InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Overbruggingskrediet: overbrugging tot verkoop oude woning

Overbruggingskrediet: overbrugging tot verkoop oude woning

Overbruggingskrediet: overbrugging tot verkoop oude woning Je huis staat te koop én je hebt een nieuwe woning gekocht. Dan ben je tijdelijk eigenaar van twee woningen en heb je, naast je hypotheek voor je nieuwe woning, een overbruggingskrediet nodig voor je oude woning. Deze financiering is tijdelijk en vormt een overbrugging tot het moment dat het bedrag vrij komt bij de verkoop van de oude woning. Een overbruggingskrediet heb je nodig als je oude huis nog niet verkocht is, maar je wel al een nieuw huis gekocht hebt. Je bent tijdelijk eigenaar van twee woningen.

Financiering

Het overbruggingskrediet is dus een tijdelijke financiering van het bedrag dat pas bij de verkoop vrijkomt. Daarbij moet wel rekening gehouden worden dat op de oude woning vaak ook nog een hypotheek rust.

Voorbeeld
Verwachte verkoopprijs 250.000,-
Restant hypotheek 200.000,-
Verwachte winst 50.000,-
Als je die 50.000,- wilt gebruiken voor de aankoop van je nieuwe woning, heb je dus een overbruggingskrediet nodig van 50.000,- tot die tijd dat de oude woning verkocht is.

Executiewaarde

Een overbruggingskrediet is maximaal 100 procent van de executiewaarde van de oude woning min de daarop rustende hypotheek. Het kan dus zijn dat je ook van je oude woning een recent taxatierapport nodig hebt om zo de executiewaarde aan te tonen.

De reden dat je niet 100% van de verwachte verkoopprijs kan lenen, is omdat de geldverstrekker niet te veel risico wil lopen. Straks levert het huis veel minder op dan verwacht.

Koopcontract

Uitzondering hierop is als je een getekend koopcontract kan tonen. De geldverstrekker wordt dan immers meer zekerheid geboden. Vaak kan je dan wel 100% van de onderhandse verkoopwaarde lenen.

Een overbruggingskrediet wordt vaak gebruikt om in de woning te stoppen. Maar ook als je een andere besteding in gedachten hebt, spreek je van een overbruggingskrediet.

Zekerheid

Voor een overbruggingskrediet wil de geldverstrekker wel zekerheid. Dit kan in drie vormen:
  • Positieve/negatieve hypotheekverklaring
  • Onherroepelijke notariële volmacht tot het vestigen van hypotheek
  • Verlening van hypotheek op nieuwe én oude woning

Positieve hypotheekverklaring

Bij een positieve hypotheekverklaring verbind je op verzoek van de geldgever mee te werken aan het vestigen van een hypotheek ten gunste van de geldgever op zijn onroerende zaak.

Negatieve hypotheekverklaring

Bij een negatieve hypotheekverklaring leg je vast de onroerende zaak niet of niet verder te belasten met hypotheken.

Volmacht

Bij de notariële volmacht geef je de geldgever het recht om de hypotheek te vestigen op een tijdstip dat de geldgever dat wenst.

Twee woningen

Bij een verlening van hypotheek op de nieuwe én de oude woning geef je de geldgever de meeste zekerheid, maar dit brengt wel veel kosten mee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oude woning nog niet verkocht: overbruggingskredietOude woning nog niet verkocht: overbruggingskredietAls je je oude woning nog niet verkocht hebt dan komt een overbruggingskrediet goed van pas. Bij een onverkocht huis zit…
Overbruggingskrediet: wat zijn de voordelen en nadelen?Overbruggingskrediet: wat zijn de voordelen en nadelen?Het overbruggingskrediet of de overbruggingslening is een kredietvorm die het mogelijk maakt om een periode financieel t…
Dubbele maandlasten hypotheek beperkenDubbele maandlasten hypotheek beperkenEen nieuw huis gekocht hebben, en blijven zitten met dubbele woonlasten. Iedere koper is er huiverig voor: nieuwe huis i…
Dubbele maandlastenHet aankopen van een andere koopwoning betekent vaak dat u een bestaande woning moet verkopen. Koopt u een ander huis zo…
Overbruggingshypotheek: voordelen & nadelenOverbruggingshypotheek: voordelen & nadelenEen overbruggingshypotheek is een bijzondere hypotheekvorm die wordt gebruikt indien uw oude huis nog niet verkocht is,…

Reageer op het artikel "Overbruggingskrediet: overbrugging tot verkoop oude woning"

Infoteur: Jour
Laatste update: 25-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Huis kopen
Schrijf mee!