InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Aannemer failliet garantie

Aannemer failliet garantie

Aannemer failliet garantie Aannemers gaan failliet, ook in 2019 gaan bouwbedrijven failliet. Ook uw aannemer of het bouwbedrijf kan dus failliet gaan. Wat is bij een faillissement nog de garantie van de aannemer waard, bij een verbouwing of het bouwen van nieuwbouw als het werk nog niet klaar is? Neem voor de zekerheid een afbouwverzekering of verbouwverzekering en zorg voor een waarborg. Beperk zo de vele problemen als uw aannemer onverhoopt failliet gaat en laat dit faillissement uw bouwplannen niet in de war sturen. Zorg voor de noodzakelijke garantie en waarborg via Stiwoga en Woningborg en SWK en zorg zo voor voldoende bouwzekerheid. Hoe is de aansprakelijkheid van de aannemer geregeld?

Aannemer voor een nieuwbouwwoning of een verbouwing

Bij het bouwen van een nieuwbouwwoning en een serieuze verbouwing kunt u niet om een goede aannemer heen. De aannemer moet u het werk uit handen nemen en zorgen voor een uitstekende oplevering van de woning. Omdat het om serieuze klussen gaat, is er ook veel geld mee gemoeid. Het betekent vaak een extra hypotheek en bij een nieuwbouwwoning ook extra geld in een bouwdepot. Geld dat u niet wilt kwijt raken.

Aansprakelijkheid van een aannemer

De aansprakelijkheid van een aannemer houdt normaal niet op als bouwproject is afgerond, want ook daarna kunnen gebreken aan het licht komen waarvoor de aannemer aansprakelijk kan worden gesteld. Zeker als er sprake is van ernstige fouten, zichtbare gebreken en onzichtbare gebreken. Ook een te late oplevering kan tot schadeclaims leiden. Tot slot is er vaak ook een meerjarige productgarantie waarop u terug kunt vallen. Maar wat als de aannemer failliet gaat?

Aannemer gaat failliet en wat nu?

Een aannemer wil per bouwfase of misschien ook wel tussentijds van u geld om zijn werk te kunnen doen en het benodigde bouwmateriaal te kopen. Dit kan een bedrag achteraf zijn, maar ook een bedrag vooraf, voordat het werk klaar is. In dat geval vertrouwt u de aannemer geld toe voordat de levering plaats vindt. Maar wat gebeurt er dan met uw geld als de aannemer failliet gaat? Welnu dan bent u uw geld kwijt. U krijgt een vordering op de failliete boedel zoals waarschijnlijk vele andere schuldeisers en moet maar afwachten hoeveel geld daar nog van terug komt. Tenzij u een bouwgarantie koopt. Ook dan kan er financiële pijn optreden, maar toch minder erg.

Extra garantie kopen zodat de klus wordt afgemaakt

U kunt ook in de bouw een garantie kopen en kiezen voor een aannemer met een ingebouwde mogelijkheid tot garantie. Voor zowel de nieuwbouw als de verbouw:
  • U neemt een aannemer met een afbouwgarantie bij nieuwbouw.
  • U koopt een extra verbouwgarantie bij een verbouwing.
  • Bekijk altijd bij welke waarborg instelling de aannemer is aangesloten.

De afbouwgarantie toegelicht

Wie een woning laat bouwen, kiest het beste een aannemer die bouwt met een afbouwwaarborg en is aangesloten bij een garantie instelling:
  • Stiwoga en Woningborg N.V.;
  • De Stichting Waarborgfonds Koopwoningen SWK.

De afgegeven garantie is dan een aanvulling op de koopovereenkomst en aannemingsovereenkomst. Als de aannemer deze garantie in huis heeft en toch failliet gaat tijdens de bouw, dan krijgt u door de Insolventie waarborg de extra kosten in beginsel vergoed en zorgt de waarborgende instantie de afbouw.

De verbouwgarantie toegelicht

Bij een verbouwing kunt u zich ook het beste vooraf indekken tegen de gevolgen van een faillissement van de aannemer. Dit doet u door te kiezen voor een aannemer die is aangesloten bij de Stichting Bouwgarant. Sluit dan een verbouwgarantie af waarmee is gegarandeerd dat desnoods een andere aannemer de verbouwing voltooit. De garantie kost u 0,2 procent van de aanneemsom met een minimum van 100 euro, maar is dat dubbel en dwars waard. De maximale te verzekeren aanneemsom bedraagt 350.000 exclusief btw.

Conclusie gebreken in de bouw als aannemer in 2019 failliet gaat

Ook kan het gebeuren dat het werk niet is uitgevoerd zoals u wilde en verwachtte en dat er bouwgebreken zijn. Ook als uw nieuwbouwwoning gebreken heeft, kunt u zich verzekeren van de juiste hulp. Geen enkele verzekering en garantie inbouwen als u gaat bouwen of verbouwen is vandaag de dag niet verstandig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips bij kopen van een nieuwbouwwoningTips bij kopen van een nieuwbouwwoningWanneer je een nieuwbouwwoning hebt gekocht, of je bent van plan om een nieuwbouwwoning te kopen zit je met allerlei vra…
Procedure bij faillissementProcedure bij faillissementWat is een faillissement en in welke fasen verloopt een faillissement? Hoe wordt het vermogen van de persoon die faillie…
Vastgoed & wat als uw nieuwbouwwoning gebreken heeftVastgoed & wat als uw nieuwbouwwoning gebreken heeftStel, uw nieuwbouw woning vertoont in 2019 verborgen gebreken. Wie is hiervoor aansprakelijk te stellen? Gebreken kunnen…
Dubbele maandlasten hypotheek beperkenDubbele maandlasten hypotheek beperkenEen nieuw huis gekocht hebben, en blijven zitten met dubbele woonlasten. Iedere koper is er huiverig voor: nieuwe huis i…
Nieuwbouw huis zelf bouwenNieuwbouw huis zelf bouwenAls je een nieuwbouwhuis zelf bouwt, moet je risico's grotendeels uitsluiten. Hoe zit het met een te late oplevering en…

Reageer op het artikel "Aannemer failliet garantie"

Reacties

Liesbeth, 21-12-2015 08:48 #3
Twee vragen.
De aannemer heeft mij laten betalen voor een Verbouwgarantie van Bouwgarant. Nu is de klus geklaard en blijkt dat hij die garantie nooit daadwerkelijk heeft afgesloten (hij kan mij geen certificaat overhandigen). Hij krijgt nog zo'n 3000 van mij (over een totaal van 28.000.
Is er een vervangende verzekering die hij nu op dit moment zou kunnen afsluiten, en zo nee, dan vind ik eigenlijk dat hij mij op z'n minst die 3000 moet kwijtschelden. (als hij mij slechts die 'garantie-premie' terug betaalt komt hij er wel heel makkelijk vanaf). Is hier enige jurisprudentie over? Ik hoop van u te horen. Reactie infoteur, 14-04-2018
Beste Liesbeth,
U kunt voor de aanvang van de werkzaamheden een verbouwgarantie aanvragen als u werkt met een BouwGarant-aannemer. Het is dus raar dat de aannemer u daarvoor wil laten betalen want dat is niet zijn taak. Dit is u dan ook ten onrechte in rekening gebracht.
Een aannemer kan altijd failliet gaan, ook in 2018. Neem dus uw voorzorgsmaatregelen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Els Eijkelboom, 22-12-2014 16:17 #2
Als je een appartement wilt kopen in een groot project en de aannemer heeft geen verzekering tegen faillissement, kun je je dan als particuliere koper verzekeren? Het project wordt dan waarschijnlijk niet afgebouwd, maar de individuele koper wil dan wel zijn al betaalde termijnen terug krijgen. Hoe werkt dat?
Dank en groeten, Els Reactie infoteur, 15-12-2017
Beste Els Eijkelboom,
Voor particuliere opdrachtgevers is een dergelijke verzekering niet mogelijk. U kunt wel de aannemer/ontwikkelaar aansprakelijk stellen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tarakcilar Hasan, 05-09-2013 09:26 #1
Ik heb een tweetal dakkapellen laten plaatsen door een bedrijf en heb 15 jaar garantie hierop gekregen. Wat gebeurt er nu met de garantiebepalingen als dit bedrijf failliet gaat? Reactie infoteur, 15-12-2017
Beste Tarakcilar Hasan,
Dat hangt van de garantiebepalingen af. Als er garanties zijn van de producent, blijven die gelden ook als de aannemer failliet gaat. De garanties van de aannemer vervallen als de aannemer failliet gaat en niet weer doorstart.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-07-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Faillissement
Reacties: 3
Schrijf mee!