InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Het kopen van een kamer & vastgoed (studentenkamer)

Het kopen van een kamer & vastgoed (studentenkamer)

Het kopen van een kamer & vastgoed (studentenkamer) U kunt in 2018 en 2019 een kamer of appartement kopen, een studentenkamer of voor de verhuur. Waarom per se een hele woning kopen als eigen huis? Een kamer kopen betekent op een betaalbare manier woonruimte bemachtigen. Denk aan een studentenkamer voor zoon of dochter. Een kamer kopen behoort dan ook steeds meer tot de mogelijkheden in ons land. Zolang de woningmarkt een verkopersmarkt is, kunt u er veel geld mee verdienen.

Een kamer kopen

Handel in vastgoed is op vele manieren mogelijk:
  • U koopt een volledig pand;
  • U koopt een appartement;
  • U koopt een kamer.

Een kamer kopen voor studerend kind: studentenkamer

Nu zult u over de mogelijkheid om een huis of een appartement te kopen niet verbaasd staan, maar wellicht wel over het kopen van een kamer. Toch kan dat steeds meer in ons land en dat is niet zo gek. Studenten bijvoorbeeld hebben vaak genoeg aan een studio of kamer. In plaats van te huren, kan er nu ook worden gekocht. Soms hebben de kamers een eigen keuken of douche en soms moet er gedeeld worden met de medebewoners. Een kamer kopen en niet een het volledig huis. Het is vaak goedkoper. Met een hypotheek komt u ook in aanmerking voor de aftrek van hypotheekrente.

Eigendomsrecht bij koop kamer

Bij het kopen van een kamer bent u meestal geen eigenaar van de kamer, maar koopt u het lidmaatschap van een coöperatieve woningvereniging. Juridisch gezien zijn alle kamerbewoners van het betreffende pand bij koop lid van de woningvereniging en deze vereniging is op zijn beurt de eigenaar van het huis. Omdat u strikt genomen geen eigenaar bent, hoeft u bij de aanschaf ook geen overdrachtsbelasting te betalen. En dat scheelt weer twee procent in de aanschafkosten.

De hypotheek in 2018 en 2019

De keerzijde is dat het vaak moeilijker is om een hypotheek voor het pand te vinden. Niet alleen is het inkomen van de mogelijke kopers relatief laag, maar banken eisen vaak dat de ouders borg gaan staan. Het spreekt voor zich, dat niet alle ouders daartoe in staat of bereid zijn, gegeven de risico’s die daarmee gepaard gaan. De bank dekt zich zo weliswaar af, maar ook als een koper van een andere kamer in betalingsproblemen komt, kan de bank bij u aankloppen. Immers, de bewoners zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de hypotheek en dragen daardoor ook gezamenlijk de risico’s.

Winst bij verkoop

Verder is het niet eenvoudig om een kamer met verkoopwinst door te verkopen aan een ander. Een duurdere kamer betekent een duurder pand en wanneer een nieuwe koper geen eigen geld inbrengt, een hogere gezamenlijke hypotheek. Bank en zittende bewoners zitten daar vaak niet op te wachten. Nieuwe kosten om de hypotheek af te sluiten, meer risico’s en zo verder.

Hypotheekrenteaftrek

Een koper van een kamer kan wel gewoon gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek. Omdat het inkomen vaak laag is, zal dit waarschijnlijk niet zoveel in het laatje brengen. Wellicht biedt de voorlopige aanslag inkomstenbelasting een goede oplossing, want zo kunt u eerder over de opbrengst van uw aftrekpost voor de eigen woning beschikken.

Kadastraal splitsen

Een gunstiger optie voor de bewoners is het kadastraal splitsen van het pand in afzonderlijke kamers met een eigen huisnummer en een vereniging van eigenaren. De koper bezit dan een appartement bestaande uit één kamer plus kook en wasgelegenheid. Punt daarbij is wel dat een vergunning om te mogen splitsen vaak moeilijk is te krijgen. Bovendien moet een pand dan meer worden verbouwd, waar ook weer hogere kosten aan vast zitten. Voor de kopers is het gunstiger, maar het is nog maar de vraag of ook de verkopers van deze panden voor deze meer omslachtige route willen kiezen. De tijd zal het leren.

Slot

Waarom een huis kopen als u vooruit kunt met een comfortabele kamer? Er is voldoende keuze in de aangeboden kamers, de prijzen zijn in 2018 nog relatief laag in de buitengebieden, dus sla uw slag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het kopen van een kamer & vastgoed (studentenkamer)"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 26-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Beleggen in vastgoed
Schrijf mee!