InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Koopwoning tijdelijk verhuren? Zo doe je dat!

Koopwoning tijdelijk verhuren? Zo doe je dat!

Wanneer je al een nieuwe woning hebt gekocht maar het voorlopig niet wil lukken om je oude huis verkocht te krijgen kan dat heel vervelend zijn. Het kan dan een oplossing zijn om je oude woning tijdelijk onder te verhuren, zodat je niet met dubbele maandlasten zit opgescheept. Nu roept iedereen dat wel telkens maar daarmee is het verhuren van een koopwoning nog niet simpel. In dit artikel wordt begrijpelijk en stap voor stap uitgelegd hoe je je huis kunt onderverhuren, totdat het verkocht is. Wat moet je doen, wanneer je huidige woning al langere tijd te koop staat en je hebt al een nieuw huis gekocht? Nu de huizen vaak langer te koop staan en niet altijd opbrengen wat de eigenaars hopen, komt dit dikwijls en helaas zelfs steeds vaker voor. Het verhuren van de oude woning kan in dit geval een optie zijn maar is niet altijd eenvoudig. Waar moet je aan denken als je wilt gaan verhuren?

Wat zijn de voordelen van het verhuren van een koopwoning?

Wanneer je op twee huizen hypotheek moet betalen zijn de maandlasten aanzienlijk. Wanneer je een huurder in je huis laat wonen, brengt die geld binnen en kun je de situatie die is ontstaan langer volhouden. Zo kun je bijvoorbeeld voorkomen dat je je huis moet gaan "afprijzen" om het maar verkocht te krijgen en kun je het je veroorloven om wat langer geduld te hebben zonder dat je in de knel komt met de woonlasten van het nieuwe huis. Huur is onbelast en dus kan er aardig wat compensatie binnenkomen voor je bestaande hypotheek.

Wat zijn de nadelen van het onderverhuren van een huis?

Minder inkomsten door wegvallen van het recht op verhuisregeling

Wanneer je gaat verhuren is de verhuisregeling niet meer van toepassing. Met deze regeling mag je, als je oude woning nog niet is verkocht, voor maximaal drie jaar de rente van alletwee de hypotheken van de belasting aftrekken. Als je kiest voor verhuur van het huis mag je hier geen gebruik meer van maken. Het is dus zeker zinvol om te kijken wat je binnen zou krijgen aan huur en wat je aan de andere kant zou verliezen door wegvallen van het recht op de verhuisregeling.

Niet vertrekkende huurders door de wet op huurbescherming
Een huurder is geen meubelstuk, dat je wegdoet wanneer het jou uitkomt. Voor jou is het belangrijk dat de huurder ook weer tijdig vertrekt zodat je het huis aan een nieuwe eigenaar kunt overdragen. Maar wat gebeurt er als de huurder vindt dat hij eigenlijk een prima thuis voor langere tijd heeft gevonden in jouw oude woning?

In Nederland worden huurders en onderhuurders beschermd door een speciale wet (huurbescherming), waardoor het heel erg moeilijk is om een huurder te dwingen weg te gaan, wanneer je dat zou willen. Alleen een huurcontract is geen afdoende oplossing. Ondanks een contract en daarin afgesproken voorwaarden voor de termijn van de verhuur van de woning kan een huurder weigeren om het huis te verlaten. Een min of meer permanente verhuur is dus geen verstandige zet maar daarmee is er nog wel ruimte voor tijdelijke verhuur van je woning.

Hoe pak je tijdelijke verhuur van je woning nu precies aan?

Om te voorkomen dat je in de geschetste situatie terecht komt, kan de gemeente uitkomst bieden. Op basis van de zogenaamde wet van leegstand, kan de gemeente namelijk toestemming verlenen in de vorm van een vergunning om een huis op tijdelijke basis te verhuren. Je verhuurt het huis dus, omdat je een nieuw huis hebt gevonden om in te wonen en om in de tussentijd te voorkomen dat het leegstaat.

Onder deze condities is de verhuur altijd tijdelijk en kan een huurder zich niet beroepen op de huurbescherming. Als je een vergunning voor tijdelijke verhuur aanvraagt bij de gemeente, wordt een maximum huurprijs vastgesteld. De maximale duur van de vergunning is twee jaar maar verlenging is meerdere keren mogelijk.

Waar moet je zeker op letten: Checklist voor tijdelijke verhuur

  • Ga na bij de hypotheekverstrekker of er een clausule in de hypotheekvoorwaarden staat dat je niet mag verhuren
  • Overleg met je verzekeringsmaatschappij of verhuur eventueel consequenties heeft voor opstal en inboedel premies
  • Vraag een vergunning aan bij de gemeente voor tijdelijke verhuur conform de leegstandswet
  • Weeg de huurinkomsten af tegen het verlies van de vergoeding in het kader van de verhuisregeling
  • Houd er rekening mee dat je, ook al woon je zelf niet meer in het huis, nog steeds plichten hebt wanneer het gaat om kosten voor onderhoud en/of schade
  • Besluit of je gemeubileerd of ongemeubileerd wilt gaan verhuren
  • Denk goed na over of, tegen welke voorwaarden en voor hoe lang je wilt gaan verhuren
Gerelateerde artikelen
Woning tijdelijk verhurenDe Leegstandwet geeft de mogelijkheid om uw woning tijdelijk te verhuren. Voor het tijdelijk verhuren van de woning geld…
Woning tijdelijk verhurenWoning tijdelijk verhurenHet tijdelijk verhuren van een koopwoning om dubbele hypotheeklasten te compenseren, is niet zo eenvoudig als het lijkt.…
Huurbeding in hypotheekakte? Huis ontruimd, ook bij AirbnbHuurbeding in hypotheekakte? Huis ontruimd, ook bij AirbnbU kunt een verbod tot verhuur hebben. Door het huurbeding in de hypotheekakte kunnen huurders in 2018 op straat worden g…
Is het slim om uw huis te verhuren?Is het slim om uw huis te verhuren?Al een huis gekocht en de oude woning nog niet verkocht? De woning die in de verkoop staat verhuren lijkt een aantrekkel…
Wat is huurbescherming?Huurbescherming is bedoeld om huurders te beschermen tegen de mogelijkheid van het opzeggen van het huurcontract door de…
Bronnen en referenties
  • Vereniging Eigen Huis: Dossier tijdelijke verhuur
  • VROM: Leegstandswet biedt mogelijkheid tot tijdelijke verhuur

Reageer op het artikel "Koopwoning tijdelijk verhuren? Zo doe je dat!"

Reacties

Porras, 06-09-2012 21:06 #19
Mijn dochter is een jaar geleden voor haar werk naar Lissabon verhuisd. Haar koop appartement staat langer dan een jaar te koop zonder succes. In Lissabon heb zij ook moeten huren, en de rente hier is ook niet meer aftrekbaar. Als het verkopen nu zou lukken dan nog zou ze met een hoge rest schuld achter blijven dus lijkt het ons beter om tijdelijk te verhuren, tot de markt aantrekt, maar de Rabobank wil geen toestemming voor geven.
Moeten wij ons erbij neerleggen?
Wat kunnen wij nog doen?

Koos van Tol, 29-08-2012 18:13 #18
Ik ben voor ongeveer een jaar het land uit. Gedurende deze periode wil ik mijn zusje in mijn appartement laten wonen. Waar moet ik rekening mee houden en mag dat zo maar van de hypotheekverstrekker, gemeente en verzekeraar?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Esther Duifhuizen, 26-06-2012 18:57 #17
Wij willen graag voor een aantal jaar naar Engeland verhuizen. Misschien zelf emigreren. Wij hebben een koophuis sinds vorig jaar en willen zeker niet verkopen. Weet iemand wat mijn mogelijkheden zijn? Ik vind op het net nogal tegenstrijdige berichten. Alvast bedankt.
Groet Esther

Lisa, 21-05-2012 15:50 #16
Ik ben op zoek naar een woning die te huur staat onder de leegstaandewet, omdat ik iets tijdelijk zoek en vroeg me af waar ik die kan vinden? Ik woon op het moment in Engeland en moet vanwege familie weer terug naar Nederland komen. Kan iemand me helpen? Vriendelijke groet Lisa

Peter Edelaar, 14-05-2012 22:47 #15
Hier wat uitleg over verhuur van koopwoningen die leeg staan. Onder de nieuwe leegstandwet (sinds begin 2012) mag je je woning verhuren zonder dat de huurders huurrechten opbouwen. Om dit te mogen doen dien je wel eerst een vergunning bij de gemeente aan te vragen en toestemming van je hypotheekverstrekker te krijgen. Deze vergunningen zijn zeer belangrijk omdat je anders niet onder de leegstandwet verhuurt, maar een normale huurovereenkomst sluit. Je kan 100x tijdelijk in het huurcontact zetten, maar alleen een huurovereenkomst onder de leegstandwet is rechtsgeldig. Bij elk ander soort huurovereenkomst bouwen de huurders huurrechten op en dat wil je echt niet. Wat de hypotheekrenteaftrek aan gaat, die komt (helaas) te vervallen, maar de huurinkomsten zijn daarentegen weer onbelast. Bij verhuur gaat de woning fiscaal gezien van box 1 naar box 3. Box 3 = bezittingen - schuld = eigen vermogen waarover elk jaar 1, 2% belasting moet worden betaald (buiten de belastingvrije drempel van 20.00 euro of het dubbele bij fiscaal partners). Wanneer er nog een flinke hypotheek op de woning rust is verhuur dus aantrekkelijk. Bij veel eigen vermogen, al dan niet in de woning, wordt dit dus oninteressant omdat er over de overwaarde 1, 2% belasting betaald moet worden. Het bedrijf Leeghuis is in deze materie gespecialiseerd en kan je goed voorzien van advies, ook als verhuur niet interessant is.

F_1978, 10-04-2012 22:13 #14
Ik heb een koopwoning welke enige tijd te koop staat. Een koppel wil mijn woning graag kopen, maar krijgen de hypotheek nog niet rond (over een half jaar zullen hun inkomsten stijgen en lukt de hypotheek wel) Nu wil ik mijn woning aan dit koppel verhuren, zodat ze mijn woning over een half jaar kunnen kopen. Ikzelf ga naar een HUURwoning en ik zou graag willen weten of ik nog steeds mijn hypotheekrente fiscaal kan aftrekken.

Yvonne, 02-04-2012 19:55 #13
Hoe zit het belastingtechnisch bij korte verhuur met leegstandsvergunning? Ik heb bij de belastingtelefoon eens nagevraagd, en daar vertelden ze me dat ik 70% belasting moet betalen over de huur die ik ontvang! Volgens mij wist ze er niet al teveel van want het kwam er allemaal nogal twijfelachtig uit. Moeten de huuropbrengsten worden opgegeven bij de jaarlijkse aangifte? Ervan uitgaande dat de belastingdienst op de hoogte is gesteld dat het er voor die woning geen aanspraak meer wordt gemaakt van de hypotheekrente aftrek. Het is namelijk heel leuk als de gemeente de huur bepaald, maar als je dan ook nog eens een groot deel kwijt bent aan belasting, dan helpt het niet echt om het tijdelijk te verhuren lijkt me. Zeker als je bedenkt dat je zelf voor de kosten van onderhoud e.d. op moet draaien, en je hier dus ook een reservering voor moet doorberekenen in de huur.

Hoe zit het verder met stook- en servicekosten die bij vele appartementen geheven worden omdat ze een centraal gestookt systeem hebben. Mogen deze stook- en servicekosten bij tijdelijke verhuur aan de tijdelijk huurder worden doorberekend? Reactie infoteur, 03-04-2012
De site van de belastingdienst geeft aan dat je op vermogen zoals een tweede woning of spaargeld geen inkomsten hoeft aan te geven zoals bijvoorbeeld spaarrente maar ook eventuele huuropbrengsten. Wel geldt het pand zelf als vermogen en hier betaal je net als over je spaargeld belasting over in Box 3. Maar dat gaat dus niet om enorme bedragen zoals 70% van de huuropbrengsten. Natuurlijk kun je bepaalde kosten doorberekenen in de huurprijs, leg dit dan vast in het huurcontract.

Alfred Croes, 29-02-2012 21:17 #12
Wij kopen alle woningen die interessant zijn voor ons, we spreken nu de verkoopprijs af en wij betalen u in 5 jaar, we nemen tot die tijd de kosten van uw huis op ons.
We kopen uw huis op papier en uw kosten zijn gedekt die maken wij maandelijks over en over 5 jaar de nu vastgelegde koopprijs.
Voor meer informatie PM mij.

Gwen, 30-01-2012 12:35 #11
Ik heb een woning die ik eigenlijk wil verkopen. Als ik dit nu doe hou ik een behoorlijke restschuld over. Dit is voor mij dus geen optie. Ik wil mijn huis gaan verhuren en zelf anti kraak gaan wonen. Is dit mogelijk?

D. Dissel, 22-01-2012 13:34 #10
Ik heb ons huis voor een half jaar verhuurt met gemeentelijke huur bescherming
wat gebeurt er als de inbouw koelkast vaatwasssen combi oven kapot gaan nu 4 jaar oud
wie moet dat betalen de gebruiker of de verhuurder
cv ketel zit onderhouds contract op

Kevin, 26-12-2011 18:01 #9
Hallo ik heb huis gekocht in buurt wat me naar 2 jaar niet meer bevalt de prijs die ik voor mij huis moet krijgen krijg ik nu langer niet meer nu met die huisenmark maar kan ik me huis verhuren en dat ik gewoon mij me vriendin ga in woonen is dat gw mogeleijk

mvr kevin maassen

Sadhoe, 03-10-2011 21:29 #8
Mijnheer ik heb een woning gekocht en ondertekent dat dit niet zo als kamer verhuur mag zijn.Nu is zo dat ik een vriend heb die ook bij mij inwoont en een nicht van mij woont ook.We wonen met 4 personen mijn zoon mijn vrien en mijn nicht.Valt dit onder kamer verhuur natuurlijk betaald mijn nicht gas water en licht en ik betaal de hypotheek en mijn vriend doet het onder hooud en boodschappen. Als we zo leven is dit sprake van kamer vehuur?

Yves, 31-08-2011 11:39 #7
Hallo. Momenteel woon ik samen met mijn vriendin in mijn koopwoning. We willen eigenlijk samen een woning kopen. Het is nu redelijk moeilijk mijn huis zonder verlies te verkopen. Als ik mijn husi verhuur, kom ik dan nog in aanmerking voor een nieuwe hypotheek?

Dicky, 10-08-2011 21:32 #6
Ik heb een koopwoning en wil bij mijn vriend gaan wonen, mijn zoon wil mijn huis huren. wat moet ik doen.?

Ed, 28-06-2011 23:04 #5
Ik heb een koophuis. Ik ga met mijn vriendin wonen in een andere stad, dan betalen we samen de huur van haar huurwoning. Ik wil voorlopig mijn huis niet verkopen, want ik weet natuurlijk niet hoe het zal gaan. Kan ik mijn koophuis tijdelijk (bv 2 jaar) verhuren? mag ik dan bij verhuur van mijn huis wel de hypotheekrente blijven aftrekken? Hoe regel ik het goed als ik later zelf in mijn eigen huis weer wil wonen of mijn huis wil verkopen?

Eva, 06-05-2011 21:18 #4
Situatie: ik heb zelf een koopwoning, maar ga bij mijn vriend wonen. Hier betaal ik huur/bijdrage in zijn kosten (koopwoning). Ik hoef dus geen tweede hypotheek af te sluiten. Mijn woning staat te koop, maar er is geen belangstelling. Ik heb nu misschien een huurder gevonden. Vraag: Als je nieuwe (tweede) huis geen koopwoning is, mag je dan bij verhuur van het eerste huis wel de hypotheekrente blijven aftrekken?

Piet Galuit, 12-11-2010 21:51 #3
Ik zie verhuren niet zo zitten. Maar is het ook mogelijk om een neef er in te laten wonen zonder dat daar kosten voor hem aan verbonden zijn? Voor de periode van 1 jaar. Kan hij dan wel ingeschreven worden bij de gemeente? Reactie infoteur, 13-11-2010
Je mag iemand laten inwonen maar zodra er sprake is van overdracht van huur ontstaat er gewoonterecht. Iemand krijgt dan het recht op bewoning en dat mag meestal niet van je hypotheekverstrekker.

De reden hiervoor is dat de bank recht heeft op de verkoop van je woning als je in gebreke zou blijven bij het betalen van de hypotheek. Wanneer de woning zou moeten worden verkocht blijft het huurrecht in stand en dit verlaagt de mogelijke verkoopprijs van de woning in kwestie (koop breekt geen huur).

Hans Zevenbergen, 15-10-2010 10:44 #2
Zijn er hypotheekverstrekkers die geen clausule insluiten met betrekking tot verhuur? Van mijn huidige hypotheekverstrekker mag ik niet verhuren, alle goede bedoelingen of overheidsadvies ten spijt, waardoor ik een overbruggingskrediet aan moet gaan. Dit betekent extra winst voor de bank en mijn geld verdampt langzaam. Als er hypotheekverstrekkers zijn die tijdelijke verhuur toelaten, kan ik overwegen mijn hypotheek over te sluiten. Dat is goedkoper dan aangaan van extra krediet. Graag uw reactie hierop. Reactie infoteur, 15-10-2010
Wanneer je zelf niet in je huis woont, kun je het zelfs als een hypotheekverstrekker dit verbiedt verhuren, wanneer je een beroep doet op de zogenaamde leegstandswet. Je mag dan dus verhuren, nog steeds met een vergunning van de gemeente, omdat het huis anders zou verwaarlozen.

Verder zijn er natuurlijk hypotheekverstrekkers, die verhuur niet verbieden. Oversluiten is zeker een optie in dat geval, lees hiervoor:

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/61836-hypotheek-oversluiten-berekenen-kosten-boete-en-baten.html

Angelique Snijders, 14-09-2010 08:57 #1
Ik heb een vraag. Mag je ook je nieuw aangekochte woning onderverhuren en in je oude koophuis blijven zitten tot het verkocht is? Gelden hiervoor dezelfde regels als hierboven vermeld staan?

Met vriendelijke groet,

Angelique Snijders Reactie infoteur, 14-09-2010
Voor onderverhuur gelden altijd specifieke voorwaarden. Die zijn hetzelfde voor al je onroerend goed in persoonlijk eigendom. Er is technisch gezien geen verschil tussen de beide woningen, want ze zijn beide jouw eigendom. Oftewel: Deze constructie zou mogelijk moeten zijn mits je aan de gestelde voorwaarden voor onderverhuur voldoe

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 01-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 19
Schrijf mee!