InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Gevolgen gedwongen verkoop van een huis

Gevolgen gedwongen verkoop van een huis

Indien huizenbezitters de maandelijkse hypotheeklasten niet meer kunnen dragen, moeten er maatregelen getroffen worden. Zolang betalingen uitblijven, dreigt een gedwongen verkoop van het huis. Bij gedwongen verkoop gaat een huis minder opleveren dan bij reguliere verkoop. Bij gedwongen verkoop weten de kopers namelijk dat ze waarschijnlijk niet meer hoeven te bieden dan 20 tot 40 procent onder de marktwaarde. Woningcijfers.nl heeft onlangs uitgezocht wat het effect is van gedwongen verkoop op de verkoopprijs van het huis. Het bleek dat een huis gemiddeld 33.000 minder opbracht. In het onderzoek is gekeken naar 500 huizen die verkocht zijn op een executieveiling. Het is voor de huizenbezitters verstandiger om bij financiële zorgen, waar ze niet meer uit gaan komen, zelf het huis te verkopen. Dit om te voorkomen dat het huis verkocht gaat worden onder het hypotheekbedrag. Resterende hypotheekschulden zijn namelijk voor de huizenbezitters.

Wie profiteert van een gedwongen verkoop?

Een gedwongen verkoop van het eigen huis is een uiterst middel van de hypotheekbank om geïnvesteerd geld (de hypotheek) terug te ontvangen. Helaas resteren er vaak restschulden omdat de opbrengst niet voldoende hoog is. De bank heeft zelf dus weinig baat bij een gedwongen verkoop. De restschuld zal door de meeste schuldenaren niet terugbetaald worden, omdat ze niet over het geld beschikken. Diegene die het huis koopt bij de gedwongen verkoop is de enige die profiteert van deze manier van verkopen van een huis.

Wanneer kan de bank overgaan tot gedwongen verkoop?

In vrijwel alle bij de notaris gepasseerde hypotheekakten staat dat de bank het huis kan verkopen onder bepaalde voorwaarden. Hierdoor is er geen rechtelijke uitspraak nodig om hiertoe over te gaan. Indien dit niet in de hypotheekakte staat moet er eerst een uitspraak van de rechter worden afgewacht. Gedwongen verkoop zal niet gebeuren na een achterstand zonder dat u als huisbezitter niet meerdere keren op de openstaande bedragen bent gewezen. Na herinneringen en aanmaningen gaat de bank een deurwaarder inschakelen. Hij kan u vervolgens u uit uw woning plaatsen.

Financiële problemen aankaarten bij de bank

Voor de meeste mensen is een gedwongen verkoop geen verrassing. De gezinnen weten over het algemeen wat er kan gaan gebeuren bij het uitblijven van betalingen. Het is voor deze gezinnen verstandig om vroeg aan de bel te trekken bij de hypotheekbank. Ze kunnen op deze manier de situatie uitleggen en de mogelijkheden bespreken met betrekking tot de hypotheek. De bank kan met een betalingsregeling komen om verdere problemen voor te zijn. Het heeft geen zin om bij een dreigende uitzetting nog in de onderhandeling te treden met de bank.

Alternatief: het huis zelf verkopen

Indien de verwachting is dat de financiële problemen niet op te lossen zijn, kunnen de huizenbezitters beter beslissen om het huis zelf al in de verkoop te zetten. Een reguliere verkoop levert namelijk een hogere prijs op. Indien er wel overwaarde is de woning zit, kan deze gebruikt worden om de schulden volledig in te lossen.

De volmacht

De banken hebben ook ingezien dat een executieverkoop ook de nodige nadelen bevat. Er bestaat een omstreden mogelijkheid om te werken met een onherroepelijke volmacht voor de verkoop van het huis. Via de notaris kan de schuldenaar de bank volmacht worden gegeven om op deze manier het huis gewoon regulier te kunnen verkopen, maar met een onherroepelijke volmacht voor de bank.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gevolgen gedwongen verkoop van een huis"

Reacties

Ben, 15-12-2017 08:08 #2
Ik heb een vraag: de bank gaat gedwongen mijn huis verkopen op 14 januari 2018, hoelang mag ik dan nog in de woning blijven? en per wanneer moet ik eruit zijn?
ik hoop dat er iemand is die mij daar antwoord op kan geven.

Paul van den Hoek, 09-08-2011 16:40 #1
Kan iemand iets zeggen over de kosten voor de eigenaar van de woning welke gedwongen verkoop met zich meebrengt?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 11-08-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 2
Schrijf mee!