypotheek neem je dus een risico. Je kunt ook meerdere hypotheken combineren tot één hypotheek; dit noemen we een hybride hypotheek.
© 2011 - 2017 Rowanblom, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypotheek afsluiten"

Infoteur: Rowanblom
Laatste update: 13-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!