Huis verbouwen, financiering

Huis verbouwen, financiering Je wilt je huis verbouwen, maar hoe ga je de verbouwing financieren? Je kan de verbouwing van je huis financieren door middel van een lening. Zelfs als je over eigen geld veschikt kan dit fiscaal aantrekkelijk zijn. Bij de financiering van de verbouwing (of aanbouw) van je woning moet je letten op de hoogte van de rente van je lening, de hoogte van het percentage van de belastingopgave, de hoogte van het rendement dat je behaalt op je eigen vermogen, potentiële bestedingen in de toekomst. Er is het één en ander veranderd op de huizenmarkt. Hypotheken worden niet zo makkelijk verstrekt, een lening lospeuteren is lastiger geworden. Ondanks de economische crisis kan het zijn dat je plannen hebt om je huis te verbouwen, dit is een trend die nog niet echt is afgenomen. Verhuizen kost veel geld, en door middel van een serre, aangebouwde keuken of andersoortige aanbouw kan je huis plots weer het droomhuisje zijn. Comfortverbetering in plaats van verhuizing. Je huis verbouwen in plaats van verhuizen is juist in deze tijd aantrekkelijk. Je huis wordt door verbouwing meer waard. Huiseigenaren die hun huis willen verbouwen moeten er voor waken dat afspraken worden nagekomen, dat het beoogde financiele plaatje ook reëel is. Want in de praktijk blijken verbouwingen vaak veel duurder uit te vallen en langer te duren dan de bedoeling was.

Huis verbouwen, financieringsmogelijkheden

Als je je huis wilt verbouwen, kun je allereerst bij je eigen hypotheekverstrekker informeren naar de je mogelijkheden. Informeer dan of je, zonder hiervoor naar de notaris te moeten, extra saldo kan opnemen uit je lopende hypotheek. Je hebt al hypotheek afgelost, wellicht is het mogelijk om deze aflossingen weer op te nemen. Het ligt aan de hypotheekakte of dit mogelijk is of niet. Een andere mogelijkheid is om het verschil tussen beide bedragen op te nemen, wanneer je je hypotheek voor een hoger bedrag hebt laten inschrijven. In dat geval kan je weer geld leen bij de hypotheekverstrekker door middel van een onderhandse akte. Het onderpand is dan je woning, en het is dan nodig om de woning opnieuw te laten taxeren.

Andere mogelijkheden tot financiering van verbouwing

Bovengenoemde mogelijkheden zijn niet altijd een optie, dit is afhankelijk van de hypotheekverstrekker. Er zijn nog andere manieren om aan extra saldo te komen voor de verbouwing van je huis:
  • Het afsluiten van een doorlopend krediet of persoonlijke lening. Je betaalt hiervoor een hoge rente, hoger dan de hypotheekrente. Hier staat tegenover dat je niets te maken hebt met afsluitkosten, hypotheekaktekosten en taxatiekosten. Wanneer u de lening binnen 10 jaar wilt aflossen is dit een optie. De rente is aftrekbaar, wanneer de lening wordt afgesloten in verband met de verbouwing van je huis.
  • Een tweede hypotheek afsluiten. Dit is bij de huidige hypotheekverstrekker het voordeligst (meestal).
  • Verhoging van je huidige hypotheek.

Lenen voor verbouwing van je huis

In sommige gevallen stort de hypotheekverstrekker het geld dat je leent in een bouwdepot. Meestal gebeurt dit wanneer de lening boven de 125% uitkomt van de executiewaarde (vóór de verbouwing). De hypotheekverstrekker wil namelijk dat je met de lening ook daadwerkelijk je huis verbouwt, dus stort de hypotheekverstrekker op een spaarrekening, het bouwdepot. De spaarrente over dit bouwdepot krijg je vergoed. Misschien is het mogelijk dat een deel van het verbouwingsdepot op een lopende rekening wordt gestort, zodat je over werkkapitaal beschikt. Het voordeel is dat je dan niet steeds naar de bank hoeft te gaan. Je kan een nieuw werkkapitaal aanvragen, wanneer het kapitaal op is. Het is raadzaam om alle bonnen te bewaren, zodat je aan de belastingdienst kan laten zien dat je de lening inderdaad voor verbouwing hebt gebruikt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huis verbouwen, financiering"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!