InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Rentevaste periode hypotheek loopt af. En dan?

Rentevaste periode hypotheek loopt af. En dan?

Rentevaste periode hypotheek loopt af. En dan? Bij het aflopen van een rentevaste periode van de hypotheek schrikken veel mensen vaak wat ze moeten betalen als ze hun bestaande hypotheek willen verlengen. Dat is namelijk altijd meer dan klanten moeten betalen die voor het eerst een hypotheek afsluiten. Toch kan de schade beperkt blijven als een rentevaste periode van de hypotheek is afgelopen. Tips wat te doen nadat een rentevaste periode van een hypotheek is afgelopen.

Tweesporen beleid van de hypotheekverstrekker

Aan het einde van een rentevaste periode komen veel mensen met een hypotheek erachter dat veel hypotheekverstrekkers een tweesporenbeleid voeren. Veel geldvertrekkers hanteren namelijk twee tarieven en niet eentje zoals verwacht mag worden. Bestaande klanten betalen daardoor veel meer dan nieuwe klanten. Nieuwe klanten worden namelijk met een lage rente naar binnen getrokken, maar de bestaande klanten moeten daar voor boeten. Zij betalen meer rente volgens het zogeheten continuatietarief. Dit renteverschil kan oplopen tot wel 0,7 procent. Tel daarbij op de gestegen rente en er moet opeens veel meer betaald worden voor dezelfde hypotheek.

Hypotheekrente loopt af: goede voorbereiding is het halve werk

Iemand die goed voorbereid wil zijn op het aflopen van zijn hypotheek moet eerst uitzoeken wanneer de rentevaste periode afloopt. Een voorbereidingstijd van 2 maanden is minimaal, dus schrijft dat ergens op. Zoek uit wanneer de rentevaste periode van de hypotheek precies afloopt. De hypotheekverstrekker komt echt op het laatste moment met een nieuw voorstel en dat is precies wat de wet voorschrijft, namelijk een maand. Dat betekent dat er nog maar weinig tijd is om een andere voorziening te treffen, dus start op tijd. Kijk in die periode wat andere aanbieders kunnen doen om een nieuwe hypotheek te verstrekken.

Voorbeeld

  • Iemand had een hypotheek van 200.000 euro.
  • De oude rente was 4 procent.
  • Het nieuwe aanbod van de bestaande hypotheekverstrekker is 6,5 procent voor tien jaar vast. De maandlast nemen daardoor toe met bijna 417 euro bruto per maand.
  • Wie bij een andere hypotheekverstrekker een lagere rente kan krijgen, bespaart in de komende 10 jaar een flink bedrag.
  • Oversluiten kan dus echt voordeel opleveren, maar er is meer dan alleen een rentepercentage.

Alles op een rijtje zetten bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek, als de rentevaste periode is afgelopen

Wie heeft bepaald dat het bod van de huidige aanbieder niet gunstig genoeg is, moet al andere aanbiedingen van anderen hebben om te vergelijken. Doe dit dus op tijd, want het geeft ook een goede onderhandelingspositie.

Kijk naar wat de nieuwe offertes voor een nieuwe hypotheek in de praktijk betekenen:

  1. Neem de kosten mee voor het aangaan van een hypotheek bij een andere aanbieder. De afsluitkosten alleen al bedrag zo’n 1 procent. De gang naar de notaris en het taxeren van een woning kost ook snel een behoorlijk bedrag en kan in de duizenden euro’s lopen.
  2. Kijk naar de rentevaste periode. Iemand die een lage variabele rente krijgt, maar voor een korte tijd heeft nu wel lage maandlasten, maar bij een stijgende rente gaan de kosten opeens drastisch omhoog. Bovendien wacht over niet al te lange tijd dan ook weer het continuatietarief.
  3. Een nieuwe hypotheek waarbij de maandlasten laag lijken, hoeven dat in de praktijk niet te zijn. Het kan namelijk zo zijn dat is uitgegaan van een looptijd van nog eens 30 jaar. Hypotheekrente is slechts voor 30 jaar aftrekbaar, maar er zijn aanbieders die dan opnieuw uitgaan van 30 jaar. Dit betekent dat de persoon in kwestie het hypotheekbedrag bruto moet betalen.

Onderhandel of laat onderhandelen over de hoogte van de rente van een hypotheek

Het afsluiten van een nieuwe hypotheek of het oversluiten er van is wel een financiële situatie die van groot belang is voor weer een lange periode. Daarover onderhandelen met de bestaande verstrekker kan soelaas bieden, zeker als er ook andere goede aanbiedingen liggen. Overigens zijn er ook financiële adviseurs die dergelijke onderhandelingen graag overnemen voor hun klant. Daar moet dan wel voor betaald worden, maar op den duur loont dit zeker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rentevaste periode openbrekenRentevaste periode openbrekenOnterecht wordt vaak gewacht met het verlengen van de rentevaste periode tot de vastgelegde einddatum. Komt het goed uit…
Gestegen hypotheekrenteGestegen hypotheekrenteVeel mensen kiezen voor een korte rentevaste periode bij het afsluiten van een hypotheek. Echter na deze korte periode k…
Rentevaste periode loopt af: verlengen of oversluiten?Rentevaste periode loopt af: verlengen of oversluiten?De rentevaste periode van je hypotheek loopt binnenkort af. Wat moet je doen, verlengen of oversluiten? Afhankelijk van…
Wat is een variabele hypotheekrente?Wat is een variabele hypotheekrente?Bij het afsluiten van een hypotheek, hebt u de keuze uit verschillende lengtes van rentevaste periodes. U kunt ook kieze…
Hypotheekrente lange tijd vastzetten, zekerheid kost geldHypotheekrente lange tijd vastzetten, zekerheid kost geldBij het afsluiten van een hypotheek, kunt u kiezen tussen een zeer korte (één maand) en een zeer lange (twintig jaar) re…

Reageer op het artikel "Rentevaste periode hypotheek loopt af. En dan?"

Reactie

Romeo, 22-01-2012 13:32 #1
Slim en waardevolle tips. en duidelijk rekenvoorbeeld van de 4%rente en daarna 6.5% wat een verschil.dit gebeurt helaas nog wel in de praktijk
mag je 8 maander beginnen met zoeken naar een andere aanbieder of de bestaande aanbieder een offerte opvragen?

Infoteur: Singalees
Laatste update: 10-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!