InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek afsluiten: betrokken partijen

Hypotheek afsluiten: betrokken partijen

Hypotheek afsluiten: betrokken partijen De aankoop van een huis is een ingrijpende gebeurtenis. Het is waarschijnlijk de duurste aankoop in iemands leven en meestal moet een hypotheek afgesloten worden. Het is aan te bevelen eerst advies in te winnen bij verschillende experts over de waarde van een huis, over de af te sluiten hypotheek en de financiële gevolgen. Dit moet gebeuren bij verschillende partijen, maar wie zijn dat en wat doen ze precies?

Hypotheekadviseur

Voor informatie over hypotheken en de gevolgen voor u, kunt u terecht bij een hypotheekadviseur. Wanneer deze adviseurs aantoonbaar voldoende kennis en ervaring hebben kunnen ze ’Erkend Hypotheekadviseur’ worden. Dit houdt in dat ze door de Stichting Erkenningsregeling Hypotheekadviseurs erkend worden als deskundig hypotheekadviseur. Deze stichting is opgericht door de gezamenlijke hypotheekaanbieders en dient als een soort keurmerk, zodat consumenten weten dat ze een kwalitatief goed advies kunnen verwachten. Hypotheekadviseurs die werken bij verschillende hypothecaire financiers, zoals bijvoorbeeld banken, maar ook assurantietussenpersonen, intermediairs, makelaars en zelfstandige bemiddelaars kunnen allemaal in aanmerking komen voor de erkenningsregeling. Voorwaarde hiervoor is dat de persoon in kwestie alle benodigde diploma’s heeft behaald, voldoet aan alle praktijkvoorwaarden en zich bovendien aan een gedragscode houdt. Wat inhoudt dat de adviseur de Beroepscode van de Stichting Erkenningsregeling Hypotheekadviseurs heeft ondertekend. De titel ‘Erkend Hypotheekadviseur’ is persoonsgebonden, waardoor organisaties het keurmerk niet kunnen krijgen en werknemers niet onterecht als ‘Erkend Hypotheekadviseur’ op pad gestuurd kunnen worden.

Taxateur

Een taxateur bepaald de waarde van een woning door te kijken naar de grootte en ligging van een woning. Verder wordt de globale staat van een woning geanalyseerd, waarbij de bouwtechnische aspecten niet vergeten mogen worden. De rol van taxateur wordt meestal vervuld door een onafhankelijke makelaar, waarbij het overigens niet uitgesloten is dat deze makelaar wel degelijk bij het aan- en verkoopproces betrokken is (geweest). Bij twijfel valt het dan ook altijd aan te bevelen om meerdere taxaties door verschillende makelaars te laten verrichten. Voor de aanvraag van een hypotheek is de koper altijd verplicht een taxatie te laten doen door een onafhankelijke makelaar, wanneer het om bestaande bouw gaat.

Notaris

Formeel is een notaris geen partij bij de overeenkomsten, aangezien deze ambtenaar de overeenkomsten slechts vastlegt. De keuze voor een notaris ligt bij de koper van een huis (aangezien de tarieven van verschillende notarissen erg uiteen kunnen lopen, valt het aan te bevelen goed over deze keuze na te denken). Als openbaar ambtenaar is een notaris door de overheid bevoegd gemaakt om officiële stukken, zoals contracten, testamenten e.d. op te maken. Dit geldt ook voor hypotheken, elke hypotheek welke in Nederland wordt verstrekt, komt langs een notaris.

Fiscus

De fiscus is formeel ook geen partij in de overeenkomsten, maar de aankoop van een huis en het afsluiten van een hypotheek heeft wel degelijk invloed op de hoogte van de te betalen belastingen. De hypotheekrente is namelijk aftrekbaar, wat inhoudt dat dit bedrag van het inkomen afgetrokken mag worden, waardoor minder inkomstenbelasting betaald hoeft te worden. Door het invullen van een aangifteformulier kan het belastingvoordeel een maal per jaar uitgekeerd worden door de Belastingdienst. Dit kan ook iedere maand, maar daarvoor moet een speciaal verzoek ingediend worden. Aangezien Hypothecaire leningen altijd aanzienlijke bedragen zijn, kan het voordeel aardig oplopen, waardoor het zeker de moeite waard is om u goed te laten informeren en hier het maximale uit te halen.
© 2009 - 2019 Sportler, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypotheek afsluiten: betrokken partijen"

Infoteur: Sportler
Laatste update: 31-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!