InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > De BKR-hypotheek

De BKR-hypotheek

De BKR-hypotheek Steeds meer mensen hebben schulden en zelfs een negatieve BKR beoordeling. Deze mensen kunnen niet of moeilijk een normale hypotheek afsluiten, omdat banken hen het geld niet willen lenen. Hierdoor moeten zij meestal naar specialistische hypotheekverstrekkers. Enerzijds een uitkomst, omdat op deze manier toch een hypotheek (een zogenaamde BKR-hypotheek) afgesloten kan worden, anderzijds moet er meestal wel een hogere hypotheekrente betaald worden, terwijl deze mensen toch al schulden hebben. In 2007 bleken al zo’n 600.000 mensen een negatieve beoordeling bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) te hebben. Dit aantal zal naar verwachting alleen maar stijgen de komende jaren, omdat de registratie van betalingsachterstanden steeds sneller gaat en simpelweg omdat meer mensen in financiële problemen komen. Een negatieve BKR beoordeling heeft onder andere tot gevolg dat men geen (of zeer moeilijk) via de normale weg bij een bank een hypotheek af kan sluiten.

Negatieve BKR registratie

Een negatieve BKR registratie wordt gegeven als er ooit op een lening betalingsachterstand is ontstaan. Deze registratie blijft vijf jaar van kracht, en in veel gevallen zijn de personen in kwestie niet eens op de hoogte. Veel voorkomende oorzaken van een negatieve registratie, zijn niet betaalde telefoonrekeningen, echtscheidingen, en uiteenlopende betalingsmisverstanden. Soms gaat het maar om enkele Euro’s, waardoor men niet direct doorheeft dat men een negatieve notering krijgt. De gevolgen van zo’n kleine betalingsachterstand zijn echter groot; men kan geen hypotheek meer afsluiten.

Toch een hypotheek afsluiten

Inmiddels zijn er veel hypotheekaanbieders welke ook hypotheken verstrekken aan mensen die normaal als risicovol zouden worden bestempeld. Hierbij lijkt een negatieve BKR registratie geen enkel probleem, evenals een onregelmatig inkomen bij zelfstandig ondernemers. Deze hypotheekverstrekkers hanteren meestal een opslag op de hypotheekrente, waarbij over het algemeen geldt: Hoe hoger het risico, hoe hoger de rente. Men kan dan slechts tot een bepaald percentage van de executiewaarde lenen en kan wel tot vier procent extra rente moeten betalen. Ook mensen met een lichte negatieve BKR notering moeten vaak extra hypotheekrente betalen. Deze rente zal weliswaar lager liggen dan bij de ‘zwaardere gevallen’, maar het bedrag kan toch aardig oplopen, waardoor een kleine betalingsachterstand grote kosten kan veroorzaken.

Banken

Omdat steeds meer mensen in de situatie komen dat zij een speciale (BKR-)hypotheek moeten aanvragen, willen banken tegenwoordig weleens iets regelen; het betreft hier namelijk een grote potentiële klantenkring. Banken zeggen dus niet meer per definitie ‘nee’ tegen mensen met een negatieve BKR registratie en veel van hen zeggen ’Naar de hele persoonlijke situatie van mensen te kijken’, in plaats van alleen naar de BKR-code. Voordeel van banken is dat zij meestal geen extra hypotheekrente in rekening brengen. Echter het verstrekken van hypotheken in ‘risicovolle situaties’ blijft een uitzondering en het blijft aan de regionale en lokale banken om de persoonlijke situaties van klanten in te schatten en op basis daarvan een beslissing te maken. Veel aanvragen worden dan ook nog altijd afgekeurd (zelfs bij de speciale hypotheek verstrekkers blijkt nog zo’n veertig procent van de aanvragen afgekeurd te worden), omdat de financiële risico’s te groot zijn.

BKR-hypotheek als laatste redmiddel

In feite is het niet eerlijk dat mensen met een kleine betalingsachterstand geen normale hypotheek kunnen afsluiten en daardoor aangewezen zijn op een dure BKR-hypotheek, zo vindt ook de Consumentenbond. Op deze manier kan een kleine schuld ontzettend veel gaan kosten. Dit, terwijl men vaak zelf niet eens afwist van de negatieve registratie, of een aanwijsbare reden had om een rekening niet te betalen (bijvoorbeeld om druk uit te oefenen, of omdat er fouten zijn gemaakt). Banken zullen bij lichte gevallen wellicht coulance tonen en het is ook aan te raden om hier een beroep op te doen, aangezien dit waarschijnlijk tot een lager rentepercentage zal leiden en daardoor veel kosten zal besparen. Lukt het bij de bank niet om een hypotheek af te sluiten, dan kan altijd nog gekozen worden voor een BKR-hypotheek.
© 2009 - 2018 Sportler, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
SNS plafondrente hypotheekSNS plafondrente hypotheekProfiteer van de plafondrente hypotheek in 2018. De plafondrente betekent een lagere hypotheekrente en u wordt niet verr…
Hypotheek met variabele rente wordt duurderHypotheek met variabele rente wordt duurderLet op de hypotheek met een variabele rente in 2017 en 2018, want die wordt mogelijk duurder door een belangrijke aanpas…

Reageer op het artikel "De BKR-hypotheek"

Reacties

Sportler (infoteur), 14-09-2009 08:34 #4
Hallo Hoge Huurder,

Wanneer banken je niet kunnen helpen, kun je wellicht terecht bij een andere hypotheekverstrekker, zoals in mijn artikel beschreven. Echter, hier zul je waarschijnlijk wel een hogere hypotheekrente betalen. Als jij werkelijk 950 euro per maand kunt opbrengen voor de huur, moet je inderdaad ook in staat zijn een behoorlijke hypotheek af te kunnen sluiten en te kunnen blijven betalen. Mijn advies: kijk eens buiten de gebaande paden, ga verder dan alleen bij banken te informeren en vraag een onafhankelijke hypotheekadviseur om advies.

Met vriendelijke groet Sportler

Hoge Huurder, 04-09-2009 10:17 #3
Er wordt zoveel reclame gemaakt dat mensen met een BKR notering een hypotheek kunnen krijgen. Nou bijna geen enkele bank wil dat doen. Heb een huur van? 950 dit breng je elke maand weg. Voor dit aflossingsbedrag per maand kan je toch een aardige woning kopen? Waarom is er niemand die kan helpen?

Sportler (infoteur), 10-08-2009 07:42 #2
Hallo Anoniem,

Ik stimuleer in mijn artikel ook niet dat mensen gaan lenen terwijl ze al een schuld hebben, ik beschrijf slechts de BKR-hypotheek en de mogelijkheden die deze hypotheekvorm kan bieden. Vooral mensen die om wat voor reden dan ook een schuld hebben opgelopen van een paar euro en daardoor een negatieve BKR notering hebben gekregen, zouden niet gedupeerd mogen worden. Een schuld van een paar euro (waarschijnlijk wisten ze er niet eens van, of hadden ze een geschil met een leverancier o.i.d. en wilden niet betalen) kan zo veel geld gaan kosten, omdat een dure BKR-hypotheek afgesloten moet worden, wanneer men toch een huis wil kopen. Banken zouden echt even verder moeten kijken dan hun neus lang is in dergelijke gevallen en moeten inzien dat deze mensen echt geen risico vormen wanneer het aankomt op het betalen van de hypotheekrente. Op die manier zouden veel mensen geholpen zijn en toch een normale hypotheek kunnen afsluiten, zonder de extra hypotheekrente te hoeven betalen die veel BKR-hypotheek verstrekkers in rekening brengen…

groetjes Sportler

Anoniem, 04-08-2009 21:42 #1
Geld lenen als je al een schuld open hebt staan lijkt me geen goed idee! Hoewel er altijd mensen zullen zijn die maar een kleine schuld open hebben staan om een bijzondere reden. Zij moeten natuurlijk wel een hypotheek af kunnen sluiten zoals je al beschrijft. Echter mijn mening is: Ga je niet verder in de schulden steken als je je andere schulden niet af kunt/wilt betalen!

Infoteur: Sportler
Gepubliceerd: 27-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 4
Schrijf mee!