InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek online hypotheek berekenen met rekentool

Hypotheek online hypotheek berekenen met rekentool

Hypotheek  online hypotheek berekenen met rekentool Online kunt u snel berekenen hoeveel hypotheek u maximaal kunt krijgen en wat de hypotheek u gaat kosten per maand. U kunt meer en goedkoper lenen als het risico voor de bank acceptabel is. Maar de maximaal toegestane hypotheek is in 2019 is 100% van de waarde van de woning, eigen geld is dus vaak ook nodig. Factoren van belang bij bij het afsluiten van een hypotheek zijn de hoogte van uw inkomen, de gezinssamenstelling en het dienstverband. Gebruik de online rekentool van een kredietverstrekker om al vast uw hypotheek te berekenen en verhogen. Online is uw aanvraag snel beoordeeld. Bereken ook uw hypotheekrente en maandlasten.

Een extra hypotheek

Online de hypotheek verhogen

Genoeg mensen hebben al een hypotheek en willen hun hypotheek verhogen. Ook dit verhogen van de hypotheek kan op verschillende manieren en om verschillende redenen:

Hoe kunt u uw hypotheek verhogen:

Hoe hypotheek verhogenWaarom hypotheek verhogen
Via uw eigen bank.U wilt grote uitgaven doen en hebt daarvoor extra geld nodig.
Via andere bank.U wilt uw huis verbeteren en renoveren.
Onderhandse lening.U kunt elders uw hypotheek goedkoper financieren en neemt dan meteen een verhoogde hypotheek.
Herinschrijving hypotheek Kadaster.U wilt de overwaarde van uw huis benutten voor extra inkomen.
Afsluiten van een 2e hypotheekVerbouwing, isolatie van het huis.

Online een hypotheek aanvragen

U ziet een mooi huis of u wilt op uw bestaande huis een hypotheek nemen en wilt graag weten hoeveel hypotheek u maximaal kunt krijgen. Wat is dan de maximaal haalbare hypotheek voor u en hoeveel kunt u dan verantwoord lenen. De eenvoudigste manier om daar achter te komen is de rekentool van een hypotheek verstrekker. U vult een aantal vragen op de betreffende website in en krijgt vrijwel direct een eerste indicatie van de maximale lening. Achter deze rekentool zitten een aantal steeds terugkerende vragen die u later ook moet beantwoorden..

Bereken de maximale hypotheek online

De belangrijkste criteria voor de berekening van de maximale hypotheek zijn:
  • De hoogte van het huidige inkomen. Wat verdient u bruto per jaar en wat is hiervan vast of eenmalig.
  • De hoogte van het inkomen van uw partner. Als u samen een nieuwe lening wilt aangaan.
  • De vooruitzichten en de stabiliteit van uw huidige inkomen. Is het een tijdelijke baan of vast dienstverband, zijn er goede vooruitzichten, in welke branche bent u werkzaam. Bent u ondernemer.
  • Hebt u of uw partner nog andere leningen lopen en waar. Wat betaalt u dan maandelijks aan rente en aflossingen.
  • Wat is uw gezinssamenstelling. Hebt u kinderen.
  • Bent u misschien gescheiden en hebt u alimentatie te betalen.
  • Wat is de rente momenteel?
  • Welke hypotheekvorm wilt u, een annuïteit, lineair of deels aflossingsvrij? Een aflossingsvrije hypotheek heeft veel lagere maandlasten dan vele andere hypotheken. Deze hypotheek wordt dan ook meestal gezien als de goedkoopste hypotheek.
  • Wat is de getaxeerde waarde van de woning.
  • Komt u in aanmerking voor de goedkopere hypotheek met de Nationale Hypotheek Garantie of koopsubsidie (koopsubsidies kunnen in 2019 worden verlengd maar worden niet opnieuw uitgegeven). Want ook dat scheelt in de maandlasten. Anderzijds betekent de NHG een norm voor wat u maximaal kunt lenen: met de hypotheekgarantie kunt u niet meer lenen dan circa 300.000 euro, dit is inclusief de kosten van aankoop.
  • Hebt u een negatieve BKR. Dat zal bij een hypotheek geen probleem hoeven te zijn, omdat het huis als onderpand dient, maar wel bij een gewone lening.

Online rekentool om de toegestane hoogte van een hypotheek te berekenen

De rekentools op de website van hypotheek verstrekkers, houden met de meeste van bovenstaande criteria rekening, maar u kunt deze uitkomsten toch het beste zien als een eerste indicatie van wat u maximaal verantwoord kunt lenen. Het is ook interessant om de sommen eens bij verschillende aanbieders uit te voeren, om de verschillen te zien. De ene aanbieder van hypotheken brengt duidelijk meer kosten in rekening dan andere. De crux zit toch in de verfijningen en daardoor kunnen de resultaten per individueel geval anders zijn. Hoe zeker is uw baan bijvoorbeeld en dat van uw partner eigenlijk en wilt u misschien binnenkort kinderen of juist een andere baan. Een ondernemer zal een ondernemers krediet moeten zoeken, waarbij allerlei extra vragen over het ondernemingsplan, winst of verlies, eigen vermogen en de vooruitzichten in de sector zullen worden gesteld. En zo zullen nog vele vragen moeten worden beantwoord, voordat het bevrijdende ja kan worden gegeven.

Hoeveel hypotheekrente gaat u per maand betalen in 2019?

De hypotheekrente sluit u voor af een bepaalde periode. De hypotheek is vaak een annuïteitenhypotheek waarbij u ook maandelijks aflost. Bij deze hypotheek daalt de te betalen hypotheekrente elke maand en stijgt uw aflossing, aflossing en hypotheekrente samen blijven gelijk. Ook de maandelijkse lasten van een annuiteitenhypotheek 2019 kunt u zelf berekenen.

Levensverzekering afsluiten

Vaak wordt bij een hypotheek ook een levensverzekering afgesloten. De premie is afhankelijk van uw leeftijd, maar ook van het geslacht van de aanvrager, omdat vrouwen gemiddeld genomen langer leven dan mannen en dus langer aanspraak zouden kunnen maken op een uitkering van de verzekering. Het is goed om, zodra u helder hebt hoeveel u wilt en kunt lenen navraag naar te doen, want de te betalen premie verhoogt wel de maandelijkse lasten van een hypotheek of lening.

BKR toetsing of toch zonder BKR toetsing

De kredietverstrekkers zullen de schatting van hoeveel u maximaal kunt lenen gegeven uw inkomen en omstandigheden niet op eigen houtje doen. Ze gaan, als ze bij het BKR zijn aangesloten, regelmatig te rade bij Centraal Krediet Informatiesysteem van het BKR. Daar wordt niet alleen duidelijk of u een negatieve BKR codering hebt, maar ook wat uw BKR score is. De BKR score is voor vele mensen niet zo bekend. De BKR score geeft op basis van een statistisch model met personen die met uw situatie vergelijkbaar zijn, aan hoe zeker het is dat u de lening uiteindelijk kunt terug betalen, wat de risico's zijn en wat u maximaal kunt lenen. Voor een hypotheek hoeft deze BKR toetsing niet plaats te vinden, maar vele banken en kredietverleners doen dat wel. Bevalt de uitkomst van de toets u niet, dan gaat u eenvoudig op zoek naar een andere aanbieder van krediet. Sommige banken willen de uiterste zekerheid, maar anderen zijn wat coulanter en zijn eerder bereid u voldoende te lenen. Zeker als het huis een behoorlijke waarde heeft en u ook eigen geld kunt inbrengen. Heeft u spaargeld, dan is het verstandig om in ieder geval een deel van uw eigen vermogen in het huis te stoppen. De rente op sparen is in 2019 nog relatief laag en meestal lager dan de netto te betalen hypotheekrente. Eigen geld loont dus.

Slot, hoeveel hypotheek krijgt u?

De rekentool geeft een eerste indicatie. Het geeft u ook een indruk van hoe ver u gaan kunt en waar uw grens ligt. Daarna komen de vervolgvragen en de afronding van de hypotheekaanvraag. Vraag altijd voldoende offertes aan, voordat u een besluit neemt. Het zal duidelijk zijn dat hoe meer inkomen u heeft en hoe kredietwaardiger u bent, de rente lager zal zijn en het bedrag van de maximaal haalbare lening hoger is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De buitenland hypotheek van ABN AMRODe buitenland hypotheek van ABN AMRODe buitenland hypotheek van ABN AMRO is een Nederlandse hypotheek voor een woning in het buitenland voor wie in Nederlan…
Combinatiehypotheek: vorm de ideale hypotheekCombinatiehypotheek: vorm de ideale hypotheekDe meeste mensen die voor 2013 een hypotheek afsloten, hebben gekozen voor een combinatie van hypotheken. Zo heeft vrijw…
Met 250 per maand uw aflossingsvrije hypotheek aflossenMet 250 per maand uw aflossingsvrije hypotheek aflossenDoor maandelijks een bedrag vrij te maken voor het extra aflossen van uw hypotheek, kunt u ook uw aflossingsvrije hypoth…
Aflossingsvrije hypotheek omzetten geeft hogere lastenAflossingsvrije hypotheek omzetten geeft hogere lastenDe goedkoopste hypotheekvorm is de aflossingsvrije hypotheek. Het is niet de beste hypotheekvorm want er vinden gedurend…

Reageer op het artikel "Hypotheek online hypotheek berekenen met rekentool"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-05-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrenteaftrek
Schrijf mee!