InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Nieuwbouwwoning kopen: de voordelen en nadelen van nieuwbouw

Nieuwbouwwoning kopen: de voordelen en nadelen van nieuwbouw

Nieuwbouwwoning kopen: de voordelen en nadelen van nieuwbouw Liever een nieuwbouwwoning kopen of gaat u voor een bestaande woning in 2019? Een nieuwbouwwoning heeft vele voordelen en is meestal zeer aantrekkelijk, maar de btw is hoog. Alles in nieuwbouw is nieuw, energie zuinig, meer kneedbaar en op maat. U hebt meer invloed op het eindresultaat van nieuwbouw. Anderen willen een bestaande woning en zeker geen nieuwbouw. Enkele voordelen en nadelen van het kopen van een nieuwbouwwoning worden voor u op een rijtje gezet. Let op de garantie.

Nieuwbouwwoning kopen

Nogal wat mensen worden plotseling verliefd op een huis. Maar uiteindelijk is de juiste locatie de bepalende factor voor de waarde ontwikkeling van vastgoed. Natuurlijk zijn er allerlei externe factoren, maar wanneer het huis, bestaande bouw of nieuwbouwwoning, op een mindere locatie staat, zult u minder rendement uit uw investering halen.

Vastgoed en rendement

Ook al leven we nu bijna driekwart eeuw na de Tweede Wereldoorlog, nog steeds bestaat er krapte op de woningmarkt. Zowel voor huurders als kopers. Dat betekent automatisch dat de woningmarkt in Nederland een gespannen markt is, met gemiddeld genomen goede rendementen. Eigenlijk wordt de hele woningmarkt in Nederland gesubsidieerd. De huurders via huur toeslagen, de kopers via de hypotheekrenteaftrek, koop subsidies en garanties.

Vastgoed: een nieuwbouwwoning

De manier om het aantal woningen uit te breiden is, wanneer ik even aan de verbouw voorbij ga, de nieuwbouw. Een nieuwbouwwoning heeft meerdere voordelen van zowel financiële als praktische aard.

Minder kosten bij nieuwbouw en minder kosten onderhoud

Of een nieuwbouwwoning uiteindelijk ook goedkoper is dan een bestaande woning hangt sterk af van de aanpassingen, die u wilt aanbrengen. Allereerst koopt u een nieuwbouwwoning vrij op naam. Dat betekent dat u geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen. In eerste instantie vermindert u zo de aankoopkosten voor uw huis. Bovendien biedt een nieuwbouwwoning, wanneer u er vroeg genoeg bij bent, de mogelijkheid van een modulaire aanpak. Dat wil zeggen dat u bijvoorbeeld de keuken en badkamer nog niet laat plaatsen, maar later naar eigen wens en op het moment dat het u uitkomt. Bij een gefaseerde aanpak kunt u de kosten van een hypotheek drukken.

Energiezuinige bouw is vaak nieuwbouw

Een nieuwbouwwoning is voor velen zo aantrekkelijk, omdat alles nieuw is. Dubbel glas, isolatie en andere energie zuinige maatregelen worden automatisch doorgevoerd. Bovendien hebt u de eerste jaren geen last van onderhoud aan het huis. Dat kan bij bestaande huizen nog wel eens anders zijn en zelfs uitlopen op duur achterstallig onderhoud. Bovendien verdient u na verloop van tijd de energiezuinige maatregelen volledig terug, doordat de kosten van verbruik lager zullen zijn. En ook dat is gunstig voor de waarde van het vastgoed, want velen stappen liever in een huis dat aan de huidige eisen van comfort voldoet, dan ze zelf nog van alles moeten laten aanpassen.

Nederland van het gas af in 2030

Nederland gaat de komende jaren steeds meer van het gas af. De aardbevingen in Groningen en de milieuschade verplichten steeds meer om de woning in te richten op de toekomst. Als u een nieuwbouwwoning koopt dat al is ingericht om zonder gas te kunnen koken en verwarmen, dan hoeft u niet meer zelf allerlei grote veranderingen in de woning aan te brengen om energiezuinig te zijn. De verwachting is dat kopers van een woning steeds meer zullen letten op de energiezuinigheid van een woning. Een woning die al is ingericht voor de toekomst zal meer waard zijn en verlaagt uw maandelijkse lasten.

Nadelen van nieuwbouw

Vastgoed op een nieuwe locatie, die nog verder moet worden ingericht, trekt sommigen aan en stoot anderen af. Het kan wat langer duren voordat de infrastructurele voorzieningen er zijn, terwijl panden in een bestaande wijk die voorzieningen wel hebben. U moet bij een nieuwbouwwoning vaak de tijd hebben en wachten op de inrichting van de wijk. Ook de nieuwe eigen keuken, badkamer of vloer kunnen duurder uitvallen dan begroot. Veel nieuwbouw heeft gebreken. Een bestaande woning kunt u meestal wel vrijwel direct betrekken.

Renovatie bestaande bouw en de btw in 2018 en 2019

Van maart 2013 tot juli 2015 is de btw op renovatie 6% in plaats van 21%. Dat scheelde fors in de kosten. In 2018 en 2019 betaalt u helaas weer 21%.

Conclusie wat zijn de voordelen van een nieuwbouwwoning in 2018 en 2019

Het kopen van een huis is kiezen voor nieuwbouwwoning of bestaande bouw. Of het nieuwbouw wordt, hangt erg af van de locatie, de wensen die u zelf hebt en de tijd dat u kunt wachten om de woning te betreden. Gelukkig is er voor ieder wat wils en is het dromen over een mooie nieuwe woning altijd leuk om te doen. Een nieuwbouwwoning is goedkoper in onderhoud en zal eerder voldoen aan uw wensen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jaren dertig huis of nieuwbouw?De meeste mensen zien een jaren dertig huis als ideaal. Het zijn vaak karakteristieke huizen met veel stijl en uitstrali…
Vastgoed & koopt u nieuwbouw of een bestaande woningVastgoed & koopt u nieuwbouw of een bestaande woningGaat u in 2019 een nieuwbouw huis of een bestaande woning kopen? De aankoopkosten voor vastgoed zijn laag doordat de ove…
Huis kopen, nadelen van nieuwbouwHuis kopen, nadelen van nieuwbouwHet kopen van een nieuw te bouwen huis heeft veel nadelen ten opzichten van bestaande bouw. Toch gaan veel mensen voor e…
Nieuwbouw huis kopen zonder risico: afbouwgarantieNieuwbouw huis kopen zonder risico: afbouwgarantieHet kan je zomaar overkomen: je koopt een nieuwbouwhuis en de aannemer gaat failliet. De woning is nog niet afgebouwd. D…

Reageer op het artikel "Nieuwbouwwoning kopen: de voordelen en nadelen van nieuwbouw"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 30-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Nieuwbouw
Schrijf mee!