InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Redenen om niet extra af te lossen op hypotheek

Redenen om niet extra af te lossen op hypotheek

Redenen om niet extra af te lossen op hypotheek Er zijn meerdere goede redenen te bedenken om tussentijds extra af te lossen op de hypotheek. Aan de andere kan zijn er ook meerdere goede redenen om niet extra af te lossen. In dit artikel treft u de redenen aan om niet extra af te lossen op uw hypotheek. Vanaf het moment dat de huizenprijzen zijn gaan zakken in 2009, besluiten steeds meer huizenbezitters om extra af te lossen op de hypotheek. Dit is vooral verstandig in het geval de hypotheekschuld hoger is dan de waarde van het huis. Door extra af te lossen wordt voorkomen dat een huis niet te verkopen is. Niet in alle gevallen is het verstandig om extra af te lossen.

Niet aflossen, maar sparen

De betaalde hypotheekrente is (onder voorwaarden) aftrekbaar van het inkomen. Extra aflossingen zijn niet aftrekbaar en verlagen de aftrekbare hypotheekrente. Afhankelijk van de hoogte van de spaarrente kan het onverstandig zijn om spaargeld te gebruiken om de hypotheek extra mee af te betalen. Stel, u ontvangt 3,25 procent aan spaarrente. De hypotheekrente bedraagt 4,25 procent. De betaalde hypotheekrente kunt u aftrekken tegen een belastingtarief van 42 procent. Een eenvoudige berekening leert dat sparen een groter financieel voordeel geeft.

Extra aflossingen komen in de bijleenregeling

Indien u geen ander huis gaat kopen is de overwaarde uit het huis vrij te besteden, bij het kopen van een ander huis bent u verplicht om het bedrag opnieuw te investeren in de nieuw aan te kopen huis. Laat u dit achterwege? Dan is de hypotheek voor de nieuwe woning niet volledig aftrekbaar van het inkomen. Een in het huis geïnvesteerd bedrag is dus zelfs na verkoop van het huis niet vrij te besteden in het geval u weer een huis gaat kopen.

Aflossen verlaagd het fiscaal voordeel

Door extra af te lossen verlaagt u uw fiscaal voordeel. Door de mogelijkheid om de hypotheekrente van het inkomen af te trekken, worden huizenbezitters aangemoedigd om schulden te houden. Om deze reden wordt de aflossing van de hypotheekschuld in veel hypotheekvormen doorgeschoven naar de einddatum van de hypotheek.

Door de werking van inflatie vormt een hypotheekschuld later een kleiner probleem

Door inflatie wordt geld in de loop der jaren steeds minder waard. Een hypotheek van 200.000 is op dit moment een hoog bedrag, maar door inflatie zal na een periode van dertig jaar het geen indrukwekkend bedrag meer zijn voor een huis.

Extra opbouw in de aan de hypotheek gekoppelde spaarvorm

U kunt beter extra vermogen opbouwen in de aan de hypotheek gekoppelde spaarvorm in plaats van extra aflossen. Op deze manier houdt u het fiscaal voordeel namelijk maximaal. U moet er wel op letten dat er op einddatum niet meer wordt uitgekeerd dan de af te lossen hypotheekschuld. Het opgebouwd kapitaal is namelijk onder voorwaarden belastingvrij. Eén van de voorwaarden is dat de uitkering uit de polis niet hoger is dan de hypotheekschuld.

U moet een extra storting in de aan de hypotheek gekoppelde kapitaalverzekering of spaarrekening (banksparen) wel eerst bespreken met uw hypotheekadviseur. U mag namelijk niet onbeperkt extra stortingen verrichten in de gekoppelde spaarvorm.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Redenen om niet extra af te lossen op hypotheek"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 12-09-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!