InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Financiering restschuld eigen woning

Financiering restschuld eigen woning

Financiering restschuld eigen woning Sinds 1 januari 2015 zijn de regels voor de renteaftrek van restschulden en de schenkingsvrijstelling bij restschulden van de eigen woning veranderd. Wanneer er gesproken wordt over een restschuld is het belangrijk om te weten of het gaat om een fictieve restschuld of om een reële restschuld. Stel dat je je huis wilt of moet verkopen wat zijn de mogelijkheden als de hypotheekverstrekker de reële restschuld niet wil financieren en hoe zit het met de kwijtschelding van de restschuld bij een huis gekocht met de Nationale Hypotheek Garantie (NHG)?

Restschuld sinds 1 januari 2015

Sinds 1 januari 2015 zijn de regels voor de renteaftrek van restschulden en de schenkingsvrijstelling bij restschulden van de eigen woning aangepast.

Wat is een restschuld?

Een restschuld ontstaat als je hypotheekschuld hoger is dan de actuele waarde van je huis (wordt ook wel ‘huis staat onder water' genoemd). Op zich hoeft dit geen probleem te zijn als je in het huis blijft wonen en de hypotheek netjes blijft aflossen. De restschuld is dan in feite fictief.

Reële restschuld

Wanneer je echter de woning verkoopt en de woning niet genoeg op brengt om de hypotheek af te lossen ontstaat er een reële restschuld.

Regels restschuld eigen woning sinds 2015

Sinds 1 januari 2015 worden de volgende regels met betrekking tot de restschuld van de eigen woning aangepast.

Renteaftrek restschulden

De renteaftrek voor restschulden wordt per 1 januari 2015 15 jaar (dit was 10 jaar).

Schenkingsvrijstelling restschulden

De schenkingsvrijstelling voor restschulden van voor 29 oktober 2015 vervalt per 1 januari 2015. Daarnaast wordt ook de schenkingsvrijstelling per 1 januari 2015 aangepast.

Financiering restschuld

De financiering van de restschuld mag meegenomen worden in een nieuwe hypotheek, maar hypotheekverstrekkers zijn hiertoe niet verplicht. Of het mogelijk is om de financiering van de restschuld mee te kunnen nemen in de nieuwe hypotheek hangt af van de persoonlijke situatie. De hypotheekverstrekker zal berekenen of het mogelijk is de extra kosten van de rente en aflossing van de restschuld te kunnen financieren naast de kosten van de rente en aflossing van de nieuwe eigen woning. Uiteraard is er niet altijd sprake van een nieuwe eigen woning. Het gaat dan enkel om financiering van de restschuld en ook daarbij zijn hypotheekverstrekkers zeer kritisch. Het financieren van de restschuld bij verkoop van de woning is lang niet altijd even gemakkelijk. Het is één van de redenen waarom het soms niet lukt om een woning te verkopen. De prijs die gevraagd moet worden, omdat er anders een restschuld ontstaat, ligt dan te hoog en zorgt ervoor dat het huis niet verkocht kan worden.

Restschuld en maximale hypotheek

Per 1 januari 2015 mogen de hypotheekverstrekkers een maximale hypotheek verstrekken van 103% van de actuele woningwaarde. De restschuld staat echter buiten dit bedrag. Bij restschulden mogen hypotheekverstrekkers over dit percentage heen gaan, maar vaak gebeurt dit niet.

Wat als de hypotheekverstrekker de restschuld niet wilt financieren?

Als de hypotheekverstrekker de restschuld niet wilt financieren zijn er een aantal mogelijkheden;
  • Niet verhuizen/verkopen
  • Indien mogelijk extra aflossen waardoor de restschuld afneemt
  • De restschuld financieren met een persoonlijk lening of een doorlopend krediet
  • De restschuld financieren met geleend geld van familie en/of vrienden

Kwijtschelding restschuld door NHG

Wanneer je huis gekocht is met Nationale Hypotheek Garantie (NHG), is het onder strikte voorwaarden mogelijk dat zij de restschuld kwijtschelden bij gedwongen verkoop.

Lees verder

© 2014 - 2019 Informeren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is rente herfinanciering restschuld in 2019 nog aftrekbaar?Is rente herfinanciering restschuld in 2019 nog aftrekbaar?Wie zijn eigen woning met restschuld verkoopt, heeft sinds 2012 mogelijk recht op de aftrek van de rente op de restschul…
Restschuld 2018 en 2019 financierenRestschuld 2018 en 2019 financierenOok met een restschuld kunt u in 2018 en 2019 een andere woning kopen met Nationale Hypotheekgarantie. Dit is de manier…
Hoge rente restschuld fiscaal aftrekbaarHoge rente restschuld fiscaal aftrekbaarIs uw huis nog met een restschuld verkocht en financiert u de restschuld, dan is de rente op de schuld wellicht aftrekba…
Het meefinancieren van een restschuldHet meefinancieren van een restschuldAls gevolg van de financiële crisis is de waarde van de woningen in Nederland gedaald. Deze daling zorgde ervoor dat vee…
Restschuld als fiscale aftrekpost (nieuwe regels)Restschuld als fiscale aftrekpost (nieuwe regels)Is er een restschuld van uw hypotheek bij verkoop van uw eigen woning, dan staat de hypotheek onder water bij de bank. W…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl (6 oktober 2014)
  • www.eigenhuis.nl (6 oktober 2014)
  • ’Soepel op papier stroef in de praktijk’ door Anton van Tuyl (Eigen Huis Magazine, oktober 2014)
  • www.restschuldinfo.nl (6 oktober 2014)

Reageer op het artikel "Financiering restschuld eigen woning"

Infoteur: Informeren
Laatste update: 11-08-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Eigen huis
Schrijf mee!